Wie heeft er verstand van NRPS-bloedlijnen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Oreo

Wie heeft er verstand van NRPS-bloedlijnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-11 23:23

Sinds kort heb ik een 3 jarige NRPS-er. Nou ben ik overwegend actief met KWPN-ers en zegt de afstamming van dit paard mij niet zo heel veel. Zijn er mensen die daar meer kijk op hebben en mij wat kunnen vertellen over de kwaliteiten/sterke en mindere punten van genoemde hengsten? Op internet kan ik er niet heel veel info over vinden helaas. Het gaat om een 3 jarige Bachelor x Sjapoer x Aron

Alvast bedankt!

petraaken

Re: Wie heeft er verstand van NRPS-bloedlijnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 11:18

Sjapoer is leverancier van menig goed presterende sportpony's. Sommige lopen of liepen zelfs in de internationale sport. Aron ken ik iets minder maar af en toe komt hij best wel voor in goede fokmerries of sportpony's. Bachelor is een rijpaardhengst waarvan de nakomelingen best wel goed presteren in de sport. Zowel springen als dressuur.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 20:40

Bachelor is een zoon van Burggraaf (volgens mij x Baccarat ox) en staat (stond? leeft ie nog?) bij De Nieuwe Heuvel in Lunteren. Hele beste hengst.

Sjapoer ox is een Arabier, bruin in de D/E-maat. Binnen het NRPS zijn er inderdaad veel goed presterende sportpony's van gekomen. Beest is volgens mij jaren geleden al geruind en waar hij gebleven is, geen idee.

Ik heb een paar jaar geleden een Sjapoer x Democraat x pony ruin gehad. Was voor een prikkie te koop omdat hij een te kleine pony zou blijven... ik heb hem een jaar later weer doorverkocht, toen was hij royaal 1.63m. geworden. Oreo, jouw NRPS-er is vast een paardenmaat :D Want ook Bachelor kon ze flink groot geven, ondanks de pony's in zijn moederlijn.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 20:57

Uit Nederlandse Hengstenboek 2003:
Prestatie sport
Donkerbruin
Geboren 10-3-1992
Stokmaat 1.70 m
Percentage AA bloed: 49% waarvan 25% arabisch.

Afstamming:
Bachelor NH heeft als vader Burggraaf, een product van de Holsteinse succesformule Landgraf 1 x Cor de la Bryère. Burggraaf's moeder Loanda komt uit de bekende Hols. lijn (stam 7126) van Acord I, Acord II, Acobat I t/m III, Fra diavolo, Chicago en freeman. .... (dan nog een hele stuk over Burggraaf).
Ook de moederlijn van Bachelor NH is interessant opgebouwd. Allereest treffen we de stermerrie Flair aan, een dochater van de Arabisch volbloedhengst Baccarat ox. De in 1999 op hoge leeftijd (33 jar) gestorven Baccarat ox is door verschillende stamboeken erkend en heeft in combinatie met alle mogelijke merries zeer veel goede sportpony's en -paarden voortgebracht. Van de grote maat rijpaardhengsten die Baccarat ox heeft voortgebracht, werden de Anglo-Arabier Baccaranx en de halfbloedhengsten Blitz en Ferdinand ggk. Behalve Bachelor NH kwam ook GP drssuurhengst Master (NRPS) uit een dochter van Baccarat ox. Goedgekeurde achterkleinzonen van Baccarat ox zijn de volle broers Rico (NRPS) en Ruben (USA).

Eigen prestaties: Bachelor NH voert het prestatie-sportpredikaat. hij is door Wout Jan van der Schans op Nationaal niveau (1.40 m) uitgebracht in de springsport en heeft Z-dressuur gelopen.

Nafok: De nakomelingen van Bachelor NH behalen goede keurings-resultaten bij het NRPS. Zo werd zijn -jarige ster dochter Hester (mv Visioen) Nationaal kamioen 1999 van het NRPS en twee jaar later veroverde de 3-jarige Bach Gravin (mv Topas) deze titel. Ook de provinciale titels gaan regalmatig naar Bachelor-dochters.

Ggk in 1995. Afstammelingenonderzoek 1999 positief afgerond. Verrichtingsonderzoek 1995:
Stap = M
Draf = V
Galop = G
Dressuur = M
Vrij springen = G
Parcours springen = G
Steeple = G
Karakter = V
Stal gedrag = G
Algemene indruk = V

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-11 21:06

Dank je wel voor jullie reacties. Deze 3 jarige is wel paardenmaat ja. Hij is mooi qua bouw en type, beweegt sterk en voldoende ruim en maakt (los) echt een hele goede sprong. Ik overweeg serieus om hem volgend jaar voor de NRPS-hengstenkeuring aan te bieden maar vroeg me dus af hoe het zit met zijn bloedvoering. Zijn er misschien bokkers die daar een gefundeerde uitspraak over kunnen doen? Ik hoop as. zaterdag naar Ermelo te kunnen gaan om daar met wat kenners te kunnen spreken maar weet niet zeker of ik in de gelegenheid ben. Heeft iemand van jullie een advies?

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 09:07

Kwa pedigree is het een echte NRPS-er en dat ziet men graag terug in een hengst. Maar de moederlijn is ook bepalend - wat voor predikaten en sportprestaties hebben de moeders gehaald?
Of het een paard is om als goedgekeurde hengst door het leven te gaan...., dat moet het écht wel een hele beste zijn hoor. Er wordt een boel aangeboden maar slechts een handje vol halen de eindstreep.
Je zult het zaterdag zien. Veel plezier!

kiomiamigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 09:35

Check Leonie Buur (fresco hier op bokt) eens zij fokt ook NRPSers en is daar zeer succesvol in, er staat toevallig een artikel van haar en haar schoonvader in het NRPS blad.