toeval of toch niet? pre merrie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

caj2008

toeval of toch niet? pre merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-11 20:16

Hallo,

Ik heb mijn merrie nu ongeveer een maand.
ze word bijna 4 en ze is 5 maanden geleden uit spanje gekomen.

Ik longeer haar zeker 5 keer per week. Elke keer weer wat anders geprobeerd eerst zonder peesbeschermers daarna met. Hier reageerde ze goed op. Een dag later eens met een dekje en deken singel en weer reageerd ze netjes. Ze snuffelde er wel aan, maar geen bokke sprongen. Aantal dagen verder met zadel ook dit het zelfde als net het dekje niks aan de hand.

Gister heb ik zelfs op haar gezeten eerst met mijn vriend er naast vervolgens aan de longe.
ze heeft geen stap verkeerd gedaan.

Het brengt mij aan het twijvelen of ze mischien al beleerd is
In spanje worden merrie,s niet vaak bereden zal ze dan zo goed van aard zijn en koel in haar hoofd.

Sjolvir

Re: toeval of toch niet? pre merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 20:41

Tja, denk dat je dat nooit zeker zult weten.
Behalve als je bv morgen een galop hulp geeft en ze galopeerd ineens in de goede galop braaf aan of zo.
Anders wordt het lastig.

Hier ook wel eens hondsbrave fjorden beleerd, waarbij je zou denken dat ze het altijd al gedaan hadden.
Dus soms kan je je vergissen.

Imke1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 21:09

Het zou kunnen, maar ik zou het toch rustig opbouwen.
Misschien is ze nog niet helemaal beleerd, maar wel al aan tuig gewend.

Kaaaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 21:11

Heb ik ook ooit gedacht bij een pony.. maar die was het ook zeker niet!
We konden er alles mee liep meteen netjes en ging links en rechts :)

Zou het toch maar gewoon lekker rustig op bouwen, geef ze ook tijd om het in haar hoofd te kunnen verwerken :)

Seraphim

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 21:15

Fokmerries worden idd niet gereden, weet je of ze bij een fokker of particulier vandaan komt? Misschien heb je wel geluk en heb je gewoon een super braaf paardje. Hier op stal hebben we er ook een paar gehad die nergens van onder de indruk waren, daarmee kon je na een week al los mee door de bak galopperen :')

Gewoon steeds een stapje verdergaan, neem er wel de tijd voor en houd goed haar reacties in de gaten.

caj2008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-11 21:46

Bdankt voor jullie reactie's, ik heb er zeker wat aan +:)+

Kaaaren ik hoop dat dat bij mij ook het geval is en dat het zo een beetje blijft.
Sjolvir ik heb ook een paardje had die nergens van op keek en op zich liet zitten, maar als er te veel gevraagt werd was het wel anders.
Imke1998 Ik ga het zeker rustig op bouwen het longeren doe ik ongeveer 20 min.
Ik heb ook niet alle dagen tijd:)

Seraphim
Het enige wat ze mij konden vertellen is dat ze net uit spanje kwam.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 22:20

Typisch pre...., nooit problemen gehad met het zadelmak maken van deze paarden.
ze zijn nu eenmaal erg mensgericht.
Ik denk niet, dat ze in spanje beleerd is. Merries worden daar hoofdzakelijk voor de fok gebruikt.
Eigenlijk hoort het zo....rustig aan beleren en niets mis met het beleren. Geen gekke bokkesprongen, gewoonweg vertrouwen in de ruiter/eigenaar/begeleider.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 13:38

Als een paard je goed vertrouwd zal zij ook weinig problemen zien in de " gekke" dingen die je met haar doet.
Dat paarden compleet uit hun plaatje moeten gaan tijdens het beleren is eerder een teken van wantrouwen en verzet.
Dus wees trots op jezelf en je merrie!

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 13:42

Ik heb ook een merrie (D-pony) al vanaf veulen.
Laatst ook begonnen met zadelmak maken.
1 keer los het zadel erop gehad, een week later met singel (eerst los, gaf ze niks om, toen strakker, nog niks).
Daarna ging mijn zoontje er op hangen, nog geen reactie, en toen gewoon zitten en nog geen reactie.
Rondjes lopen, vond ze ook prima.
Ook nog geen stap verkeerd gezet.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 13:45

Mijn PRE merrie heb ik gekocht toen ze 2 jaar was en het beleren was echt een eitje ook. Pas toen ze stevig op vier benen liep werd het tijd voor wat grenzen verleggen wat haar betreft en deed ze wel eens stout. :=

caj2008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-11 19:36

Vera schreef:
Als een paard je goed vertrouwd zal zij ook weinig problemen zien in de " gekke" dingen die je met haar doet.
Dat paarden compleet uit hun plaatje moeten gaan tijdens het beleren is eerder een teken van wantrouwen en verzet.
Dus wees trots op jezelf en je merrie!

Bedankt :D Het voelt ook echt heel goed.

caj2008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-11 19:38

Dakotah schreef:
Ik heb ook een merrie (D-pony) al vanaf veulen.
Laatst ook begonnen met zadelmak maken.
1 keer los het zadel erop gehad, een week later met singel (eerst los, gaf ze niks om, toen strakker, nog niks).
Daarna ging mijn zoontje er op hangen, nog geen reactie, en toen gewoon zitten en nog geen reactie.
Rondjes lopen, vond ze ook prima.
Ook nog geen stap verkeerd gezet.

Ja bij mij het zelfde idee alleen heb ik haar nog maar net.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 23:34

Wat heerlijk zo'n paard!
Daar staan ze toch wel een beetje om bekend hoor :j

Een jaar geleden heb ik heel rillerige en vooral bange PRE merrie gekocht
Het leek wel een ballon aan een touwtje :+
Ze was totaal niets gewend en zeker niet verkeersmak, en was zelfs een keer van angst (voor andere paarden) over het hek gesprongen
en ook een keer over me heen gelopen uit pure angst/vluchtgedrag

Nu ben ik haar (na een lange voorbereiding/grondwerk) zadelmak aan het maken en vanaf de eerste keer is het opstappen en wegrijden 8-)
Behalve 1 keer een korte schrikreactie (omdat ik met mijn been in de heg kwam) doet ze echt helemaal niets....nog niet tenminste :P
Ik rijd al zelfs met haar door het verkeer al loopt er wel iemand naast 8-)
Tractoren, vrachtwagens ze zit nergens (meer) mee
en ze zit ook nog eens superlekker! PRE's zijn Wereldpaarden :D

PinkPrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 23:58

omdat ze braaf is en je tollereerd hoef je niet gelijk te denken dat er al iets mee gedaan is :-)
waarschijnlijk is ze gewoon erg makkelijk hiermee

caj2008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-11 19:36

PinkPrincess schreef:
omdat ze braaf is en je tollereerd hoef je niet gelijk te denken dat er al iets mee gedaan is :-)
waarschijnlijk is ze gewoon erg makkelijk hiermee

Morgen ga ik er weer even op hou jullie op de hoogte of ze echt zo lief is :P

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 12:32

Zulke superpaarden zijn het nu eenmaal :D.

caj2008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-11 13:04

Afbeelding

De beugels hadden wat lager gemogen alleen wou niet onnodig voor stres zorgen.

My_Chimanga

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 14:21

geweldig toch?
Denk hierdoor alleen niet te ver vooruit, alles moet nogsteeds gewoon met kleine stapjes gedaan worden, dan heb je de meeste kans dat ze ook lekker zo rustig blijft!

Met mijn merrie ben ik nu drie maanden bezig. Dat is toch echt al best lang en ik stap nu lekker alleen op en af, en ze stapt rustig rond. Veel verder ben ik met haar nog niet eens! Maar ik wilde gewoon eerst die band zo goed mogelijk hebben. Vanaf volgende week gaan we lessen en het serieus oppakken!
Dat werkt dus heel goed, ze vindt het nu helemaal prima dat ik er op stap,

Bij het paard dat ook bij ons staat (van een vriendin van me) is dat echter heel anders gegaan. Die hebben ze ook een aantal maanden geleden gepakt en toen eigenlijk overdonderd met allerlei nieuwe dingen. In het begin ging dat boven (mijn) verwachting goed omdat ze als een robot alles accepteerde. Nu is ze echter ineens een heel stuk verder van huis omdat het paard nu door begint te krijgen dat als ze bokt bij het opstappen je er niet meer op kunt komen. En allerlei van dat soort tekenen van verzet. Ze is nu 'robot af' en een stuk minder snel tevreden over de gang van zaken!
Die vriendin durft er nu amper op en kan er ook niet in haar eentje op komen. Als je eenmaal zit loopt ze vrij goed en kun je ook met haar draven en galopperen, maar toch heb ik nu het idee echt verder te zijn met mijn paard. Terwijl ik niet eens met haar galoppeer en nog maar hele kleine stukjes draaf!

Neem gewoon lekker de tijd en geniet van de nuchtere aard van jouw merrie!
Heel veel succes!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 14:31

Je gaat er waarschijnlijk niet achter komen of ze al wel, of nog niet beleerd was. Gewoon lekker rustig aan blijven doen, want ook al is ze beleerd, het kan geen kwaad om het nog een tweede keer te doen, en dan helemaal precies zoals jij dat wilt. Dus jou stap en stop hulp, jou hulp voor de wending enz. Ook bij een ingereden paard zorgt alles stukje bij beetje doen ervoor dat het vertrouwen gaat groeien, en daar heb je alleen maar plezier van!

Pree

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 17:07

Wat heerlijk dat het zo makkelijk gaat. :) Hoop dat ze zo lief blijft! Veel succes..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 17:13

Is er niet bekend van welke fokker ze komt? Misschien kun je dat navragen en dan weet je meer, kan zijn dat ze hier in Nederland al ergens heeft gestaan waar ze haar zo handmak hebben gemaakt om beter te kunnen verkopen.

heerlijk toch zo een braaf en ongecompliceerd paard???

caj2008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-11 18:03

russel schreef:
Is er niet bekend van welke fokker ze komt? Misschien kun je dat navragen en dan weet je meer, kan zijn dat ze hier in Nederland al ergens heeft gestaan waar ze haar zo handmak hebben gemaakt om beter te kunnen verkopen.

heerlijk toch zo een braaf en ongecompliceerd paard???

Hey,

Van de gene die ik haar heb gekocht die had haar gelijk van de fokker.
Alleen weet ik niet wie de fokker is.
Deze mensen hebben niks met haar gedaan.

Ja echt super dat het zo goed gaat.

Pree

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 19:33

Staat de fokker dan niet in het paspoort?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 20:35

maar heeft ze officiele papieren?

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 19:08

Mijn merrie Engreida heb ik met 5 jaar ingereden ging precies zo en ik had haar vanaf 1 jaar, dus weet zeker dat er niemand voor mij opgezeten heeft. We hebben ook een 15 jarige fokmerrie die we nu beleren. Er had al wel iemand een keer opgezeten hier in Nederland, maar dat was minimaal. Ze heeft eerst 3 maand mogen wennen bij ons, toen hebben we haar weer gereden, ging gelijk prima, niks aan de hand, kon ook gewoon los etc. 2 x gedaan toen gestopt vanwege te ver in haar dracht. 7 maanden later toen het veulen er af was, was het weer opstappen en wegrijden. Zo zijn ze gewoon heel vaak.

Pas wel op met 5 x per week logeren, dat is al voor een volwassen paard behoorlijk belastend (vanwege de rondjes) maar voor een jonkie echt wel pittig.