Hengst voor Landon merrie

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

lien_87

Hengst voor Landon merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-11 15:58

Ik ben in het bezit van een Kwpn merrie en ik vraag me toch al een tijdje af wat de echte 'kenners' van haar vinden.
Ik zelf heb hier zelf erg weinig kennis van.

In de toekomst zou ik graag een veulentje fokken (niet voor de verkoop) en ik ben benieuwd welke hengst jullie dan geschikt zouden vinden.

Een paar verbeter puntjes die ik graag zou zien in het veulen:
- in ieder geval niet kleiner dan de merrie, mag best iets groter.
- de merrie heeft genoeg karakter ;) dus daar moet wel even rekening mee gehouden worden w.b. de hengstkeuze
- meer aanleg voor dressuur en iets meer werkwilligheid

Dan nu de merrie:

http://www.horsetelex.nl/pedigree.php?horseid=305852

stokmaat 1.63
Afbeelding

Ik ben benieuwd, brand maar los!

lien_87

Re: Hengst voor Landon merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-11 10:06

niemand die zijn of haar mening wil geven?

agerrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 22:29

Paard komt opzich uit een goede moederlijn.
Is wel meer spring gefokt zo van papier.
Hoe zijn haar bewegingen? Heeft ze in de sport gelopen? Is er eerder een veulen mee gefokt?

Don schufro (Donnerhal X Pik Bube), Gaat front en maat toevoegen, staat niet bekend als een vererver van lastige paarden, heeft veel bereidheid tot werken, kan je te bekomen veulen meer en ruime bewegingen meer geven, Heeft geen (of bijna geen) verwantschap met de bloedlijn van je merrie, je zet dus nieuw bloed erop.
Nadeel: is erg duur.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 22:33

agerrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 22:46

Zeker mee eens, geweldig die don romantic, maar met een beste scheut volbloed via de moeder van don romantic, geeft wel een ander effect op deze merrie dan don Schufro zelf, Don Schofro is ook wel iets klassieker. Wellicht is don romantic ook iets scherper dan zijn vader, maar eerlijk is eerlijk zou best heel goed kunnen. :D

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 22:50

don romantic: XX/OX percentage : 37.49%
don schufro: XX/OX percentage : 28.71%
iets minder dan 10 verschil
merrie heeft iets van 38 dus dan verminder je de persentage nog eens ( wel maar een heeeel klein beetje)

lien_87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-11 23:10

agerrits schreef:
Hoe zijn haar bewegingen? Heeft ze in de sport gelopen? Is er eerder een veulen mee gefokt?

Haar bewegingen zijn absoluut niet spectaculair, vooral de galop is in mijn ogen dramatisch haha. Ze heeft 1 veulen gehad van Kroonjuweel, geen idee wat daar verder van geworden is helaas. Ze is verder nooit officieel in de sport uitgebracht.

Iemand anders zag Johnson als een potencieele kandidaat, wat vinden jullie daarvan?

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 23:11

zhivago of amizing star, die zijn ook echt leuk.

agerrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 23:12

nicky_rilana schreef:
don romantic: XX/OX percentage : 37.49%
don schufro: XX/OX percentage : 28.71%
iets minder dan 10 verschil
merrie heeft iets van 38 dus dan verminder je de persentage nog eens ( wel maar een heeeel klein beetje)

Hellemaal mee eens, maar ik zou niet zo zeer kijken naar precentage volbloed, maar meer naar de opdruk en dan zie ik bij don romantic t.o.v. zijn vader dat verschil duidelijk. Daarmee bedoel ik zeker niet dat juist don romantic geen goede match zou zijn. Wel is de extrieur van Don schufro op een aantal punten beter, foto's van don romantic zijn bewerkt.

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 23:14

ja maar het dekgeld van donschufro is 2200 euro en van donromantic 1100, daar zit ook een groot gat in

agerrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 23:18

lien_87 schreef:
Iemand anders zag Johnson als een potencieele kandidaat, wat vinden jullie daarvan?

Heeft Jazz als vader, in combinatie met je zeoliet (moeder vader) en ook het karakter van je merrie, zou ik juist gaan voor een ander bloed.
Of neem anders Johnson zijn moeder vader flemingh, een bewegingsvererver. :D

lien_87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-11 13:43

Ja daar heb je gelijk in, lijkt me niet handig haha.
Donschufro valt af want 2200 euro is mij echt te gek voor een leuk veulentje ( en dat weet je dan nog niet eens zeker).

Wat vinden jullie van de merrie zelf?

agerrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 21:03

Ik vind het een mooie merrie, de foto's in je profiel geven een mooier beeld van de merrie, dan die je hier plaatst :D
Als je het zo bekijkt vind ik 1000 euro dekgeld ook teveel.
Je hebt ook hengsten elders goedgekeurd en veel goedkoper met ook een volledige afstamming als dat van de kwpn erkende hengsten.
Van dekgelden vanaf een paar honderd euro. Hoeft de kwaliteit van het veulen niet minder op te worden. :D

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 21:05

agerrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 00:11

een trakhener als deze werkt meer als een veredelaar, ik weet niet of dit ten gunste is van de merrie, vond je andere voorstel dan beter :D

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 00:13

nou ik ken easy game in het echt en ze wil die punten verbeteren en dat kan hij wel, hij geeft goede karakters en hij is ook groot, werkwillig weet ik niet zeker.

agerrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 00:22

nicky_rilana schreef:
nou ik ken easy game in het echt en ze wil die punten verbeteren en dat kan hij wel, hij geeft goede karakters en hij is ook groot, werkwillig weet ik niet zeker.

De hengst spreekt me zelf heel erg aan, een veel belovende hengst met goede eigen sport prestaties, iets wat me ook erg aanspreekt, maar kijk naar Gribaldi zijn vader, heeft wel een merrie nodig met een hele goede basis. Deze hengst gaat echt wel veredelen op deze merrie, die gaat zeker geen massa toevoegen. Hij past juist op vele betere en andere merries dan deze, vandaar dat ik juist je andere keuze beter vond.

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 00:24

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 13:29

agerrits schreef:
.

Landon wel. Zeoliet vindt ik wat van beide maar Eros puur(Gelders)dressuur.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 13:37

Als je niet teveel dekgeld wil uitgeven, een KWPN papier erbij wil en op de punten Beweging, krakter en front wil verbeteren kan je ook aan een Geldersehengst denken. (= geen Tuiger en gewoon een KWPNer.)

Alexandro P, Vitens, Wilson, Chablis hebben een modern type. Zijn veelzijdig gefokt en hebben een super karakter.
Alexandro en Wilson geven ze erg braaf (niet sloom). Chablis komt uit een zeer fijn en werkwillig stammetje.
Wilson en Chablis hebben vrij vooraan de de topdressuurvererver Cabochon vooraan op het papier staan.

Kunnen misschien mooi aansluiten met Eros op het papier.

Dekgeld tussen de 400 en 650 euro.

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 17:00

ik heb nog eens even na zitten denken ( niet mijn sterkste punt) maar mischien tolando? ik ken 2 nakomelingen er van. en allebij super fijne karakters en ook heel knap. alleen in het lopen op 3 jarige leeftijd nog een beetje hekties maar dat wordt wel beter.

agerrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 21:01

Tolando is inmiddels een ruin, er is geen vers sperma van beschikbaar.
Krack C de vader is juis erg heet. Los daarvan van voor deze hengst ook een merrie met een zeer goede basis en achterbeen gebruik.

Iets gelders ook erg mooi voor deze merrie. :D

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 21:02

maar die tolando's die ik ken zijn helemaal niet heet maar ook niet sloom

agerrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 21:06

Uit welke moeder kwamen deze? Dat gaat wel zeker het verschil maken. Karakter is overigens van Krack C nakomelingen is zeker algemeen niet verkeerd. Een andere zoon van hem United zou dan ook een aanrader kunnen zijn, maar zo kun je zeveel gaan noemen, voor deze merrie juist eerder genoemden, meer klassiek en verbeteren op basis :D

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 21:07

cocktail merrie allebij, weet verder niet wat er achter zit. ik ken de moetder van tolando ook en die ik ook niet druk of zo