Dekhengst Belgisch trekpaard gezocht!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

jitskevs

Dekhengst Belgisch trekpaard gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-11 19:25

Hej mede-bokkers!

Volgend dekseizoen wordt er een Belgisch trekpaard gedekt.
Hiervoor ben ik op zoek naar een speciaal gekleurde hengst.
Liefst met stamboom, maar alle voorstellen worden bekeken ;)
Moesten er bonte, witte, ... hengsten bestaan, laat het zeker weten!

Ook geen te kort-genekte hengst en langere benen hebben zeker een streepje voor (:

Foto van de merrie:
Afbeelding

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 22:03

Zoek je een Belgisch trekpaard hengst (wat je titel aangeeft) of gewoon een andere hengst (wat je beschrijving aangeeft: bonte, witte)?

Zou het niet misschien verstandiger zijn om dek-advies of aanparings-advies te gaan vragen bij het Stamboek?
Er worden al zo weinig goede BTP merries gedekt iedere jaar dat het een zonde zou zijn om een hengst van een andere ras te gebruiken gewoon omdat je een speciale kleurtje wilt.

Witte hengsten in deze ras bestaan niet, wel misschien een schimmel, maar anders zou je bij het oude Franse ras moeten gaan zoeken.
Bont bestaat ook niet in het ras, maar je kan natuurlijk altijd buiten het ras fokken, maar dan zit je met een veulen zonder papieren en daar is zeker geen markt voor.

Dit is een lijst van de ggk hengsten voor 2012: http://www.trekpaard.be/nl/hengsten/belgie/2012/all/
Als je een schimmel wilt, kijkt op de lijst naar: Karlo van de Vlamingweg
Of een zwarte hengst (kleur is al vrij zeldzaam bij de BTP): Ultimo van de Akker

nathe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 22:31

s0173957

Re: Dekhengst Belgisch trekpaard gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 10:45

Ik dek dat je zelfs een fokkersprmie kan krijgen voor een raszuivere BTP, niet?

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 10:49

Zoek je een hengst ok mee te dekken of om te kopen :?
Voor te dekken:
Baron van t zeegat
Cupido (vh zeegat geloof ik)
Bart (zwarte hengst kampioen 2 jaar terug ofzo)
Ben zelf meest fan van baron, kken ze alle 3 in het "echt" rn vond baron heel stoer.

Aleta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 10:54

colette_007 schreef:
Zoek je een hengst ok mee te dekken of om te kopen :?
Voor te dekken:
Baron van t zeegat
Cupido (vh zeegat geloof ik)
Bart (zwarte hengst kampioen 2 jaar terug ofzo)
Ben zelf meest fan van baron, kken ze alle 3 in het "echt" rn vond baron heel stoer.

Even opgezocht voor je; http://www.vanbommeltrekpaarden.nl/nl/hengsten . Leuk paardje heb je!

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 18:46

Het is wel belangrijk om te weten wat er achter je merrie zit, anders kan je er een leuk gekleurd hengst opzetten, maar krijg je gewoon een bruinschimmel :+
Ik ben zelf gek van Hannes van de Capreton, heb zelf ook een vos! Zeus van Rupelmonde is ook een bakbeest van een paard. http://www.kvth.nl/result/HK_11_TP.htm Hier staan alle GGK hengsten van Nederland, kan geen kwaad om ook even over de grens te kijken, nietwaar?
Appelschimmels ('wit') zijn er in NL niet goedgekeurd. Ik zou persoonlijk niet met een niet gekeurde hengst gaan fokken. Erfelijke aandoeningen als cornage en CPL komen veel voor bij trekpaarden. De paarden in NL worden ook op hun beenwerk beoordeeld, in Belgie zijn ze daar wat slordiger mee... Ultimo zou ik bijv nooit mee fokken al heeft ie een geweldige kleur, zijn vader Ultimo geeft erg slecht beenwerk door.
Maar nogmaals, je moet eerst weten wat er achter de merrie zit, anders heeft dekken met een kleurtje weinig zin ;)

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 10:13

Ultomo's hebben ook niet zo'n top karakter vind ik. Heb zelf een nakomeling van Bart van Wienenhof en daar ben ik heel tevreden over.