mini enten in de kont ipv hals/borst ?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mist

mini enten in de kont ipv hals/borst ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-11 21:27

Ik vroeg me af of er mensen zijn die mini's laten enten in de kont :+ Die van mij is pas voor de 2e keer geent (moet nogmaals ivm rhino en wnv) hij had als reactie op de enting een paar dagen een stijve nek....waardoor hij geen wortels van de grond kon eten (tot grote frustratie van hemzelf :D ) verder geen koorts gehad, wel een paar daagjes "mak" geweest.

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 22:05

Zorro werd voorheen altijd in zijn kont geënt, was veiliger voor degene die hem vasthield :=

Modw

Re: mini enten in de kont ipv hals/borst ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 23:57

He nooit bij nagedacht dat dat ook zou kunnen. Wat zou de reden kunnen zijn dat men "altijd" in de hals injecteerd?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 00:03

in de hals is het veiligst...de driehoek handbreedte vanaf de schoft,zitten weinig bloedvaten.
Verder kun je een paard rondom prikken als het om intramusculair gaat.Dus ook in de bilspier,het voordeel daarvan is inderdaad dat de hals niet stijf is maar de kont waarschijnlijk wel ;)
Als ik moet prikken doe ik het het liefst in de hals,ene dag links andere dag rechts.

Ronnie25

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 12:14

Die van mij is vorige week geënt, alle paarden kregen de prik in hun hals. Alleen die van mij inderdaad
in zn kont. Hij springt zn hele stalletje meestal door als hij een prikkie krijgt. En nu zat ie er al in voordat hij
het door had. Volgende dag ben ik gewoon weer gaan mennen, was niet stijf. Viel allemaal mee :).

Denk dat er veel shetjes in hun bil geprikt worden ipv de hals.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 17:13

Mijn merrie wordt altijd in de hals geent, de rest in de borst.

terlygert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 17:21

Ronnie25 schreef:
Denk dat er veel shetjes in hun bil geprikt worden ipv de hals.

Dat denk ik ook. Die van mij in ieder geval wel, al van veulens af aan.
Het is inderdaad dan ook al gebeurd voordat ze iets doorhebben. Ideaal.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-11 19:15

geerke schreef:
in de hals is het veiligst...de driehoek handbreedte vanaf de schoft,zitten weinig bloedvaten.
.

Ja klopt maar veulie is nog maar 6mnd en zo'n 75cm hoog denk ik, erg fijn ding :D met 1 handbreedte zit ik ruim over de helft van z'n nek :+

bliksempie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 19:20

mijn shet word ook geent in zn kont, veiliger voor mij en de dierenarts

XLeandrosX

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 19:22

geerke schreef:
Verder kun je een paard rondom prikken als het om intramusculair gaat.Dus ook in de bilspier,het voordeel daarvan is inderdaad dat de hals niet stijf is maar de kont waarschijnlijk wel ;)
Als ik moet prikken doe ik het het liefst in de hals,ene dag links andere dag rechts.

Geerke waarschijnlijk ben jij ook gewent om zelf te prikken. Dat is heel gewoon in Frankrijk. Maar in Nederland niet. Ik krijg altijd veel commentaar als mensen horen dat ik zelf ent, zelf antibiotica spuit of andere medicijnen. Heb wel erg brave paardjes, dus dat scheelt.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 20:01

Mist schreef:
geerke schreef:
.

Ja klopt maar veulie is nog maar 6mnd en zo'n 75cm hoog denk ik, erg fijn ding :D met 1 handbreedte zit ik ruim over de helft van z'n nek :+

:D veulens zijn heel lastig om te prikken!
Die stuiteren alle kanten op.
Ik moest een keer een veulen prikken van drie weken oud....twaalf dagen...wat een feest was dat. :7

eef_juh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 00:05

je kan ook in de borstspieren (m. pectoralis) injecteren als paarden erg reageren (bv dat het zou gaan etteren, beetje ontsteken) als je in de nek injecteert. En opletten als je ze injecteert in de nek, idd een handbreedte voor de schoft en onder de manenkam daar ligt een spier die de slagader beschermt, hoger in de nek niet.

_Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 12:57

Bij mij worden de drie shetlanders in de hals geinjecteerd.
Maar als ik een veulen heb dan krijgt die de veulenprik in zijn/haar billen dit ivm de eventuele stijve nek en het drinken maar als ze niet meer drinken bij de moeder dan krijgen ze gewoon de spuiten in de hals.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 12:58

In de borstspieren duurt vaak te lang :+ althans, bij alle VA's die ik tot nu toe heb gehad. gaan staan klunzen enzo.
Dus prik dan maar in de hals. Hoef je niet ondersteboven te werken :+

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 13:00

Die van mij worden gewoon in de hals gedaan.

Pas als ze vaker gespoten moeten worden in een korte periode (zoals bij ziekte) ga ik het hele lijf over. Mijn eigen pony's heb ik beide kanten van de hals, boven op de bil en achter in de bil geprikt.

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 13:00

1 van mijn pony's is laatst ook in haar achterste geënt.
Madam heeft een nieuwe tik sinds dit jaar en gaat bij hoefsmid en dierenarts constant op de achterbenen. :(
Ze had er verder weinig last van, wel zag ik de volgende dag een opgedroogd straaltje op de plek van de enting.
Alsof alles er zo weer uitgelopen was...

geertje3

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 13:16

mijn paardjes worden in de borst geeent.
geen geklungel, 2 sec. en de spuit zit erin.

xAnnouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 23:51

zijn 1ste enting was in zijn hals, de rest heeft hij nog niet gehad.

ginalee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 14:08

Goh dat wist ik helemaal niet dat die pony's ook in hun bil geent kunnen worden, ik heb ook al een paar keer een pony met stijve nek gehad. Ik ga dit zeker aankaarten bij de veearts als het entings rondje er weer aan komt. Zo leer je nog eens wat hier op bokt! :j

Leonieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 14:42

Wij laten altijd alle paarden in de borst enten, ook mijn mini. Dit schijnt veliger te zijn.
Wij hadden een paard op stal die allemaal bindweefsel in zijn hals had. Zo veel en ernstig dat hij moeilijk kon worden bereden. Volgens de faculteit in Utrecht was er hele grote kans dat dit is gekomen door de enting in de hals. Zij adviseerden altijd in de borst te enten omdat er minder kans zou zijn op het beschadigen van iets (daarbij zit je ook al op het laagste punt).

In de kont enten heb ik ook nog nooit van gehoord.

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 22:59

Mijn mini's werden altijd in de hals gespoten, nooit geen reacties gehad tot er vorig jaar een nieuwe da kwam die ze in de borst spoot en bingo, twee ziek waarvan er 1 zo'n 5 dagen ontzettend kreupel en stijf is geweest, het was dezelfde entstof die ze altijd kregen dus dat kan het niet geweest zijn, dit jaar weer in de hals en niks loos. :D

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 23:04

Bassenqua schreef:
Mijn mini's werden altijd in de hals gespoten, nooit geen reacties gehad tot er vorig jaar een nieuwe da kwam die ze in de borst spoot en bingo, twee ziek waarvan er 1 zo'n 5 dagen ontzettend kreupel en stijf is geweest, het was dezelfde entstof die ze altijd kregen dus dat kan het niet geweest zijn, dit jaar weer in de hals en niks loos. :D

Ik heb er meerdere bij die pas na een aantal entingen gingen reageren. De eerste keren zonder probleem en daarna flink ziek.
Met dezelfde entstof en de reactie werd per keer erger.
Hier trouwens geen problemen meer nadat ze geen combi enting meer krijgen maar alles als losse entingen.

alcootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 23:06

Ik ent ze zelf en eigenlijk altijd in de borst. Heb ook nog nooit een ent-reactie gehad.
Maar in de bil zou ook zeker een goede optie zijn voor mij om daar te enten.

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 23:13

MarijeR schreef:
Ik heb er meerdere bij die pas na een aantal entingen gingen reageren. De eerste keren zonder probleem en daarna flink ziek.
Met dezelfde entstof en de reactie werd per keer erger.
Hier trouwens geen problemen meer nadat ze geen combi enting meer krijgen maar alles als losse entingen.

Ik heb dus alleen een reactie gehad toen ze in de borst geent werden, reactie werd dus niet per keer erger, het jaar daarna weer dezelfde entstof in de hals en niks aan de hand. ;)

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 23:26

Bij de mini's hier maakt de plek van enten niet uit qua allergische reactie, alleen dat ze bij enten in de hals óók nog kans hebben op een extra stijve hals. Vandaar dat ik ze liever in de borst laat spuiten.
Sowieso spuit ik ze zelf ook altijd in de borst als er wat anders gespoten moet worden.