Waar fries keuringsklaar maken?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mariek_

Waar fries keuringsklaar maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-11 12:43

Welke trainingsstal raden jullie aan om een fries keuringsklaar te laten maken?
Volgend jaar willen wij onze (dan) 3-jarige merrie voor de keuring brengen, maar
het trainen daarvoor willen we door ervaren mensen laten doen.
Zelf hebben we ervaring met de Nieuwe Heuvel in Lunteren, maar was benieuwd
of jullie nog goede ervaringen hadden met andere stallen?

friesiszwart

Re: Waar fries keuringsklaar maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 16:52

Inderdaad de nieuwe heuvel maar ook stoererij Koningsland. Sipma, Okkema etc. Eigenlijk alle stallen doen dit.

oebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 18:34

wel goed informeren hoe ze te werk gaan, geven ze bv koffiebonen, of worden de waterbakken afgesloten een aantal dagen voor de keurings datum.. Zijn beide zaken die niet goed zijn voor de gezondheid van het paard, maar bij veel trainingsstallen gedaan wordt...

arun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 18:59

Citaat:
koffiebonen

Waar is dat goed voor ?

In_Black

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 19:02

Koffiebonen werken vochtafdrijvend, zo erg is dat niet.

Mariek_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-11 19:21

Ik weet inderdaad dat veel stallen bezig zijn met friezen keuringsklaar maken, maar ben op zoek naar mensen met positieve ervaringen bij bepaalde stallen :)

En waarom zou je eigenlijk willen dat het paard geen water krijgt een aantal dagen voor de keuring? Die snap ik niet...

In_Black

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 19:31

Het is niet waar dat paarden geen water krijgen dagen voor de keuring, hoor. Water rantsoeneren doet men alleen in extreme gevallen bij paarden die gevaarlijk wild gedrag vertonen. Op een keuring moet een paard niet sloom zijn maar juist heel alert.
De nieuwe heuvel is goed, Okkema ook.

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 21:11

Fokker waar ik altijd kwam bracht al zijn paarden naar Piet Sibma.
En als Piet het niet ziet zitten zegt hij dat eerlijk, ziet hij het wel zitten...
Grote kans dat het paard met een ster thuis komt!

oebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 14:05

arun schreef:
Citaat:
koffiebonen

Waar is dat goed voor ?

van koffiebonen worden ze druk/ opgewonden ( caffeine)

oebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 14:09

In_Black schreef:
Het is niet waar dat paarden geen water krijgen dagen voor de keuring, hoor. Water rantsoeneren doet men alleen in extreme gevallen bij paarden die gevaarlijk wild gedrag vertonen. Op een keuring moet een paard niet sloom zijn maar juist heel alert.
De nieuwe heuvel is goed, Okkema ook.

Ze draaien de kranen dicht, zodat ze mooi opdrogen, en ze de spieren beter zien en er slanker uitzien.. het water dat ze wel krijgen is zéér beperkt, en gebeurt bij meer stallen dan je denkt ,helaas, ook bij de bekende namen

Het is gewoon iets om in je achterhoofd te houden dat dit kan gebeuren, er gewoon naar vragen is niet afdoende, ze zullen dit nooit zomaar toegeven.. je kunt gewoon eens extra gaan kontroleren, of de waterbak nog aan staat...

Mariek_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-11 16:31

Hmm... Het lijkt mij dat de voordelen niet tegenover de nadelen staan wat betreft het niet geven van water, maar goed.
Weet je dan ook waar ze dit wél toepassen oebels?

oebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 12:23

Mariek_ schreef:
Hmm... Het lijkt mij dat de voordelen niet tegenover de nadelen staan wat betreft het niet geven van water, maar goed.
Weet je dan ook waar ze dit wél toepassen oebels?

Jazeker, maar het gebeurt op heel veel stallen. Ik heb zelf op een stal gewerkt, waar ze altijd hebben gezegd, dat het daar niet gebeurt, en dan kijk je toch wel even op als je daar dan eenmaal werkt, dat de waterbakken ook gewoon afgesloten worden..

Dubbel triest als je je bedenkt, dat de keuringen in de zomer zijn, dat ze dus al in de warmte staan, op de trailer of in de vrachtwagen, waar ze ook al geen drinken krijgen, dus het is dubbel op..

Ik heb hier dus al een paar namen voorbij horen komen, waar het dus ook gebeurd..

Ik wil je niet ontmoedigen om je paard keuringsklaar te laten maken, ik wil je er alleen op wijzen, dat je goed alert moet zijn, en er bij voorbaad op moet staan, dat je dit soort dingen niet wilt.

Mariek_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-11 13:15

Kun je mij niet per pb laten weten bij welke stallen dit gebeurd? Want zo heb ik natuurlijk niet zo veel aan die informatie. Zelf zullen ze het niet toegeven neem ik aan.

Mariek_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-11 22:26

Is er niemand anders meer met (goede) ervaringen wat betreft het keuringsklaar maken bij een stal?

liberty87

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 13:06

heb je al een stal gevonden om je fries te laten klaar maken?
kijk anders op www.fok-endressuurstalvantoostende.nl.
wij maken ook paarden keuringsklaar, en alles gebeurt op een natuurlijke manier,
de paarden krijgen goed voer komen alle dagen een paar uur buiten krijgen gewoon water, ze drogen bij ons op doordat we hooi voeren ipv kuil en ze staan op vlas ipv stro.

onkeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 15:05

Koningsland te Elst.... goede ervaring mee!