Beste keuze

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Morrow_Less

Beste keuze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-11 22:02

Hoi iedereen,

Mijn vriend en ik zijn al erg aan de toekomst aan het denken en we weten al dat we 2 paardjes aan huis willen.
Maar omdat ik zo een lijstjesfreak ben heb ik alles al op papier gezet van welke staldeuren tot welk voer we gaan nemen haha :D (hoezo enthousiast :D )

En natuurlijk denk ik ook al aan de toekomstige paardjes en van 1 soort ben ik al 50% zeker.
Ik ben echt absoluut verlekkerd op het barokke ras. Nu wilde ik me erin verdiepen, want ookal duurt het nog jaren ik wil echt zeker zijn van mijn keuze.
Toen ik wat opzocht op bokt zag ik dit toptic en ik had het gevonden. Het toptic voor mijn vraag.

Nu was mijn vraag of jullie aan de hand van mijn vermelde gegevens kunnen zeggen of een barokke paard wel bij mijn eisen past.
Dit is niet, zeker niet doorslaggevend het is enkel een richtlijn voor mezelf :)

Het lijstje :
- enorme passie in de dressuur
- zelf heb ik lange benen, dus minimaal 1.60m schoft
- een zekere fierheid en uitstraling hebben
- zeer aanhankelijk
- leer en werkgierig
- zelfzeker en niet afwachtend (ik bedoel als er iets gevraagd word van oefening en het niet goed verloopt de communicatie misloopt door onzekerheid van het paard)
- zeer gevoelig voor hulpen, ik ben als de dood voor teugeltrekken en spoorprikken

Dit is het zo een beetje, ik hoop dat jullie mij wat richtlijnen kunnen geven omtrent de verschillende barokke rassen.

Groetjes

Morrow_Less

Re: Beste keuze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-11 19:59

Niemand dat me een ideetje kan geven ?

Loran_Nolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 20:08

Wat jij in je lijstje hebt, daar voldoet mijn draver aan ;)
En nog veel meer punten kan ik er wel bij neer zetten ;)

Denk dat het belangrijkste is, dat wanneer je echt een klik hebt met een paard, elk ras volstaat.
En ook alles voor elkaar over hebt (ook minder leuke dingen, die neem je dan voor lief ;) ).

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 20:28

zoals eerder vandaag in een pb aangegeven een fries, en dan een met luxe uitstraling.

Morrow_Less

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-11 21:06

friesiszwart schreef:
zoals eerder vandaag in een pb aangegeven een fries, en dan een met luxe uitstraling.

Oh sorry had ik echt niet gezien !

BBubba

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 13:24

Ik zou ook voor een fries gaan....
Zijn gewoon superbeestjes...

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 13:28

Ik denk dat je niet zomaar een lijstje jkan maken van welke rassen er geschikt zijn. Ieder barok ras kan geschikt zijn als het paard óók de juiste karaktertrekken heeft. Er zijn slome friezen die te klein zijn, er zijn ook friezen die supergeschikt voor je zijn, net zoals Andalusiërs, Lusitano's enz. Kijk niet naar het ras zelf, maar zoek op schofthoogte en karakter. Dan kom je een heel eind verder als je alleen maar naar 1 ras gaat zoeken :)

Morrow_Less

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-11 20:54

Storm schreef:
Ik denk dat je niet zomaar een lijstje jkan maken van welke rassen er geschikt zijn. Ieder barok ras kan geschikt zijn als het paard óók de juiste karaktertrekken heeft. Er zijn slome friezen die te klein zijn, er zijn ook friezen die supergeschikt voor je zijn, net zoals Andalusiërs, Lusitano's enz. Kijk niet naar het ras zelf, maar zoek op schofthoogte en karakter. Dan kom je een heel eind verder als je alleen maar naar 1 ras gaat zoeken :)

ok dank je wel :)

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 14:38

Zo te zien zal een grotere andalusier ook goed bij je passen :j

Zeer aanhankelijk (de meeste hondjes zijn er niets mee, gaan vaak echt voor 1 persoon door het vuur), als je een paard zoekt met niet teveel spaanse bewegingen ook zeer geschikt voor de (NL)dressuur, bijna allemaal een prachtige uitstraling. Anda's werken graag voor je, zolang je eerlijk met ze bezig bent. Ze hebben veel karakter, zijn vurig, maar ook niet snel onder de indruk (fijn dus voor buitenrit). Als het vertrouwen er is, dan doen ze echt alles voor je, ook als ze zelf in eerste instantie twijfelen, zullen ze op jou oordeel afgaan.

Natuurlijk zijn er altijd uitzonderingen, maar ik denk dat de andalusier heel goed bij je zal passen.

Misschien een idee om gewoon eens wat verschillende barokke paarden te gaan rijden? Dan weet je wat je eraan bevalt, en wat je misschien als minpunt ziet. Nu spreekt 1 paard natuurlijk niet voor het hele ras, maar het kan je wel een goede indruk geven.

Morrow_Less

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-11 18:22

Angela schreef:
Zo te zien zal een grotere andalusier ook goed bij je passen :j

Zeer aanhankelijk (de meeste hondjes zijn er niets mee, gaan vaak echt voor 1 persoon door het vuur), als je een paard zoekt met niet teveel spaanse bewegingen ook zeer geschikt voor de (NL)dressuur, bijna allemaal een prachtige uitstraling. Anda's werken graag voor je, zolang je eerlijk met ze bezig bent. Ze hebben veel karakter, zijn vurig, maar ook niet snel onder de indruk (fijn dus voor buitenrit). Als het vertrouwen er is, dan doen ze echt alles voor je, ook als ze zelf in eerste instantie twijfelen, zullen ze op jou oordeel afgaan.

Natuurlijk zijn er altijd uitzonderingen, maar ik denk dat de andalusier heel goed bij je zal passen.

Misschien een idee om gewoon eens wat verschillende barokke paarden te gaan rijden? Dan weet je wat je eraan bevalt, en wat je misschien als minpunt ziet. Nu spreekt 1 paard natuurlijk niet voor het hele ras, maar het kan je wel een goede indruk geven.

Dank je voor je reactie, het beschrijft echt inderdaad wat ik zoek in een paard.
dat is wel een goed idee, als er eenmaal sprake is om echt op zoek te gaan zal ik inderdaad wat verschillende rassen proberen te rijden om eens te kijken.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 21:18

Moderne Gelderse.
Voldoende stokmaat, veelzijdig maar zeker dressuur, werkwillig. Heet in het werk maar koel in de kop. Dat zijn Gelderse. Bovendien zijn het meestal erg imponerende paarden.

* Gelders = niet hetzelfde als Tuigpaard. dat is belangriijk bij het eventueel aanschaffen van een Gelderse.

Ankje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 16:11

Ik zou ook zeggen een fries! Zijn echt super dieren. Zijn werkwillig, lief, aanhankelijk, je kan er super mee de dressuur in, zijn groter dan 1.60, zijn fier en ga zo maar door.

thebjank

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 23:35

ik sluit mij aan bij de fries! Ik wil nooit meer wat anders :D Kijk wel goed naar jouw karakter en het karakter van het paard, je moet vooral een klik hebben.
In ieder geval heeeerlijk he, om lekker te (dag)dromen over de toekomst :D

Morrow_Less

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-11 22:24

Friezen zijn wel populair he seg :D

@ thebjank : ja echt zalig :D
We hebben zo al plannetjes gemaakt en prijzen gezocht enzo ookal duurt het nog zeker zo een 8jaar, maar dit is echt iets waar we voor willen gaan.
en als het niet moest lukken wel dan kopen we alsnog een paardje en zetten we die in een pension stal :)

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 11:21

Tja, de PRE (Andalusier) bevalt ook mij prima!! Heel intelligent, heel baasgericht, heel gevoelig, veel rompdiepte waar je lange benen bij kwijt kunt en veel uitstraling. Maar dat laatste hebben Barokke rassebn natuurlijk allemaal wel.

Ikzelf heb ook behoorlijk wat Friesen gereden, het zijn absoluut fijne paarden, maar kwa gevoeligheid en intelligentie haalden ze het niet bij een PRE. Echter moet je dat ook liggen, want voor sommige is de PRE een beetje te met alles. Kwastie van gaan proberen. Je zal zien dat binnen de rassen ook weer veel verschillen zijn.

martinique

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 14:19

Heerlijk dat je zo enthousiast bent zeg! Dat wilde ik ff zeggen:)
Verder is het advies van Angela om lekker van alles uit te gaan proberen heel slim denk ik:)
Ik kan je vertellen dat Lusitano's erg werkwillend en intelligent zijn en meestal heel dapper. Ik denk dat aanhankelijkheid echt per paard verschilt, en niet zo zeer per ras. Vaak is het met PRE's en Lusitano's bijvoorbeeld wel zo dat ze erg gericht zijn op een of enkele perso(o)n(en). Over Friezen kan ik niets zeggen:P 1.60 schoft is in de meeste barokke rassen wel te vinden, bijna alle rassen worden deels wel steeds groter gefokt :) En denk dat als je op barokke rassen valt, je daar voor kiest omdat ze juist een zekere fierheid en uitstraling hebben:P
En of een paard geschikt is voor dressuur zal per paard, per afkomst verschillen, niet zo zeer per ras. Genoeg om te ontdekken, ook binnen de rassen, zoals Cyrina zegt!
En lekker blijven dromen, doe ik ook haha.

Morrow_Less

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-11 19:29

Ja die uitstraling, die soepelheid oohh zo prachtig !!!
Het valt me op dat de Fries, PRE en nu de lusitano vaak worden aangehaald.
Ik ben zeker vanplan echt nog rustig na te denken en rustig ( binnen 3 jaartjes ofzo) een te gaan kijken naar paarden zelf. Om te zien hoe ze in omgang zijn enzo. Dit hangt natuurlijk ook wel af van paardje tot paardje maar ik denk dat elke ras toch wel specifieke kenmerken heeft :)
Ik wil er alles over weten.

@ mf31 : dank je wel :)

Morrow_Less

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-11 19:31

Cyrina schreef:
Tja, de PRE (Andalusier) bevalt ook mij prima!! Heel intelligent, heel baasgericht, heel gevoelig, veel rompdiepte waar je lange benen bij kwijt kunt en veel uitstraling. Maar dat laatste hebben Barokke rassebn natuurlijk allemaal wel.

Ikzelf heb ook behoorlijk wat Friesen gereden, het zijn absoluut fijne paarden, maar kwa gevoeligheid en intelligentie haalden ze het niet bij een PRE. Echter moet je dat ook liggen, want voor sommige is de PRE een beetje te met alles. Kwastie van gaan proberen. Je zal zien dat binnen de rassen ook weer veel verschillen zijn.

ik heb even in je profiel gespiekt :o
Wat een prachtige paarden, die uitstraling, die zie je bij de veulens al !

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 19:44

Ach, ik denk dat wat jij zoekt in heel veel rassen te vinden is, mits je het juiste exemplaar weet te vinden.

Ik ga bij deze de knabstrupper aanprijzen, maar ik weet zeker dat er veel meer paarden aan je profiel voldoen.

Morrow_Less

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-11 19:51

Sjolvir schreef:
Ach, ik denk dat wat jij zoekt in heel veel rassen te vinden is, mits je het juiste exemplaar weet te vinden.

Ik ga bij deze de knabstrupper aanprijzen, maar ik weet zeker dat er veel meer paarden aan je profiel voldoen.

Dank je voor de reactie, ik ga weer eens googelen ;)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 20:04

Morrow_Less schreef:
Sjolvir schreef:

Dank je voor de reactie, ik ga weer eens googelen ;)

In mijn onderschrift site over knabbie's..

martinique

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 20:35

Je kunt overigens ook eens informatie zoeken over Kladrubers, Frederiksborgers en natuurlijk Lipizzaners:) Zeker Kladrubers en Frederiksborgers zie je niet vaak, maar er zitten hele mooie exemplaren tussen, vind ik:) Anders moet je eens kijken op de site van Moravita, daar hebben ze veel verschillende barokke paarden ;)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 20:52

Inderdaad veel gaan kijken, kennismaken, etc. Dan wordt je keus vanzelf duidelijk. Begin er over te lezen, gebruik internet/google, houdt de rasverenigingen in de gaten voor barokke wedstrijden, keuringen of andere shows en evenementen. Ga op bezoek bij eigenaren en fokkers om te praten, kijken, beleven en wellicht ook voelen (rijden). Ik heb op die manier uiteindelijk voor de Lusitano gekozen.

Morrow_Less

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-11 21:45

Jessix schreef:
Inderdaad veel gaan kijken, kennismaken, etc. Dan wordt je keus vanzelf duidelijk. Begin er over te lezen, gebruik internet/google, houdt de rasverenigingen in de gaten voor barokke wedstrijden, keuringen of andere shows en evenementen. Ga op bezoek bij eigenaren en fokkers om te praten, kijken, beleven en wellicht ook voelen (rijden). Ik heb op die manier uiteindelijk voor de Lusitano gekozen.

Hoe ervaarde jij dat paard, was het metteen wat je zocht ?
Wat was de doorslag ?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 22:04

Hoe ervaar je een paard?

Heb je al veel verschillende paarden gereden? Of van dichtbij meegemaakt?

Vaak heb je al een beetje een beeld van wat je wel of niet wilt door het veel zien van paarden.
En het kiezen van 1 voor jezelf is toch weer anders, dan er ergens 1 mooi vinden of leuk (maar niet voor de heb).
Ik was schromelijk verwend met heel fijn paard wat ik al had.
Dus de nieuwe moest ook "fijn" zijn. (noem het even fijn, maar dat kan voor iedereen wat anders zijn.)
Lekker rond gaan kijken werkt het beste.

Voor mij was het belangrijkste criterium, fijn te rijden (zijnde licht op de hand, niet verknalt etc. )
Ik heb in mijn zoektocht ca 20 paarden gereden er veel meer gezien (ben ik niet eens op gaan zitten)
Zaten er 3 bij die ik wel wou kopen 1e 2 vielen af (ene kwam niet met oude foto's over de brug, andere werd afgekeurd op de foto's).
Ik heb wel degelijk water bij de wijn gedaan wat betreft mijn criteria, maar niet bij het fijn te rijden en cool karakter.

Voor je amusement..
Dit was mijn eerste ontmoeting met mijn huidige paard.
(Nee, het gaat niet perfect, en ik ben een vage klatsch kous in het duits.)
https://picasaweb.google.com/kuiper15j/ ... 2DKTobago#
Waarbij ik hem zelf uit stal heb mogen halen, zelf heb mogen laden en lossen, poetsen op de vereniging,
heb gezadeld en gereden.
Eerst aan de longe (hij was voorjaar ervoor (dit was febr) 2 mnd op beleer bedrijf geweest,
die winter 4 a 5 x gereden, en net 2 maand niet (die sneeuw he!?) en dag ervoor wel door profesionele ruiter.
Ik vond hem zo lekker te rijden, dat ik dacht.. inpakken en wegwezen...
(bij wijze van spreken dan he! Week later laten keuren en meegenomen)

Voor de goede orde, het is af en toe wel een hork van een paard,
met een arbeids ethos om van te janken (wordt aan gewerkt)en toch is ie super leuk!
En gaat ie echt niet weg! Hij kan je met rijden super fijn gevoel geven en is in het
verkeer (ik moet over de sluiproute) een echte vent! Kan er in mijn eentje mee op wedstrijd etc.

Overigens kan het zoeken frustrerend zijn, echter je moet er ook beetje de lol van inzien,
je gaat echt uiteindelijk wel heel leuk paard vinden.
(Ook al weet je nu het ras nog niet eens, voor de goede orde, ik zocht in eerste instantie een KWPNer....
tot het paard dat werd afgekeurd op de foto's dat was een papierloze knabbie, toen wou ik een knabbie)