Mini bij 'grote' paarden in het land?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

nadita

Mini bij 'grote' paarden in het land?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-11 10:33

Ik wil al heel lang graag een Amerikaans miniatuurpaard. Maar nu vraag ik mij af, zijn er hier meer mensen die kleine shetlanders/miniatuurpaarden bij 'grote' paarden in het land hebben lopen? Zijn ze niet heel kwetsbaar?

De mini zou samen met mijn Fries en Haflinger in het land komen. Kan ook apart, maar dat was eigenlijk niet de bedoeling.
De Haflinger vindt het vast reuzeleuk, maar de Fries is de baas. Wel een heel braaf zachtmoedig paard trouwens. Hij zal nooit slaan of aanvallen. Maar ik weet nu al dat hij, als de mini bij Haf en Fries in het land komt, de Fries er achteraan gaat rennen. Dat deed hij bij de Haf de eerste keer ook.

Graag tips/adviezen wat wel en niet te doen.

Anoniem

Re: Mini bij 'grote' paarden in het land?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 10:35

Volgens mij kan het prima. Als ze het wel goed met elkaar kunnen vinden, waarom niet? :)
Het zijn allemaal paarden :))

AnneJa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 10:35

Ik heb een shetlander bij mijn paard van 1.77, dat gaat echt super, maar ik weet niet hoe het bij twee paarden zou gaan... Misschien werkt het om er eerst een draadje tussen te zetten? Dan kunnen ze eerst alvast kennismaken...

mmarrjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 10:38

Bij mij liep er ook altijd een klein mini paardje bij geen probleem. Zoals mijn paard die stond altijd in een groep en daar zat ook een mini paardje bij, maar die waren heel leuk met elkaar mijn paard is 155 dat paardje 50 cm ongeveer. Meestal doen ze gewoon heel zachtaardig, zoals macho(mijn paard) die gaat liggen tijdens het spelen.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 10:41

Wij hebben meerdere keren een (kleine) shet verkocht welke bij grote paarden/groot paard in het land kwam. Het is nog niet een keer niet gegaan!! Het valt juist op hoe lief de grote paarden naar de kleine zijn!! Als je het echt eng vindt, zou je een stuk kunnen afzetten met schrikdraad waar de kleine onderdoor kan. Mocht hij/zij moeten 'vluchten', kan die altijd onder het draad door naar zeg maar een veilig stuk! :D

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 10:41

Bij ons op de manege vroeger liep ook alles bij elkaar. Thuis heb ik mijn shetten bij een welsh van 136 staan die erg dominant is. Dus een stal heb ik altijd de bovenste deur dicht zodat de grote pony er niet in kan maar de kleintjes wel. En je zou eventueel een draadje in een stukje wei plaatsen waar de kleine onderdoor kan maar de grote niet. Mocht het dan een keer ruzie zijn dan kan de kleine altijd weg.

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 10:44

Mijn welsh A (dan wel geen iniminie maar wel klein) heeft regelmatig bij grote paarden gestaan.
Ging prima, ja er is meer risico als zo een kleintje een trap krijgt.
Daarom hebben die van mij op mijn huidige stal nooit in de groep gestaan, maar dan sprak je over 2 tinkers 4 lusitano's en veulens.
Zo lang jij 2 paarden hebt en het niet zo een hele grote groep hebt, kun je het gerust proberen.
En laat ze anders idd eerst wennen met een draadje er tussen.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 10:48

Ik heb ook sinds kort een mini (ook Amerikaans) en hij loopt ook bij mijn 3 groten in de weide! Hij is ongeveer 90 cm en de groten zijn 1.44m, 1.51m en 1.54m.
Ik heb hem eerst apart in een paddock ernaast gehad, daarna langzamerhand erbij in de weide wel aan de leadrope en ik had een stick mee om de anderen wat op afstand te houden en eigenlijk vrij vlot daarna was het prima en hij hoort er nu helemaal bij :)

Daantje1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 10:48

Toen ik Speedy nog had, een mini shetlander, stond die ook een tijd bij ''grote'' paarden in de wei. Hij had een beetje last van grootheidswaanzin. Had de grootse mond binnen de groep en de andere paarden hadden zeker respect voor hem.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 10:51

ik denk dat het niet erg is zo lang ze hem niet in een hoekje drijven en in elkaar trappen.want zo'n amerikaans miniture paardje zal denk ik minder kunnen hebben dan een robuste mini shet.denk dat de mensen die echt van die fijne amerikaanse miniatuur paadjes je goede tips kunnen geven.een shet zou zeker kunnen.heb ik ook geha en deze stijgerde gewoon recht op tegen de grote paarden maar dit was geen mini maar eentje van 95cm

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-11 10:54

Renslover schreef:
Ik heb een shetlander bij mijn paard van 1.77, dat gaat echt super, maar ik weet niet hoe het bij twee paarden zou gaan... Misschien werkt het om er eerst een draadje tussen te zetten? Dan kunnen ze eerst alvast kennismaken...

Dat was ik zeker ook van plan. Ben alleen bang dat, als ze wel bij elkaar komen te lopen, mijn Fries de mini omver loopt :')
Hij kan nl nogal lomp zijn....

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-11 10:54

Kentaro schreef:
Wij hebben meerdere keren een (kleine) shet verkocht welke bij grote paarden/groot paard in het land kwam. Het is nog niet een keer niet gegaan!! Het valt juist op hoe lief de grote paarden naar de kleine zijn!! Als je het echt eng vindt, zou je een stuk kunnen afzetten met schrikdraad waar de kleine onderdoor kan. Mocht hij/zij moeten 'vluchten', kan die altijd onder het draad door naar zeg maar een veilig stuk! :D

Haha, dat is ook een goed idee ;)

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-11 10:57

keona schreef:
ik denk dat het niet erg is zo lang ze hem niet in een hoekje drijven en in elkaar trappen.want zo'n amerikaans miniture paardje zal denk ik minder kunnen hebben dan een robuste mini shet.denk dat de mensen die echt van die fijne amerikaanse miniatuur paadjes je goede tips kunnen geven.een shet zou zeker kunnen.heb ik ook geha en deze stijgerde gewoon recht op tegen de grote paarden maar dit was geen mini maar eentje van 95cm

Daar ben ik van overtuigd, dat ze dat niet doen. De Haflinger wil de Fries nog wel eens een trap verkopen als hij 'vervelend' doet. Echter de Fries is de baas en de Haf kan ook heel erg klieren. Maar ik heb de Fries nog nooit zien trappen, daarvoor is hij te zachtaardig. Als hij de Haf zat is, hapt hij naar haar.

AnneJa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 10:58

Dat omverlopen zal nog wel meevallen, De shetjes moeten misschien wat meer opletten, mijn paard duwt de shet ook wel eens opzij, maar ze kunnen best wat hebben :) En dat draadje spannen is inderdaad ook een goed idee, dat heb ik ook wel eens bij iemand gezien.

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 10:58

Bij ons hebben ze de shetten tussen de belgen gehad ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 11:00

2 minishets hier en 2 groten. Gaat prima. Alleen met mijn hengstje zijn in het begin moeilijkheden geweest, maar Jopie Slim had niet in de gaten dat mijn rijpaard toch echt groter en sterker is dan hij. Mijn anderhalfjaarling was als veulen bang voor hem, maar de rollen zijn nu omgedraaid. Hengstje is een paar keer flink gemept als hij beet en hij heeft een paar keer bijna onder mijn rijpaard gelegen, maar nu komt dat eigenlijk niet meer voor. Met mijn shetmerrietje nooit problemen gehad.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 11:12

Hier staan 2 shetjes in een kudde met 4 fjorden waarvan ook jong grut. Ze hebben er totaal geen problemen mee, maar de kudde is wel heel stabiel en rustig en dat scheelt natuurlijk ook.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 11:39

Wij hebben de shetlanders ook altijd tussen de groten (tinkers) gehad.
Tot nu toe enkel een merrie (met veulen) van 1.47m gehad die niet stopte met jagen, de rest vind het alleen maar leuk of kijkt er niet naar om.

Momenteel een mini bij 2 grote tinkermerries en een leeftijdsgenootje staan en dit gaat echt super.
Mijn vorige (grote) shet was beste maatjes met onze voormalige hengst van 1.50m, heerlijk om te zien zo'n duo!

Ronnie25

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 13:23

Moet wel kunnen hoor, ze zijn er meestal wel voorzichtig mee. En die kleintjes weten meestal wel aardig vanzichzelf af te trappen.

Mijn mini staat in een kudde van ongeveer 30 (grote) paarden. Toen die net op stal kwam heb k hem er meteen tussen gegooid en dat ging goed. Beetje rondrennen en vanzich af trappen en toen was het goed.

Maar ik snap het wel want ze zijn toch zeker iets kwetsbaarder als grote paarden. Zeker als ze een trap krijgen of iets. Maar zolang jou fries en haf zich redelijk normaal gedragen moet dat wel goed komen :)

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 13:26

Bij ons lukt het met een C al niet tussen de 'grote' jongens.
Maar dat kan ook verband hebben dat het dier zelf niet al te sociaal is.

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 15:09

Soms gaat het niet.
Je hebt al adviezen gehad over een draadje en een stukje voor de mini zodat hij/zij ontsnappen kan in geval van nood. Dat zou ik zeker doen. Ik had van de week per ongeluk een minimerrie met veulen die het grote land inliep met daarin een Tinker, een Fries en een E-pony, nou, dat ging dus niet. De Tinker(wel eentje van 1.60m) ging er in volle galop op af en de merrie en haar veulen wisten niet hoe gauw ze weer uit dat land moesten vluchten, blindelings dwars door het draad heen. Hellup. Maar evengoed gaat het wel en accepteren ze elkaar snel. Maar ik zou niet zomaar aannemen dat er geen ongelukken gebeuren. Mijn mini's lopen in een afgesloten stuk naast de groten, normaal gesproken kunnen ze elkaar wel aanraken ed. , maar niet bij elkaar in. Ik heb ook een Merens ruin en die grijpt elke shet, eigenlijk alles wat kleiner is dan hij is, direkt in de hals en schudt ze dan door elkaar, dat lijkt me ook niet de bedoeling. Hij heeft zo een veulen gedood.
Dus toch een beetje oppassen, lijkt me.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-11 16:05

@ Haboshof: ik zal ook zeker oppassen. Ze eerst voorzichtig aan elkaar laten wennen en als ze bij elkaar in het land komen er eerst toezicht op houden. En de onderste draad iets verhogen, zodat de mini eronder door kan ;)

Wendyy__<3

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 16:18

Ik heb thuis ook een Fries en 2 Shetlanders samen in de wei lopen, gaat prima! Had hier in het begin ook schik voor omdat de jongste shet zo'n mini is maar die is nu beste maatjes met de fries ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 16:23

Hier op stal is het andersom.
Er staan twee kleine shets in een weitje waar de paddock aan grenst, en de shets kunnen dus ook de paddock inlopen. In de paddock stond laatst even een heel stoer groot paard in, leider van de kudde op de wei.
Paard stond stil in een hoekje te bibberen, want elke keer als hij bewoog kwam shet nummer 1 hem een klap verkopen, die wilde niet dat het paard bij zijn shettenvriendinnetje kwam. Echt een hilarisch gezicht. Als het paard maar bewoog zag je de shet gelijk opkijken, en kroop het paard gauw in een hoekje :')
We hebben hem er uiteraard na 5 minuten maar uitgehaald, arm groot paard.

terlygert

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 17:03

In principe moet dat gewoon kunnen. Hangt er wel vanaf of het klikt tussen de paarden, maar dat heeft niks met grootte te maken. Mijn shetlander heeft bij 3 friese merries gestaan en hij was daar de baas. Nu staat hij tussen dravers en een IJslander, niks aan de hand. Een van de dravermerries is juist zijn grootste vriendin