wie heeft verstand van het nrps stamboek

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

keona

wie heeft verstand van het nrps stamboek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-11 11:25

ik heb een vraag,omdat mijn computer helaas dele van de site niet opent.
pas las ik van iemand als je bv een haflinger met papier hebt,en je kruist deze met bv een arabier met paier.dat je dit veulen dan kunt laten opnemen bij het nrps en dat je daar dan ook een stamboek papier bij krijgt.klopt dit?

en kan je dat dan met ieder ras doen wat papier bezit.

ik ben benieuwd of de kenners mij hier meer over kunnen vertellen

en hoe zit het dan weer want dat heb ik ook vaker gelezen dat je een paard/pony zonder papier laat dekken door een hengst met paier,dat je dan ook papier kunt aanvragen bij het veulen.

ben erg nieuwschierig hier na

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Re: wie heeft verstand van het nrps stamboek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 19:05

Als het paard/de pony een x aantal percentage arabisch bloed heeft, kan deze inderdaad gewoon bij het NRPS ingeschreven worden. Maakt dan niet uit wat voor ras het verder is/was. Papier van de vader zal wel over genomen worden (wanneer NRPS of erkend stamboek goed gekeurd is), moeders papier weet ik niet zeker of die ook meegenomen wordt.

En ja, als je een merrie met onbekende afstamming laat dekken door een goedgekeurde hengst, krijgt het veulen inderdaad een papier, maar dan aan moederskant "onbekend".

In welke richtingen ze ingeschreven worden weet ik zo niet, misschien dat iemand anders dat kan vertellen.