Cremello dekhengst Paard!!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Tassie89

Cremello dekhengst Paard!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-11 03:13

Beste bokkers,

Wij hebben een jonge schimmel merrie van 2 jaar een Royal bravour x Hollywood. Ze is al PROK ggk en het is ook de bedoeling om in de toekomst ermee te fokken. Alleen mijn vriend en ik hebben een probleempje. We hebben allebei een totaal andere smaak. Bij hem is het belangrijkst dat springt, springt en nog eens springt! En mij bij is het belangrijk dat het goed beweegd, springt, goed karakter en een juist en aansprekend extrieur heeft.

Ik vind zelf Cremello's ontzettend gaaf! Dus ik kwam er net mee bij mijn vriend, en het leek hem ook wel een leuk idee. (He he eindelijk, haha) Nu weet ik vrijweinig over dit "ras" en over de dekhengsten al helemaal weinig.

Onze merrie is nog heel jong, weinig over te zeggen dus. Wat wel al duidelijk is, is wat we wel een hengst met voldoende maat nodig hebben. Haar karakter is koel, rustig maar eenkennig.

Is er iemand die meer weet van deze hengsten? Waarmee we er verder over kunnen nadenken en evt al opties kunnen bewaren..

Alvast bedankt,
Groetjes!!

upendo

Re: Cremello dekhengst Paard!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 03:39

Cremello's zijn geen ras. :)

En als je ermee dekt moet je ook maar afwachten of je een cremello terugkrijgt....
Zeker als die op een "gewoon" kleurtje is gezet. :)

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 03:42

Bedoel je wel echt cremello? Dat is namelijk een kleur en jouw verdere omschrijving suggereert dat je juist kleur niet belangrijk vindt in je hengstenkeuze.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 09:48

Ik ga met je vriend mee. Laat die cremello voor wat het is en ga voor een goed springer die bij de merrie pas. Bij Zangersheide is er wel een valk gekleurde hengst maar ik weet zo niet of die qua afstamming, beweging en exterieur bij jouw merrie past.

Wacht eerst eens de stamboekkeuring af en vraag daar advies.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 10:46

Sowieso zijn er maar weinig cremello dekhengsten aanwezig, eentje met voldoende kwaliteit voor springen en die bij je merrie past zal lastig te vinden zijn.
Je vindt cremello's gaaf, ik neem aan dat je weet dat als je deze merrie met een cremello kruist dat je geen cremello eruit krijgt?
Het zal waarschijnlijk een valk of palomino worden als geboortekleur, en je hebt dan ook nog eens 50% kans dat het later een schimmel wordt, en dat je dus niets meer van het kleurtje ziet.
Mijn idee? Zoek een passende hengst voor deze merrie en kijk niet naar de kleur. Sowieso heb je met deze merrie al 50% kans dat je een schimmel fokt, ongeacht welke hengst je gebruikt.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 13:18

Er zijn verschillende goede tot zeer goede sport hengsten beschikbaar die Cremello zijn EN warmbloed ggk zijn, alleen moet je wel gaan oppassen of zij wel of niet bij je merrie gaan passen.

Helaas zijn de meeste cremello-gekleurde en WB-ggk hengsten niet in Nederland (geen op dit moment) en je zal met die hengsten wel naar een Duitse WB stamboek moeten gaan voor inschrijving in het A-register of HBI. Dit alleen vanwege de regels van het KWPN.

Ook zijn de hengsten alleen via natuursprong op de stoeterijen beschikbaar (en dan MOET je je merrie eerst laten keuren op gezondheid voordat zij op de stoeterij mag komen) of vers-sperma, en sommige alleen via diepvries-sperma. Eigenlijk kan je alle kanten uit maar je bent wel 'gehindert' als je bijvoorbeeld net de combinatie vers + dressuur wil en die hengst alleen via diepvries beschikbaar is.

Alhoewel je met een cremello hengst wel een enkelverdunning (palomino, valk of smokey black) zal krijgen, hebt je zowiezo 50% kans op een schimmel gekleurde enkelverdunning.
Aangezien Royal Bravour was een zwart-geboren schimmel die ook nog vos-drager was en heterozygoot was voor Agouti, en Naranda heterozygoot was voor zwart en vos EN Agouti ... kan je merrie onder het schimmel kleed een reeks mogelijkheden dragen.

Als je echt geinteresseert bent in een warmbloed ggk cremello hengst dan kan ik je een lijst geven van de beschikbare hengsten, hun maat, hun afstamming, welke sport richting zij geschikt voor zijn, door welke stamboeken zij ggk zijn, voor welke stamboeken zij 'erkend' zijn.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 22:46

Cream On Top (Concorde x Roven) is Zangersheide gekeurd en valk.
Hij vererft z'n kleur goed (ongeveer 50% is dit jaar valk of palomino geboren), springt goed en heeft een sprekend hoofd en goed exterieur. Misschien best de moeite om eens te kijken of die bij je merrie past.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 12:22

Met een valk (of palomino) gekleurde hengst hebt je zowiezo maar 50% kans dat het Creme gen doorgegeven wordt ... dus met zijn 50% is Cream on Top goed op de gemiddelde! :D

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 12:25

Als je graag een leuk kleurtje wil kan je beter een veulen kopen die het kleurtje al heeft en dan ook kunt kijken of het dier de kwaliteiten heeft die je zoekt. Kleurfokken levert vaak alleen maar tranen op, omdat er wordt vergeten te kijken of een hengst bij de merrie past. In het ergste geval heb je een veulen van zeer matige kwaliteit die ook nog eens niet het kleurtje heeft dat jij graag zou willen.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 12:26

Maar dan is het ook nog de vraag of ze hetro- of homozygoot schimmel is. Bij homozygoot heb je natuurlijk helemaal niets aan een cremegen...

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 12:28

Amable schreef:
Maar dan is het ook nog de vraag of ze hetro- of homozygoot schimmel is. Bij homozygoot heb je natuurlijk helemaal niets aan een cremegen...

Als de moeder kleur heeft (ken Hollywood zelf nl niet), dan is de merrie sowieso hetrozygoot gray. Als moeder ook Gray is kan de merrie homo- en hetrozygoot zijn, en dat kun je alleen maar zeker weten door te testen op dit moment.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 12:36

Moeder is bruin ... als je de afstamming na gaat ... dus de merrie in kwestie is heterozygoot schimmel.

Het zijn ook zeer oude vooroordelen dat fokken met kleur afdoet aan het kwaliteit. Ik geef toe dat fokkers met kwalitatieve goede paarden EN die 'kleur' in deze paardenstapel hebben erg dun gezaaid zijn maar ze bestaan wel!
Vroeger werdt er scheef gekeken naar een bonte warmbloed ... dat was een koe, en in de ogen van sommige WB fokkers nog altijd ... maar dat wilt niet zeggen dat mensen die fokken met bont veelal kwaliteit achterwegen laten. Hetzelfde geldt voor de fokkers die het Creme gen in hun paardenstapel hebben.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 12:41

Kleur en kwaliteit kan samen gaan, zeker, maar wat ik met mijn post bedoel, als de TS ALLEEN naar het kleurtje gaat kijken de kans op een flop erg groot is.

Een mooi voorbeeld waar kleur en kwaliteit wel samen gaan is de veestapel van bokker marjolein88 met haar rijpony's.

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 12:47

Kijk eens op http://www.hs-meijer.nl/ en dan bij hengsten.
Mc Jonnas heb ik geen ervaring mee, Maar van baron weet ik dat hij super springt en ruim in zijn bewegingen is. Baron is tevens een Perlino :-) En Mc Jonnas een cremello.

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 12:51

Pas wel op.
Ik heb uit een schimmel merrie en een palomino hengst een perlino gefokt.
De merrie had kennelijk stiekem ook een creme-gen, was zij dus door een perlino of een cremello gedekt, had het een albino kunnen zijn.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 13:28

Navidad schreef:
Mc Jonnas heb ik geen ervaring mee, Maar van baron weet ik dat hij super springt en ruim in zijn bewegingen is. Baron is tevens een Perlino :-) En Mc Jonnas een cremello.

Neem wel even de moeite om de dekvoorwaarden door te lezen...
Daar word je niet vrolijk van.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 13:32

Dakotah schreef:
Pas wel op.
Ik heb uit een schimmel merrie en een palomino hengst een perlino gefokt.
De merrie had kennelijk stiekem ook een creme-gen, was zij dus door een perlino of een cremello gedekt, had het een albino kunnen zijn.

Albino bestaat niet!

Je merrie was/is dus een valk-schimmel of palomino-schimmel of smokeyblack-schimmel.
Als je iets had afgeweten van haar afstamming dan was de verrassing minder geweest.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 13:35

Dees schreef:
Navidad schreef:

Neem wel even de moeite om de dekvoorwaarden door te lezen...
Daar word je niet vrolijk van.

Ik weet dat je met Baron wel NRPS A-register papieren kan krijgen, en ik denk dat dit ook het geval is met McJonnas. Helaas beiden zijn wel B-register bij KWPN en dat zou jammer zijn met een A-register KWPN merrie om een B-register veulen te krijgen.

Wij redeneren wel allemaal maar de TS is afwezig ... misschien al van gedachten verandert?

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 13:43

Peterina, het dekgeld is onvoorwaardelijk: geen dracht, toch dekgeld.
Daarnaast wordt de hengst zelf niet eens gegarandeerd... heeft het beestje geen zin, drukken ze er zo een andere hengst op en daar kan je als klant niets van vinden.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 13:52

Vreemd, want toen Baron bij zijn eigenares stond was er altijd LFG, en de hengst dekte natuurlijk en was ook beschikbaar via verssperma.

McJonnas en Baron zijn zo de enige WB-gefokt rijdpaard hengsten in Nederland die ggk zijn bij een 'erkend' stamboek.

Met enige geluk is er volgend jaar daar verandering in! ;)

Maar er zijn nog Warmbloed gefokt en WB ggk cremello dekhengsten beschikbaar, maar dan moet je wel richting Duitsland, Engeland, USA, Australia, Scandinavia, Frankrijk, Zwitserland gaan.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 14:11

Die hengsten McJonnas en Baron worden geadverteerd in NL.
Ze staan echter in de UK (of Ierland?). Ze zijn niet te bezichtigen in NL :n

Ik heb mijn twijfels eveneens bij het rontgenologische aspect.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 14:34

Nee! Beiden hengsten staan in Nederland ... zijn daar (Meijer) ook te bezichtigen.

Ik weet voor een feit dat Baron medisch ggk is gelijkwaardig WB hengsten keuring onderzoek.
Van/over McJonnas heb ik geen info ... volgens gegevens op paardenfokken.nl zou hij prok gekeurd zijn.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 15:19

Meijer dit voorjaar gevraagd waar de hengst te bezichtigen was....
Niet in NL.
Misschien nu wel.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 15:23

In Tjechie zit een stoeterij die op de kleuren cremello en palomino fokt.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 15:43

Ts wil een leuke kleur en haar vriend wil een springpaard fokken. Dan lijkt me Cream on Top toch wel een juiste keus. Krijg je een gewone kleur, dan kan het nog steeds een goed springpaard worden. Daarbij is hij gewoon in Nederland te bezichtigen.