Shet als gezelschap voor mijn paard mee op wedstrijd?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Majken

Shet als gezelschap voor mijn paard mee op wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-11 21:53

hoihoi, ik zag een keer op wedstrijd iemand die met zijn paard op wedstrijd ging , en voor gezelschap voor dat paard een shetlandpony erbij had.
Heeft iemand daar ervaring mee? :)

Lynn_Nikita

Re: Shet als gezelschap voor mijn paard mee op wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 21:56

Waarom zou je dat doen? Als je paard goed alleen kan staan op de trailer zou ik er niet eens aan beginnen
Straks creeer je het probleem dat je paard nergens meer alleen kan staan

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 21:59

Ik ken het wel, op de drafbaan zag ik laatst ook een trailer waarbij de shet gezellig mee ging. Ging perfect, moet de shet natuurlijk wel ergens kunnen staan. Paard was daardoor rustig op de trailer en koerste erg goed!
Maar ik zou het zelf alleen doen als het niet anders kan, eerst zonder proberen :)

Majken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-11 22:01

@vuurneon ja klopt. We willen zoiezo een shet als gezelschap voor mijn andere 2 paarden, maar ik dacht misschien kan de shet mee op wedstrijd zodat hij rustiger is. Maar het is maar een optie, en ik vroeg het gewoon uit interesse. :)

ZarcoTje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 22:02

Mijn oudste merrie (en tevens eerste paard) heeft vroeger altijd dressuurwedstrijden gelopen (tot niveau Zwaar) en die kon echt nooit, maar dan ook nooit zonder haar beste vriendinnetje (m'n merrie heeft enorm last van verlatingsangst en flipt echt als haar beste maatje weg is).
Dus telkens als ze dan met m'n merrie op wedstrijd gingen, ging haar beste vriendinnetje altijd mee op wedstrijd en stond gezellig aan de kant van de dressuurring toe te kijken :+

We spreken nu wel nog van heel wat jaren geleden, aangezien mijn merrie nu al tegen de 30 jaar oud is :+

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 22:04

Onze ruin op wedstrijd vroeger met de pony cub had een hekel aan (te lang wachten) in de trailer en ging dan schoppen. Dat was over toen we onze sjors (boeren fox hondje) in de mand naast hem achter het andere schotje legde waar een ander paard kon staan. Onze ruin heeft nooit problemen gehad om alleen te reizen in de trailer, of alleen van het erf af te gaan. Ook nu niet nu hij een vrouw heeft (merrie waar hij altijd mee staat). Dus shetje zal zeker goed helpen/ Succes ermee.

Majken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-11 22:29

bedankt voor de reacties . :)

Chessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 22:32

Waar je alleen op moet letten, tijdens je proeven staat dan je shet alleen, die moet daar dan weer tegen kunnen en niet de paarden van de andere ruiters storen (heb ik een keer gephad toen mensen hun veulen meenamen)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 22:34

Mijn merrie heeft Z2 gelopen,maar toen gingen ze altijd met meerdere paarden op concour. (dat was bij de vorige eigenaresse)
Ze heeft verlatingsangst waardoor mijn Shetlander ook altijd mee moet als we al ergens heen willen. Ik kan ook niet alleen met mijn Shetlander weg,dan flipt ze helemaal.

Surprise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 22:37

M'n vader had vroeger een paard dat erg bang was om alleen te zijn (was al aardig op leeftijd, ze kende de vorige eigenaar/eigenaren niet etc etc.. :P)
En als ze met haar weggingen, namen ze altijd de ezel mee! Waren de grootste vrienden en als die ezel maar op gehoor/zicht afstand was ging alles goed. Ze reden overigens geen wedstrijden met haar, dit was meer voor dierenartsbezoekjes o.i.d.
Vind het voor een wedstrijd een beetje onhandig, waar laat je die shet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 22:39

Surprise_ schreef:
M'n vader had vroeger een paard dat erg bang was om alleen te zijn (was al aardig op leeftijd, ze kende de vorige eigenaar/eigenaren niet etc etc.. :P)
En als ze met haar weggingen, namen ze altijd de ezel mee! Waren de grootste vrienden en als die ezel maar op gehoor/zicht afstand was ging alles goed. Ze reden overigens geen wedstrijden met haar, dit was meer voor dierenartsbezoekjes o.i.d.
Vind het voor een wedstrijd een beetje onhandig, waar laat je die shet?

Mijn shet is net een hond,doe haar aan een lijntje en ze loopt keurig mee,als ik bijv. naar een clinic ga,staat zij gewoon aan de bakrand mee te kijken. Zij vindt het reuzeinteressant al die andere paarden (ze is nog best jong,zo ziet ze lekker veel van de wereld) terwijl mijn paard haar rondjes loopt. Zo moet je wel minstens 3 mensen mee,maar het werkt wel :j
Iig veel beter dan een flippend paard

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 22:42

Ik neem vaak een meer ervaren pony mee als ik met een jonkie verder weg moet. Allemaal shetten (heb niets anders ;) ).

Voor korte stukjes niet, dan leren ze het maar.
Maar mijn 3 jarige ruin moest voor het nationale keurings kampioenschap het hele land door en bijna de hele dag op de trailer staan. Toen heb ik mijn oudere wedstrijd pony mee genomen. Dan stonden ze samen rustig en kon mijn jonkie zich aan haar optrekken.

Een van mijn merries is ook wel eens op een korte rit tijdens een ponykamp door iemand geleend. Hun pony was al lelijk over de voorstang heen gesprongen en bleef de boel afbreken. Een van mijn pony's er naast en toen was er rust in de tent.

maaike_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 22:46

Als je paard er echt niet tegen kan om alleen weg te gaan dan is het misschien wel een oplossing om je shetlander mee te nemen, :) maar dan moet je wel echt een rustige shet hebben. Niet eentje die dan ook gaat lopen hinneken op concours, want dan blijven ze naar elkaar hinneken en bereik je er niks mee en het stoord ook nog andere mensen...

Surprise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 22:56

Zoals Florissam en Dennis het uitleggen lijkt het me ook wel een mooie oplossing (:
Maarrrr, het lijkt me natuurlijk het handigst om een paard te hebben dat alleen kan zijn!