Fjord kopen, waar op letten?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

katje24

Fjord kopen, waar op letten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-11 20:45

Hallo Fjordenliefhebbers,

ik wil graag een Fjord kopen, vind ze zo gaaf! <3
Maar waar moet ik op letten bij de aanschaf van een fjord?
Bijvoorbeeld welke afstamming wel of niet.
Ik heb namelijk altijd kwpn'ers gehad en gereden in de wedstrijdsport,
maar ik wil nu lekker recreatief gaan rijden, buitenritten maken en lekker gaan dressuren.
Ik heb op dit moment nog mijn eigen paard (een 17 jarige ruin) te koop staan, maar wil hierna dus een fjord aanschaffen.
Misschien kunnen jullie mij helpen en hebben jullie tips voor mij?
Alvast bedankt en ik hoop mij binnenkort ook hier te kunnen melden als trotse eigenaresse van een fjord. :D

fjordnina

Re: Fjord kopen, waar op letten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 21:22

De karakters van de fjorden zijn in principe goed. Welke afstamming dus wel of niet geschikt is hangt niet zozeer af van goede/slechte afstammingen als wel van wat je in een fjord zoekt. Wil je wat pit hebben, moet je er een kind op het bos in kunnen sturen, hoeveel werklust vind je acceptabel en wat wil je qua bouw.

Aan de andere kant moet je je ook niet teveel blind staren op afstammingen, je koopt immers een paard, geen bloedlijn.

Waar je verder op moet letten is met name staart en manen eczeem. Daarnaast moet het paard goede hoeven hebben. Fjorden hebben vaak wat kleinere hoeven, al wordt daar tegenwoordig met fokken wel op gelet.

Wat zoek je in een fjord?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 21:29

Wat leuk dat je voor een fjord gaat.

ZE is iets waar je wel op moet letten, zeker als je de jouwe ook in de wei wilt houden.
Wordt het een "stal/paddock" paard dan is het ook wel van belang, maar minder.

Je hebt lekkere tamme theemuts fjorden en pittige donders, voor elk wat wils zeg maar.
Vaak zegt de afstamming al wel wat, maar niet alles uiteraard, heb blijven individuutjes.

Hoe groot ben je zelf en wat weeg je? (heb je grotere fors gebouwde (is dus niet dik!) fjord nodig, of kan je ook met kleinere smallere goed uit de voeten?)
En hou rekening met ruglengte van de fjord, hele korte fjord is lastig met zadel,
stel dat je 18 inch erop zou willen hebben.

Tja verder heb je ze in diverse kleuren en maten.
In wat voor leeftijds catagorie zoek je?
Wat moet ie al kunnen (groen, zadelmak, doorgereden, zeer ervaren in?)?
Geslacht?

Welk deel van het land woon je?
Op het fjorden gedeelte weten ze wel fokkers in de buurt en eventueel particulier te koop staande paardjes.

En er bestaat nog een fjorden forum, www.fjordenwereld.nl, waar fjorden mensen met elkaar praten,
op keuringen zie je die mensen ook vaak, dus mocht je een fjord kopen, leuk om daar ook mee te praten.
Er staan daar ook wel wat fjorden te koop (maar je moet geregistreerd zijn om op het verkoopplein te kunnen)

En uiteraard is er een fjordenstamboek: www.fjordstudbook.com

katje24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-11 13:17

Bedankt voor jullie reacties tot nu toe!
Ik ben zelf niet zo zwaar (53kg) en ongeveer 1.66 m lang.
En ik woon in het oosten van het land.
Ik wil graag een fjord waarmee ik voornamelijk alleen, dus niet met meerdere kan buitenrijden en die dan niet overal van schrikt.
Wel mag die lekker voorwaarts zijn en hij/zij moet goed kunnen lopen ivm dressuur.
Verder moet ie gewoon braaf in omgang zijn.
Wat zou een fjord, die aan deze eisen voldoet ongeveer kosten?

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 13:58

Dit zijn meer karaktereigenschappen dan uitgesproken bloedlijnen.
Als je op deze website gaat kijken: http://www.dressuurfjorden.nl/framesetdf.html zie je ook dat er heel veel verschillende ouders achter zitten.

Het is een beetje afhankelijk van de leeftijd, maar in principe zit je met een bedrag tussen de 1500 en 2000 euro altijd goed.

Ik heb overigens een veulen te koop staan, ook in het oosten van het land. Erg leuk dier, maar kan me ook voorstellen dat je een ouder paard zoekt.

katje24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-11 11:40

Ik ga eens rustig rondkijken op de sites die jullie hebben doorgegeven.
Eerst moet ik nog mijn huidige paard verkopen voordat ik een fjord aan kan schaffen, misschien is er hier nog iemand die iets zoekt of weet? Of iemand die zijn fjord wil ruilen tegen een kwpn'er?
Aanbiedingen van een brave fjord met dressuur aanleg zijn natuurlijk altijd welkom!

Siepi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 00:01

Ik heb een negenjarige fjord te koop staan kan nog niet goed dressuur lopen moet je haar zelf leren pony heeft op de ponyclub gelopen met mijn dertien jarige dochter vraagprijs 1100 euro.
Afstammeling van Jars ( zit ook Toddy bloed in)
Ik woon ook in de achterhoek