[H] NRPS d pony merrie

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

lailapri

[H] NRPS d pony merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-11 14:10

Voor mijn nrps merrie (nu 2 dus voor volgend jaar) zoek ik een passende hengst.
Wat vind ik goed aan de merrie:
-Karakter
-Stokmaat, denk dat ze in de D blijft ondanks alle E lijnen erachter
-Kan showy lopen

Afbeelding
Afbeelding

Wat wil ik verbeteren:
-Meer massa
-Bovenlijn
-Gedragenheid in de gangen en de galop.

Verder is belangrijk dat een hengst een echte kinderpony is. Een leuk kleurtje zou mooi meegenomen zijn maar geen must net als een mooi sprekend hoofd.

Nog een filmpje van de merrie:

Merrie draagt voldoende Arabisch bloed om door hengst gedekt te worden met net genoeg arabisch bloed. Merrie is helaas voorzien van een HPB papier.
Afstamming:
http://www.allbreedpedigree.com/dewis+demey

rooslover

Re: [H] NRPS d pony merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 00:54

Wil je een D of een E hengst?
Ik ben zelf helemaal weg van Star van vreeburch, verschrikkelijk mooie hengst met een super karakter
En kan lopen!! Is wel een E hengst

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 01:10

vivalabam nrps hengst
doet het goed in de sport en het dekgeld is niet duur

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-11 07:27

Een D pony, of een kleine e (tot 1,50) maar wil een veulen in de D maat die ik eventueel nog met mijn eigen hengst zou kunnen dekken van 1,48.

marjolein88

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 20:03

Ik denk dat Djamai en Di Caprio goed zouden passen

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-11 00:30

Ben wel benieuwd wat haar mamma en djamaï voor veulen geeft, nog een paar maandjes.

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 10:58

Voor verbetering in de bovenlijn en meer massa zou ik gaan voor een hengst als Knock Out, Kosmo van Orchid's of First Stayershof Ramzi.
Qua beweging kom je dan denk ik meer richting Knock Out en Ramzi.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 11:10

Wat wil ik verbeteren:
-Meer massa
-Bovenlijn
-Gedragenheid in de gangen en de galop.

Verder is belangrijk dat een hengst een echte kinderpony is. Een leuk kleurtje zou mooi meegenomen zijn maar geen must net als een mooi sprekend hoofd.

Met deze eisen, denk ik toch echt eerder richtiging New Forest of Welsh, zeker als je in de D maat wilt blijven.
Met NRPS zit er vaak " groter" bloed achter......en je weet natuurlijk niet hoe jouw merrie fokt (groot/klein)

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 11:13

Het NRPS heeft ook echte D pony hengsten hoor! Zie mijn eerdere post, zijn 3 D pony's die verder ook uit pony's afstammen!

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 11:15

even toevoeging, tenzij je natuurlijk perse bij het nrps wilt blijven (wat ik nergens echt teruglees in je topic).... al heeft dat bij pony's niet heel veel meerwaarde natuurlijk. New Forest is net zo in trek als NRPS.

Ik vind NRPS vaak toch wel iets missen aan de massa die bijv. New forest wel heeft, maar dat is mijn mening (komt misschien ook weer omdat ik niet zo weg ben van dat "arabische", zeker als het kinderpony's moeten worden)

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 11:21

Dieren met arabisch bloed kunnen best fijne kinderpony's zijn hoor. Hengsten worden ook bij het NRPS op karakter beoordeeld!

Overigens de hengst Kosmo van orchid's stamt van moederszijde van een New Forrest, Knock Out stamt van moederszijde ook van Connemara.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 11:30

kunnen best fijne kinderpony's zijn, weet ik.... maar goed, de algemene " eigenschappen" van een bepaald ras zijn er niet voor niks. En rustige arabieren zijn eerder uitzondering dan regel. (en ja, ik ken een arabier, die denkt dat ze haflinger is :D ).

Overigens vind ik die Neptunes van de ....heide ook wel gaaf. (al ken ik die alleen van een foto)....

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 11:44

Van de Beekerheide bedoel je ;)

Over het algemeen kan je, vind ik persoonlijk en uit ervaring, beter eentje hebben met veel arabisch bloed dan dieren die tussen die 20 en 50% zitten. Dat zijn vaak veel meer spokenzoekers dan die dieren met meer bloed. :j En looplust etc. is wel iets anders dan echt vervelend zijn ;)

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-11 11:56

Wat me opviel aan de nwr afstammende hengsten (met name van de orchard stammen) op de keuring is dat ze een stuk drukker waren als de connemara en new forest afstammingen, en beide dragen arabisch bloed.
Een new forest of connemara of kruizing is ook goed.
Een nwr, welsh B, duitse sportpony, etc ook als ze maar vriendelijk zijn.

Mijn pony's met laag percentage arabisch bloed zijn touwens ook heel vriendelijk hoor, mijn foresters en kruizingen daarintegen zijn draken. Zelfs mijn nf stermerrie.

marjolein88

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 12:44

chrisje_83 schreef:
Over het algemeen kan je, vind ik persoonlijk en uit ervaring, beter eentje hebben met veel arabisch bloed dan dieren die tussen die 20 en 50% zitten. Dat zijn vaak veel meer spokenzoekers dan die dieren met meer bloed. :j En looplust etc. is wel iets anders dan echt vervelend zijn ;)

ben ik het totaal niet mee eens. Ligt puur aan welke bloedlijnen je gebruikt.

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 12:52

Ik spreek uit ervaring met totaal verschillende bloedlijnen....

Eentje die omgezet is van Welsh-K naar NRPS, een kruising NRPS x New Forest en nu Donna. Als ik dan Nobel had, was die een stuk minder schijterig etc. dan Donna....

marjolein88

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 13:07

Heeft niets met ras/bloed% te maken. Is puur afhankelijk van de karaktereigenschappen van bloedlijnen. (en ja bij sommige rassen komen bepaalde bloedlijnen vaker voor... )
Ik weet uit ervaring welke bloedlijnen bepaalde karaktereigenschappen vererven. Deze ervaring krijg je na jarenlang bloedlijnen bestuderen en uitspitten. Ik ga naar nagenoeg alle evenementen en kom bij heel veel fokkers/hengstenhouders over de vloer en maak overal aantekeningen van. Ik bekijk en bezichtig de moederlijn en nafok.
Aan de hand hiervan kan je bepaalde bloedlijnen selecteren voor je fokkerij.

Onze ponys zitten ook rond de 30/40 % ox bloed, maar deze zijn absoluut niet schrikkerig. We hebben ze ook (gehad) van rond de 90% en ook deze waren niet schrikkerig, ligt puur aan welke bloedlijnen er in zitten.
En ja we hebben ook wel eens de "verkeerde" bloedlijnen gebruikt waar we dus niet het beoogde fokdoel mee hebben behaald, dat kan gebeuren. Maar van deze producten doe je afstand en fok je dus niet mee verder. Daar leer je alleen maar van.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-11 15:56

Ik heb van cremello 2 nakomelingen, niet schrikkerig, niet heet, eerder te mak en neigend naar lui, maar ze zijn wel snel op te peppen en natuurlijk nog maar 1 jaar.

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 20:20

lailapri schreef:
Wat me opviel aan de nwr afstammende hengsten (met name van de orchard stammen) op de keuring is dat ze een stuk drukker waren als de connemara en new forest afstammingen, en beide dragen arabisch bloed.
Een new forest of connemara of kruizing is ook goed.
Een nwr, welsh B, duitse sportpony, etc ook als ze maar vriendelijk zijn.

Mijn pony's met laag percentage arabisch bloed zijn touwens ook heel vriendelijk hoor, mijn foresters en kruizingen daarintegen zijn draken. Zelfs mijn nf stermerrie.

Als je een uitstap wilt maken naar de Connemara (zeer geliefde combi bij het NRPS momenteel), dan kan ik je de hengst aanbevelen die mijn zoon momenteel rijdt, Easter van de Leliaard.

Hij heeft een hele goede bovenlijn, meer dan voldoende massa en een superkarakter!

Als je meer over hem wilt weten hoor ik het wel! Zijn eigenaar zit ook op Bokt, zij heet hier Leliaardje.
In mijn onderschrift staat een topic met foto's en op www.connemara.nl staan ook meerdere foto's, o.a. onder dekhengsten en onder keuringen.

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 22:09

rooslover schreef:
Wil je een D of een E hengst?
Ik ben zelf helemaal weg van Star van vreeburch, verschrikkelijk mooie hengst met een super karakter
En kan lopen!! Is wel een E hengst

Mijn pony is een nakomeling van Star van Vreeburch.
Pony lijkt vind ik dan best veel op hem, ook qua beweging.

Maar het veulen dat je fokt moet dus een kinderpony zijn?
Mijn pony is nou niet de allermakkelijkste denk ik voor kleine kinderen met rijden. Verder met poetsen enz kun je alles mee doen.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-11 22:17

femkesofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 16:15

Djamai du Bois is mooi, heb gewoon op internet ingetikt NRPS hengst en heb even gekeken...