Publicatie nakomelingenonderzoek osteochondrose in Januari

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

fokfanaat

Publicatie nakomelingenonderzoek osteochondrose in Januari

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-11 17:50

Publicatie nakomelingenonderzoek osteochondrose
22-11-2011
< Vorige| Home |Volgende >

Op grond van het advies van de KWPN fokkerijraad Rijpaard en gehoord hebbende de Bond van Hengstenhouders (BvHH) en Vereniging van Hengstenopfokkers (VHO) heeft het Algemeen Bestuur van het KWPN besloten om in januari 2012 de eerste resultaten van het structurele nakomelingenonderzoek osteochondrose (OC) te publiceren. De vererving van OC wordt gepubliceerd samen met het fokdoelkenmerk sport (dressuur of springen) en daarnaast de kenmerken exterieur, vrij bewegen / vrij springen en stokmaat, zodat de OC-gezondheid in samenhang beoordeeld en meegewogen kan worden door fokkers.

De kenmerken kunnen voldoende in balans gepresenteerd worden vanaf het moment dat de oudste nakomelingen drie jaar oud zijn. Dat betekent dat in januari de jaargang hengsten die in 2007 is goedgekeurd (Z-jaargang) of erkend is gepubliceerd gaat worden. Dit wordt aangevuld met enkele hengsten die weliswaar later zijn gekeurd maar op dat moment al nakomelingen hadden. Als vorm is gekozen voor het bekende 'diagramsysteem' voor de exterieurkenmerken waarbij per kenmerk met een horizontale balk wordt aangegeven of een hengst goed of slecht vererft voor dat kenmerk. Dat systeem wordt vanaf nu dus ook toegepast voor de sportkenmerken, gezondheid en stokmaat. Door genoemde kenmerken onder elkaar in samenhang te publiceren ontstaat als het ware een overzichtelijk genetisch profiel van de hengst dat in één oogopslag gelezen kan worden. Onder dit bericht is in de bijlage een voorbeeld toegevoegd. Voor tuigpaardhengsten en Gelderse hengsten zal dezelfde systematiek worden toegepast voor de relevante kenmerken, mits voldoende gegevens beschikbaar zijn.

Tijdens de KWPN Hengstenkeuring in ’s-Hertogenbosch wordt op woensdag 1 februari een voorlichtingsbijeenkomst over osteochondrose gegeven voor fokkers, om uit te leggen hoe de nieuwe informatie benut kan worden bij de partnerkeuze voor het fokken van sportpaarden die duurzaam prestaties kunnen en willen leveren. Het KWPN voorziet fokkers hiermee van nog betere informatie. Binnenkort wordt meer informatie over deze voorlichtingsbijeenkomst gepubliceerd via deze website en In de Strengen.

Voorbeeld publicatie kenmerken

Bron: KWPN

fokfanaat

Re: Publicatie nakomelingenonderzoek osteochondrose in Januari

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-11 17:52

Het kwpn test de nakomelingen toch al met 1,5 jaar ofzo, waarom dan wachten tot ze 3 zijn tot publicatie??

MargreetB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 18:50

fokfanaat schreef:
Het kwpn test de nakomelingen toch al met 1,5 jaar ofzo, waarom dan wachten tot ze 3 zijn tot publicatie??

Ik gok: omdat ze het samen willen presenteren met gegevens over de vererving van exterieur, beweging, stokmaat etc. en daarvan zijn de gegevens pas bekend (of voldoende betrouwbaar) als de oudste nakomelingen 3 jaar oud zijn.

Zal wel een tegemoetkoming zijn richting hengstenhouders? (Zodat niet de nadruk komt te liggen enkel op eventuele ongunstige vererving van OC, maar dat daartegenover ook de wellicht wél positieve kenmerken meteen zichtbaar zijn..? )
Laatst bijgewerkt door MargreetB op 22-11-11 18:51, in het totaal 1 keer bewerkt

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-11 18:51

dat is wel logisch idd,

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 19:22

Er komt idd een index met 6 kenmerken zoals OC maar ook de stokmaat, sportvererving e.d.
En die wordt niet gepubliceerd voor alle fokwaardes compleet zijn, zodat idd de fokkers een afweging kunnen maken voor het complete plaatje.

Ik ben er zeer sceptisch over, vooral over de gevolgen voor hengstenhouders maar ook voor merriehouders, stel dat je een (PROK) merrie hebt van een hengst met een niet gunstige index voor OC...
Het zijn maar 10 nakomelingen die als jaarling gescreend zijn, daar zit dus ook wel een toeval/pech factor in en ik hoop niet dat er net zulke stempels onstaan als bijv. hengsten met een wachtstatus (ben ik ook niet voor).
Osteochondrose is zo'n complex iets en geeft zoveel aanleiding tot speculatie en prutsmuts... Ik vraag me af of het niet te vroeg is om dat al in cijfertjes te vangen.

En voor die indexen er dus zijn moeten er volwassen nakomelingen zijn en hebben een groot gedeelte van de hengsten al veel gedekt (het gros van de jonge hengsten worden de eerste paar dekseizoenen het meest gebruikt) dus wat je er achteraf dan aan hebt... Ik denk dat fokkers toch kiezen voor de best verervende hengst op sportgebied.

Maarja. Ik ga het afwachten. Ben wel vreselijk nieuwsgierig en wie weet wordt het een betrouwbaar hulpmiddel binnen de fokkerij.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 19:34

De fokwaarde wordt pas gepubliceerd als die voldoende betrouwbaar is.
En dat is het geval na onderzoek van 25 afstammelingen.
Het is voor een fokker toch geweldig als hij weet welke hengsten gezond fokken?
Het heeft mij veel gekost om met een aantal gezonde merries te kunnen fokken.
En dan wil ik dat ook van de hengsten weten, liefst zo snel mogelijk.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-11 19:52

ik ben er ook heel blij mee.

vraag me af of het nog zuiverder wordt als de geteste nakomelingen niet geprikt worden, maar allemaal uit prokmerries komen. Dan telt imo meer de invloed van de vader en heb je minder, zoals janne zegt de toeval/pech factor

MargreetB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 20:38

misterA schreef:

Voor de fokkers wel ja!!! Maar voor de hengstenhouders.... :=

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 20:40

MargreetB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 20:44

Ik vind het een slechte zaak dat er gewacht wordt tot dat de nakomelingen 3 zijn. In de praktijk zal dat betekenen dat we moeten wachten tot het jaar waarin de nakomelingen VIER jaar oud worden, aangezien de indexen in januari worden gepubliceerd én daarin de gegevens verwerkt moeten worden van de keuringen van het voorgaande seizoen (= het jaar waarin de merries drie zijn geworden). Men wil immers de gegevens zoals stokmaat, dressuur/spring-vererving, beweging, vrijspringen etc, meenemen in het complete plaatje; dat kan dus pas ná het hele keuringsseizoen waardoor het eerstvolgende publicatiemoment dus in januari is van het jaar dat de oudste nakomelingen vier zijn.

(Dat komt ook overeen met hetgeen in het persbericht staat, namelijk dat de indexen van de hengsten die in 2007 zijn goedgekeurd, in januari 2012 gepubliceerd zullen worden. Zij hebben hun 1e nakomelingen gehad in 2008 en die worden in 2012 dus al 4!)

Eventuele vervroeging van publicatie met een paar maanden (bijv. van januari naar september, vlak na het keuringsseizoen) heeft geen zin aangezien het dekseizoen dan toch al voorbij is.

Op deze manier gaat welgeteld 2,5 jaar verloren! Een hengst heeft op het moment waarop de eerste uitslagen bekend zijn al 3 jaargangen aan nakomelingen geproduceerd! De 1e jaargang is net geröntgend, de 2e is net geboren en de 3e jaargang is in de maak (de merries zijn daarvan al drachtig). Wanneer er dan ook nog eens gewacht wordt met bekend maken tot de nakomelingen 3 (lees: 4) zijn komen daar nog eens twee jaargangen onnodig bij!

Dat betekent dus dat de fokkers twee jaar lang informatie wordt onthouden, terwijl die wél voorhanden is! Ik vind dat werkelijk te zot voor woorden en snap niet dat er voor deze optie gekozen is.... :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 20:48

MargreetB schreef:
misterA schreef:

Voor de fokkers wel ja!!! Maar voor de hengstenhouders.... :=

Vergeet de merriehouders met nakomelingen van die hengsten niet...
En zonder hengstenhouders die geld investeren in hun hengsten ipv te verkopen voor de sport ben je als fokker ook nergens, dus echt om te gniffelen vind ik het niet.

Dat van 25 afstammelingen wist ik niet, daar wordt de toevalsfactor alweer wat kleiner van.

Margreet: fokkerij is meer dan alleen een index voor osteochondrose. PROK is niet het enige fokdoel. En ze wachten niet 2,5 jaar terwijl ze die informatie hebben, er worden er volgens mij maar 10 geprikt dus de andere 15 moeten dan afgewacht tot de fokkers zelf gaan PROK-ken. Vanaf september in het 2e levensjaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 20:49

fokfanaat schreef:

vraag me af of het nog zuiverder wordt als de geteste nakomelingen niet geprikt worden, maar allemaal uit prokmerries komen. Dan telt imo meer de invloed van de vader en heb je minder, zoals janne zegt de toeval/pech factor

Ietsje zuiverder ja. Maar waterdicht krijg je het niet. Want een PROKmerrie kan genetisch best aanleg hebben voor OCD.

Nouja, we wachten met spanning.

MargreetB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 20:51

[***] schreef:
fokfanaat schreef:

Ietsje zuiverder ja. Maar waterdicht krijg je het niet. Want een PROKmerrie kan genetisch best aanleg hebben voor OCD.

Nouja, we wachten met spanning.

Momenteel worden ze niet geprikt hoor, je wordt als eigenaar van een 1e jaargang-nakomeling uitgenodigd en kunt daarop reageren. Wie het eerst komt, wie het eerst maalt. :)

Edit: dit was bij mijn jaarling het geval, maar zij komt uit een heel kleine 1e jaargang. Ik kan me voorstellen dat er bij grotere jaargangen wel wordt geprikt.
Laatst bijgewerkt door MargreetB op 22-11-11 21:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 20:52

Ja en dat met het oogpunt op de nieuwe KWPN regelgeving ivm PROK. In het nieuwe jaar mogen merries voor PROK ook OC hebben op bepaalde plekken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 20:56

Suzanne F. schreef:
Ja en dat met het oogpunt op de nieuwe KWPN regelgeving ivm PROK. In het nieuwe jaar mogen merries voor PROK ook OC hebben op bepaalde plekken.

Dat was al zo. Ik heb dit voorjaar laten PROKken en op het certificaat staat de norm: dat er geen selectie is op sesambeentjes en OCD kogel.

Wat er veranderd is dat ze het gelijk gaan trekken voor hengsten en merries en dat fraudegevoelige plekken alleen A of B mogen zijn ivm opereren. Dat zijn volgens mij knie en sprong, maar weet ik niet zeker.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 21:15

[***] schreef:
Dat was al zo. Ik heb dit voorjaar laten PROKken en op het certificaat staat de norm: dat er geen selectie is op sesambeentjes en OCD kogel.

Wat er veranderd is dat ze het gelijk gaan trekken voor hengsten en merries en dat fraudegevoelige plekken alleen A of B mogen zijn ivm opereren. Dat zijn volgens mij knie en sprong, maar weet ik niet zeker.

Nee dat bedoel ik niet. Kogels en sesambeentjes werden al nooit meegerekend. Ik bedoel OC in de knieen. Op bepaalde plekken mag dat vanaf volgend jaar.

MargreetB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 21:19

[***] schreef:
Margreet: fokkerij is meer dan alleen een index voor osteochondrose. PROK is niet het enige fokdoel. En ze wachten niet 2,5 jaar terwijl ze die informatie hebben, er worden er volgens mij maar 10 geprikt dus de andere 15 moeten dan afgewacht tot de fokkers zelf gaan PROK-ken. Vanaf september in het 2e levensjaar.

Volgens mij ben je daar verkeerd. Er zijn ook van de jongste hengsten al vanuit de hele eerste jaargang genoeg nakomelingen geröntgend voor een betrouwbare index. Daarvoor hoeft dus niet te worden gewacht op eventueel nog te prokken nakomelingen op leeftijd 2,5+.

Er zijn op dit moment al genoeg gegevens bekend over de A- en de B-jaargang, alleen worden die nu nog niet gepubliceerd. De reden hiervoor kun je vinden in het persbericht:
Citaat:
De vererving van OC wordt gepubliceerd samen met het fokdoelkenmerk sport (dressuur of springen) en daarnaast de kenmerken exterieur, vrij bewegen / vrij springen en stokmaat, zodat de OC-gezondheid in samenhang beoordeeld en meegewogen kan worden door fokkers.

Dit is gewoon een compromis met de hengstenhouders, en anders niets. Kwalijke zaak. Hiermee tref je alleen de fokkers terwijl de hengstenhouders nog 2 extra jaargangen aan dekkingen kwijt kunnen (en desbetreffende hengst ondertussen via de achterdeur naar het buitenland kunnen laten verdwijnen voor een leuk bedrag.)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 21:20

Ben benieuwd hoe Wynton vererft omdat ik daar een merrie van heb. Of wordt de W jaargang niet beoordeeld?

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 21:30

Suzanne F. schreef:
Ben benieuwd hoe Wynton vererft omdat ik daar een merrie van heb. Of wordt de W jaargang niet beoordeeld?

We zijn begonnen met de hengsten die in het voorjaars-verrichtingsonderzoek van 2008 zijn ggk, dus de Z-jaargang, en volgens mij zat Wynton daar ook bij.
Dus ik denk van wel.

Ellen_vs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 21:44

MargreetB schreef:
[***] schreef:

Volgens mij ben je daar verkeerd. Er zijn ook van de jongste hengsten al vanuit de hele eerste jaargang genoeg nakomelingen geröntgend voor een betrouwbare index. Daarvoor hoeft dus niet te worden gewacht op eventueel nog te prokken nakomelingen op leeftijd 2,5+.

Er zijn op dit moment al genoeg gegevens bekend over de A- en de B-jaargang, alleen worden die nu nog niet gepubliceerd. De reden hiervoor kun je vinden in het persbericht:
Citaat:
De vererving van OC wordt gepubliceerd samen met het fokdoelkenmerk sport (dressuur of springen) en daarnaast de kenmerken exterieur, vrij bewegen / vrij springen en stokmaat, zodat de OC-gezondheid in samenhang beoordeeld en meegewogen kan worden door fokkers.

Dit is gewoon een compromis met de hengstenhouders, en anders niets. Kwalijke zaak. Hiermee tref je alleen de fokkers terwijl de hengstenhouders nog 2 extra jaargangen aan dekkingen kwijt kunnen (en desbetreffende hengst ondertussen via de achterdeur naar het buitenland kunnen laten verdwijnen voor een leuk bedrag.)

Ik hoorde hier ook van gisteravond. Echt schandalig dat de hengstenhouders en -eigenaren zoveel invloed uit kunnen oefenen op het bestuur van het KWPN dat ze de gegevens over de A- en B-jaargang, die al lang bekend zijn, niet openbaar maken. Zo hebben de eigenaren een paar jaar extra om geld bij de fokkers weg te halen, maar als een fokker dan met een ongezond beest zit is hij de dupe. Ernstig dat het commercieel belang van de hengstenhouders voor het streven naar gezonde paarden gaat... De gegevens moeten toch ooit bekend gemaakt worden, waarom niet meteen (zo lang de gegevens betrouwbaar genoeg zijn)? Dat scheelt waarschijnlijk veel schade bij de fokkers. Geen tactische zet denk ik van het bestuur, aangezien het aantal leden al drastisch achteruit gaat.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 21:50

misterA schreef:

Mijn fout, het gaat om 20 nakomelingen!!!

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 10:35

Ik dacht al dat ik had zatten slapen tijdens de ledenvergadering :)) Onmogelijk met zoveel koffie..

Zonder fokkers geen hengsten/merrie's en zonder hengstenhouders valt er weinig te dekken mensen ;)

DePaardenman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 10:45

Ellen_vs schreef:
Geen tactische zet denk ik van het bestuur, aangezien het aantal leden al drastisch achteruit gaat.

En de dekkingen, registraties, keuring, alles word minder. Dat ziet het kwpn ook wel, maar lijken er (vooralsnog) weinig aan te doen.

MargreetB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 10:52

Mosh schreef:
Ik dacht al dat ik had zatten slapen tijdens de ledenvergadering :)) Onmogelijk met zoveel koffie..

Zonder fokkers geen hengsten/merrie's en zonder hengstenhouders valt er weinig te dekken mensen ;)

Ik vraag me af of 'het eerder publiceren van' zou leiden tot minder hengstenhouders. Lijkt me niet logisch... De bereidheid tot dekken (in het algemeen dus) zal bij de fokkers niet toe- of afnemen wanneer een aantal hengsten als 'ongezond' wordt gekwalificeerd. Men zal hooguit kiezen voor ándere hengsten (de wél gezonde). Dus per saldo zal het niet uitmaken. De hengstenhouders worden wél genoodzaakt te schiften op gezondheid, dat zou een tegenvaller kunnen zijn, zeker als het gaat om bijvoorbeeld een kleine hengstenhouder met een paar hengsten waarvan er één niet goed blijkt te zijn. Bedrijfsrisico heet dat, hoe jammer ook.

De gegevens gaan toch gepubliceerd worden, alleen nu wordt er gekozen voor een uitstel van twee jaar. Dus feitelijk is dat gewoon belachelijk. Hoe hoog heeft men de fokkers zitten???

sportfokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 20:24

Destijds heeft in de voorwaarden voor de Hengstenkeuring al gestaan dat de nakomelingen van hengsten onderzocht zouden worden op OCD en dat dit gepubliceerd zou worden. Dus de hengstenhouders wisten dat het eraan zat te komen. Maar het is zeker dat ze een flinke lobby hebben gehouden!

De hengsten die er staks ongunstig uitkomen zullen vast niet meer gaan dekken, maar de hengsten die goed scoren, kunnen er goede sier mee maken.
Maar vergis je niet, OCD vererving is complex, ook deze publicaties helpen het niet de wereld uit. En als je merrie het wel heeft(of vererft), schiet je nog niet veel op!