Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
fokfanaat schreef:Het kwpn test de nakomelingen toch al met 1,5 jaar ofzo, waarom dan wachten tot ze 3 zijn tot publicatie??
misterA schreef:De fokwaarde wordt pas gepubliceerd als die voldoende betrouwbaar is.
En dat is het geval na onderzoek van 25 afstammelingen.
Het is voor een fokker toch geweldig als hij weet welke hengsten gezond fokken?
Het heeft mij veel gekost om met een aantal gezonde merries te kunnen fokken.
En dan wil ik dat ook van de hengsten weten, liefst zo snel mogelijk.
MargreetB schreef:misterA schreef:De fokwaarde wordt pas gepubliceerd als die voldoende betrouwbaar is.
Voor de fokkers wel ja!!! Maar voor de hengstenhouders....
fokfanaat schreef:ik ben er ook heel blij mee.
vraag me af of het nog zuiverder wordt als de geteste nakomelingen niet geprikt worden, maar allemaal uit prokmerries komen. Dan telt imo meer de invloed van de vader en heb je minder, zoals janne zegt de toeval/pech factor
[***] schreef:fokfanaat schreef:ik ben er ook heel blij mee.
vraag me af of het nog zuiverder wordt als de geteste nakomelingen niet geprikt worden, maar allemaal uit prokmerries komen. Dan telt imo meer de invloed van de vader en heb je minder, zoals janne zegt de toeval/pech factor
Ietsje zuiverder ja. Maar waterdicht krijg je het niet. Want een PROKmerrie kan genetisch best aanleg hebben voor OCD.
Nouja, we wachten met spanning.
Suzanne F. schreef:Ja en dat met het oogpunt op de nieuwe KWPN regelgeving ivm PROK. In het nieuwe jaar mogen merries voor PROK ook OC hebben op bepaalde plekken.
[***] schreef:Dat was al zo. Ik heb dit voorjaar laten PROKken en op het certificaat staat de norm: dat er geen selectie is op sesambeentjes en OCD kogel.
Wat er veranderd is dat ze het gelijk gaan trekken voor hengsten en merries en dat fraudegevoelige plekken alleen A of B mogen zijn ivm opereren. Dat zijn volgens mij knie en sprong, maar weet ik niet zeker.
[***] schreef:Margreet: fokkerij is meer dan alleen een index voor osteochondrose. PROK is niet het enige fokdoel. En ze wachten niet 2,5 jaar terwijl ze die informatie hebben, er worden er volgens mij maar 10 geprikt dus de andere 15 moeten dan afgewacht tot de fokkers zelf gaan PROK-ken. Vanaf september in het 2e levensjaar.
Citaat:De vererving van OC wordt gepubliceerd samen met het fokdoelkenmerk sport (dressuur of springen) en daarnaast de kenmerken exterieur, vrij bewegen / vrij springen en stokmaat, zodat de OC-gezondheid in samenhang beoordeeld en meegewogen kan worden door fokkers.
MargreetB schreef:[***] schreef:Margreet: fokkerij is meer dan alleen een index voor osteochondrose. PROK is niet het enige fokdoel. En ze wachten niet 2,5 jaar terwijl ze die informatie hebben, er worden er volgens mij maar 10 geprikt dus de andere 15 moeten dan afgewacht tot de fokkers zelf gaan PROK-ken. Vanaf september in het 2e levensjaar.
Volgens mij ben je daar verkeerd. Er zijn ook van de jongste hengsten al vanuit de hele eerste jaargang genoeg nakomelingen geröntgend voor een betrouwbare index. Daarvoor hoeft dus niet te worden gewacht op eventueel nog te prokken nakomelingen op leeftijd 2,5+.
Er zijn op dit moment al genoeg gegevens bekend over de A- en de B-jaargang, alleen worden die nu nog niet gepubliceerd. De reden hiervoor kun je vinden in het persbericht:Citaat:De vererving van OC wordt gepubliceerd samen met het fokdoelkenmerk sport (dressuur of springen) en daarnaast de kenmerken exterieur, vrij bewegen / vrij springen en stokmaat, zodat de OC-gezondheid in samenhang beoordeeld en meegewogen kan worden door fokkers.
Dit is gewoon een compromis met de hengstenhouders, en anders niets. Kwalijke zaak. Hiermee tref je alleen de fokkers terwijl de hengstenhouders nog 2 extra jaargangen aan dekkingen kwijt kunnen (en desbetreffende hengst ondertussen via de achterdeur naar het buitenland kunnen laten verdwijnen voor een leuk bedrag.)
misterA schreef:De fokwaarde wordt pas gepubliceerd als die voldoende betrouwbaar is.
Mosh schreef:Ik dacht al dat ik had zatten slapen tijdens de ledenvergaderingOnmogelijk met zoveel koffie..
Zonder fokkers geen hengsten/merrie's en zonder hengstenhouders valt er weinig te dekken mensen