KVTH bestuur weet niet waar ze mee bezig is.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

amazone77

KVTH bestuur weet niet waar ze mee bezig is.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-11 22:56

Omdat we het niet eens zijn met dit beleid, zijn we onlangs met een aantal hengstenhouders naar het stamboekkantoor in Rosmalen geweest. De KVTH houdt zich streng aan de reglementen van de WVH, waarin staat dat een merrie na haar vierde jaar geen elite meer kan worden. Als de beste merrie van Nederland vijf jaar is, kan ze dus geen aanspraak meer maken op dit predikaat. Daar kan ik nog inkomen, omdat het zo in de reglementen van de WVH staat.

Het probleem zit hem erin dat de KVTH wel haar eigen plan trekt als het gaat om het jaarlijks tonen van nakomelingen van reeds goedgekeurde en bewezen dekhengsten. Wij zijn het enige land met deze regels. De reactie van de KVTH hierop luidt: ‘Ja, maar wij zijn de KVTH en we hebben niks met de WHV te maken!’. Deze bewering maken ze amper vijf minuten nadat ze hebben beweerd dat de KVTH de reglementen van de WHV altijd strikt toepast, zoals ddat de elite-opname voor vijfjarige- en oudere merries is verboden.

Meten met twee maten
Het lijkt of in het KVTH-bestuur burgermensen zitten die gisteren een boek over Haflingers hebben gekocht, vandaag een Haflinger aanschaffen en morgen in het bestuur plaatsnemen. Van de KVTH moeten trekpaard- en Haflingerhengsten minimaal vijf nakomelingen aan de hengstenjury tonen: anders geen goedkeuring. Wanneer een Haflinger veel dekt, moet deze maximaal twintig nakomelingen laten zien. Voor de trekpaarden geldt dat ze in dit geval maar tien nakomelingen hoeven te tonen. Terwijl ze evenveel merries dekken. In mijn beleving is dat meten met twee maten. Het is één vereniging, maar bij deze gang van zaken moet je de trekpaarden en de Haflingers van elkaar loskoppelen en elk als apart stamboek verder gaan. De KVTH is maar een klein stamboek, we hoeven ons niet te meten met een groot stamboek.

De kosten om twintig afstammelingen van je hengst aan de hengstenjury te tonen zijn hoog en staan in geen verhouding tot het aangebodene. De hengstenhouder is een paar dagen onderweg om in het hele land de twintig fokproducten in alle leeftijdscategorieën te bekijken. Tien zijn geprikt, tien mag de hengstenhouder zelf uitzoeken. De veulens staan bij de fokkers en zijn meestal niet keuringsklaar. Na het vaststellen van een datum ligt er nog veel werk. De helft van de paarden moet nog naar de smid en ze worden allemaal ontwormd. Drie weken van tevoren gaan ze bij de hengstenhouder op stal om klaargemaakt te worden voor de keuring. Na de keuring brengt de hengstenhouder ze weer terug naar de eigenaar.

Onnodige kosten
Het KVTH jaagt hiermee de hengstenhouders onnodig op kosten. Het is niet rechtvaardig. Ik ben al dertig jaar hengstenhouder. Ik heb 25 hengsten goedgekeurd gekregen en jaren de meeste merries laten dekken. Het KVTH bestuur moet voor rede vatbaar zijn. Ze weten niet goed waar ze mee bezig zijn. Ze stellen alleen maar meer regels en wetjes op. Het komt voor mijn gevoel niet goed. Ze roepen maar wat. Ik vind dat je je verstand moet gebruiken. Wanneer ik van een nieuwe dekhengst van mij de eerst vier of vijf veulentjes heb gezien, weet ik al of de hengst goed is of niet. De veulentjes springen er uit of ze staan me niet aan. Dan zeg ik ’s avonds tegen mijn vrouw: ‘Die hengst is niet geschikt, die kan er uit!’. Ik heb steeds geprobeerd aan de top te blijven, juist door kritisch te zijn. Voor mij klopt het bij de Haflingers niet. Er moet een lampje gaan branden bij het bestuur.

Ik kan er mee leven dat het stamboek de reglementen van het WHV strikt volgt bij de merries, maar doe dat dan ook bij de hengsten. Uit protest ben ik dit jaar niet met de hengst Arachon op de afstammelingenkeuring verschenen. Vanaf volgend jaar laat ik Arachon via het buitenlandse stamboek dekken.

Giel Schreven is eigenaar van Haflinger hengstenhouderij en ki-station Schreven in Weert.
Deze opinie verscheen woensdag 2 november 2011 in De Paardenkrant
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ik geef deze hengstenhouder helemaal gelijk..

eridinges

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 23:08

Ben het er ook mee eens, het kvth is voor haflingers en trekpaarden dus dan moeten dezelfde regels gelden.

Ironica

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 15:02

In dit stuk lijkt het net of Giel denkt dat hij het zelf allemaal zo goed begrepen heeft, en de rest van de hengstenhouders hun ogen op hun rug hebben zitten. Dit is toch niets nieuws onder de zon? Er zijn al zo lang hengstenhouders die hun hengst niet meer aan de afstammelingenkeuring wagen. Kijk naar bijvoorbeeld Draaisma. Die doet al jaren niet meer mee.

Het bestuur is inderdaad de draad kwijt, maar niet vanwege de hierboven genoemde dingen.
Als de beste merrie van Nederland een 5 jarige is, die geen elite is, is ze óf niet zo goed, of is het dom van de eigenaar geweest om niet op 3 of 4 jarige leeftijd met haar naar de elitekeuring te gaan. Simple as that. Je hebt als eigenaar 2 kansen om mee te doen. 1 op 3 jarige leeftijd en 1 op 4 jarige leeftijd, doe je dat niet, is het je eigen schuld. Krijg je geen uitnodiging, dan heb je niet de beste merrie van Nederland op stal staan. :D

Er staat ook duidelijk in het stuk, dat hengsten die afstammelingen laten zien, minimaal 5 tot MAXIMAAL 20 nakomelingen moeten laten zien. Als een hengst meer dekt, is het logisch dat hij meer afstammelingen moet tonen. Maar goed ook! Hengsten die meer dekken, krijgen waarschijnlijk ook meer prutmerries onder zich, en als die dan toevallig net geprikt worden, kun je zelf de echt goede veulens nog opzoeken, dus alleen maar voordeel, je hebt immers veel meer keus om een fatsoenlijk rijtje in de bak te krijgen!

Dat dat bij trekpaarden minder is, is ook geen wonder, want er worden jaarlijks veeeeeel minder trekpaardveulens geboren, dan haflingerveulens. Dat in het hoofdartikel anders beweerd wordt, is onzin. Pak het stamboekblad met het aantal dekkingen per paard er maar eens bij. Volgens mij mogen trekpaardhengsten al blij zijn als ze uberhaupt 20 merrie's onder zich krijgen. :=
Ik ben maar wat blij dat de trekpaarden andere regelementen hebben, dan de haflingers, want ik zie het echt niet zitten om mijn haflinger voor te brengen als een trekpaard. :D Bij de haflingers heb je een sportpredikaat en een hengstencompetitie. De meeste mensen kopen een paard om op te rijden, dus ik ben voor het propageren van haflingers onder het zadel en in de sport. Trekpaardliefhebbers zullen een trekpaard meestal voor andere doeleinden kopen, dus hoeven geen sportgegevens, nog hun paard te promoten als rij/sportpaard. Maar ja, als de regels hetzelfde waren, hadden we dan geen sportonderdelen voor de haflingers? Of juist wel voor de trekpaarden? Wie wordt daar nou vrolijk van? Maar ja, zelfde regels he?

Nogmaals, in het artikel staat Maximaal 20 afstammelingen. Dat wil zeggen dat het er niet meer dan 20 mogen zijn. Minder is echter iets heel anders, want er staat ook Minimaal 5 nakomelingen.
Dat het duur is, geloof ik best. :D Paarden zijn niet goedkoop, en ermee fokken al helemaal niet. Dat hoort erbij. Als ik een dag moest uittrekken om nakomelingen van mijn hengst te gaan bekijken en uitzoeken, zou ik dat met alle liefde doen. Daar doe je het toch voor? Om het ras te verbeteren? Dan vind je het toch prachtig om alle dieren van jou hengst te gaan bekijken om te zien wat er van geworden is? Of de hengst doet wat jij voor ogen had? Imo heb je daar ook meer dan genoeg tijd voor, want je wéét wanneer je hengst nakomelingen moet laten zien. Hier wordt het neergezet of je een paar maanden van te voren pas te horen krijgt dat je naar de afstammelingenkeuring moet... Een hengst moet na zoveel dekseizoenen nakomelingen laten zien, dat je de precieze datum niet weet, a la. Maar welk jaar en in welke maand waarschijnlijk. := Als je ruim van te voren eens een rondje en een keus maakt, kun je gelijk de eigenaren alles over keuringsklaar maken en de keuring vertellen (en vragen of ze dat zien zitten. Zo ja, of ze dat dan zelf willen doen, of aanbieden het voor ze te doen). Zien ze dat niet zitten, schrap je het paard voorlopig) van je lijstje, en kijk je of je er ook zonder dat paard kunt komen.

Wat mij dan eerder dwars zit, is het schaamteloos eruit werken van hengsten die ze wel moeten goedkeuren volgens de regels van het WHV. Gooi er een S10 op, en keur ze vervolgens af op afstammelingen. Dier krijgt meteen geen kans meer. Ook vind ik dat het mogelijk zou moeten zijn hengsten alsnog af te keuren, jaren nadat ze zijn goedgekeurd op afstammelingen. Dus geen levenslang meer goedworden gekeurd, of slechts als bijzonder iets. Sommige ongewenste dingen tonen zich pas jaren later, of een paard past gewoon niet meer binnen het fokdoel. Het afschaffen/vervangen van het keurpredicaat is ook zoiets wat wel een discussie waard is.

Sammyoo

Re: KVTH bestuur weet niet waar ze mee bezig is.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 23:02

Onduidelijk artikel wat in de Paardenkrant heeft gestaan. Ik heb het echt een paar maal door moeten lezen voordat ik begreep wat nu precies het bezwaar was. Nou ja, waarschijnlijk ben ik net zo blond als m'n Haflinger :o?
Enne, wat is een S10?

Ironica

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 10:33

S10 is een dekbeperking. Hengsten met een S10, mogen maar 10 merrie's per jaar dekken.

Forevergo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 21:04

Er zijn ook genoeg hengsten die goedgekeurd zijn en geen 10 dekken dat moeten ze gewoon afschaffen.
De mensen willen alleen maar het beste die bij hun merrie past.
Wat betreft de elite keuring dit is pas een jaar of 6 dit is over komen waaien van oostenrijk.
Daar werden de 3 en de 4 jarige merries gekeurd.
Maarja wat er nu gaat gebeuren weet ik ook niet want het rommelt ook al flink in oostenrijk
Ik denk dat er veel verloren gaat van alle fokkerijen van de Haflingers want de oostenrijkers zijn nu ook afgewerkt.
Omdat zweisgut er ook niet meer is.
Er worden daar nu ook veel hengsten verkocht en als het zo door gaat komt er ook geen veulenveiling meer en worden de hengstveulen nu ook heel goedkoop
Wat het gaat worden weet nog niemand.
Het getrubbel is nu overal te doen .

Ironica

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 13:46

Wat moeten ze volgens jou nou precies afschaffen Forevergo? Ik niet helemaal snap. :D
Hengsten afkeuren die nog geen 10 merrie's per jaar dekken? In dat geval vind ik ook dat ze van een hengst een maximaal aantal goed te keuren nakomelingen moeten instellen. Dit om inteelt tegen te gaan, en om bloedlijnen behouden te laten blijven. Anders wordt onze bloedvoering wel erg smal.

Dat merrie's (en ruinen, want die mogen ook gewoon naar de elite) op 3 of 4 jarige leeftijd naar de elite gaan, is niet meer dan logisch. Dan gaan ze voor stamboekopname, en dat is dus de enige keer dat ze punten krijgen op hun exterieur. Later gaan ze alleen nog voor een premie. Wel zouden ze er van mij van mogen maken, dat paarden in het jaar dat ze voor stamboekopname gaan, in aanmerking kunnen komen voor de elite. Zo hebben oudere paarden toch nog een kans, aangezien je dat 2 keer mag doen.