Hoevaak PROK keuring

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

pittig_ding

Hoevaak PROK keuring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-11 09:12

Ik heb een merrie welke op 3 jarige leeftijd een PROK keuring heeft ondergaan.
We hebben toen wel een certificaat gekregen, maar ze is niet PROK goedgekeurd omdat zij een ocd had in haar knie.

De kliniek vond het niet nodig om haar te opereren, maar na een second opinion bij een clinic die vrijwel dagelijks ocd operaties uitvoert, hebben we toch besloten om de ocd te laten verwijderen. De merrie was toen 4 jaar en zat al redelijk in de sport.
Ze heeft er tot aan haar 4e jaar achter nooit last van gehad, we hebben de ocd puur uit bescherming uit gehaald.

De merrie is nu keurmerrie en ik vroeg mij af, wat er nu te zien zou zijn op een foto.
Stel, ik zet haar nu weer helemaal op de foto, kan ze dan alsnog een PROK certificaat krijgen, of is het genoteerd dat zij een ocd heeft gehad en hierdoor dus nooit goedgekeurd kan worden voor PROK.

Mocht het wel zo zijn, kan ik zo alsnog het Elite predikaat aanvragen.

Zwetsloot

Re: Hoevaak PROK keuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 09:23

Als je eenmaal een PROK certificaat hebt (ook al is ze niet goed gekeurd voor de prok) kun je nooit meer een nieuwe krijgen.
Jammer dat ze het certificaat toch hebben aangevraagd destijds, anders had het namelijk wel gekund

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 09:40

Zwetsloot schreef:
Als je eenmaal een PROK certificaat hebt (ook al is ze niet goed gekeurd voor de prok) kun je nooit meer een nieuwe krijgen.
Jammer dat ze het certificaat toch hebben aangevraagd destijds, anders had het namelijk wel gekund

Dit is niet zo.......
Na een operatie blijft in vrijwel alle gevallen een oc, = een duidelijke afvlakking of contourafwijking achter.
En dat is ook niet acceptabel.
Bovendien zal een gecertificeerde kliniek geen prok-certificaat aanvragen met de wetenschap dat er een
fragment is verwijderd, dat is nl. fraude.
Om dit te voorkomen wordt met ingang van volgend jaar de acceptatie veranderd.
Op bepaalde locaties in knie en sprong nl. de meest fraudegevoelige, is alleen nog maar een A toegestaan, op de overige locaties A-C.

Zwetsloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 12:03

misterA schreef:
Zwetsloot schreef:

Dit is niet zo.......
Na een operatie blijft in vrijwel alle gevallen een oc, = een duidelijke afvlakking of contourafwijking achter.
En dat is ook niet acceptabel.
Bovendien zal een gecertificeerde kliniek geen prok-certificaat aanvragen met de wetenschap dat er een
fragment is verwijderd, dat is nl. fraude.
Om dit te voorkomen wordt met ingang van volgend jaar de acceptatie veranderd.
Op bepaalde locaties in knie en sprong nl. de meest fraudegevoelige, is alleen nog maar een A toegestaan, op de overige locaties A-C.

Ik ken meerdere gevallen waarbij na operatie geen OC is overgebleven en dat er gewoon een prok certificaat is aangevraagd (en gekregen).
Dat is zeker fraude en omdat het dus zo vaak gebeurd gaan ze nu de eisen wat betreft de acceptatie voor OC aanpassen.
Daarom is het goed dat er nu wat gaat veranderen.
Het is dus afhankelijk van "het geval" of het mogelijk is om na operatie alsnog een prok certificaat aan te vragen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 12:10

De acceptatie wordt inderdaad aangepast voor volgend jaar maar niet helemaal zoals MisterA zegt.
De sprong wordt inderdaad strenger beoordeeld maar bij de knie kan er op 2 plekken OC(D) voorkomen. De ene plek wordt soepeler beoordeeld bij OC, de andere plek strenger bij een OC.

(Edit: ik lees net dat MisterA het idd heeft over bepaalde locaties in de knie)

Zo kan dus een merrie die nu geen PROK zou worden door een OC in de knie op de gunstige plek, volgend jaar wel gewoon PROK worden.

Het feit dat er eenmaal een certificaat is aangevraagd en dat het nu niet meer kan, weet ik niet.
Ik vind het sowieso heel stom dat de foto's zijn ingestuurd terwijl je wist dat de merrie een OCD had. Dan wist je al dat ze daarmee nooit PROK zou worden. Dan stuur je die foto's toch niet in?

En over OCD's weghalen.... jongens dat is lopende band werk. Dat er OC overblijft is niet waar. Heel vaak is er niks meer zichtbaar. Wat denk je dat er op hengstenhouderijen gebeurt?? Hengsten gekeurd met 2 jaar, chipjes eruit. Opnieuw keuren met 2,5 en voor de HK en gewoon goed. Gebeurt met merries ook voor de PROK. Fraude kennen ze daarin niet hoor, niet zo de heilige boontjes spelen hier.

pittig_ding

Re: Hoevaak PROK keuring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-11 14:28

Bij nader inzien bedacht ik mij dat de foto's inderdaad niet ingestuurd zijn.
Ik heb de desbetreffende clinic een email gestuurd met de vraag hoe het zit met het opnieuw laten keuren op PROK, ik wacht dus in reactie even af.

Bedankt.

Mitxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 14:33

Als dit zou kunnen snap ik het nut van een prok-certificaat niet om eerlijk te zijn.

Prok hebben ze toch juist in het leven geroepen om verantwoordelijker te gaan fokken. Als je zulke dingen gaat verdoezelen terwijl ze misschien wel erfelijk zijn en vervolgens gaat fokken met de betreffende merrie is het hele PROK gebeuren nutteloos in mijn ogen :)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 15:54

PROK is niet nutteloos. Een merrie met 3-en wordt namelijk nooit PROK.
Maar het OCD principe werkt inderdaad zo goed niet. Maar dat is op de HK net zo. Het KWPN is er ook achter dat het niet echt goed werkt op deze manier en probeert daarom ook de richtlijnen bij te stellen. Dit door plekken waar OCD veel voorkomt strenger te beoordelen. (als daar een OC/afvlakking in lichte mate zichtbaar is, mag dat al niet meer) En andere plekken, waar eigenlijk geen OCD voorkomt, soepeler te beoordelen. (als daar dus OC zit wordt de merrie gewoon PROK in het nieuwe jaar).

Het hele OC(D) principe gooit het KWPN op de schop. En maar goed ook want hoe het de laatste jaren ging werpt het geen vruchten af en sla je de plank mis. Je keurt hengsten goed die misschien wel een OCD hadden, deze fokken weer door. Hengsten met OC gingen eruit terwijl deze misschien megaveel talent hadden en het misschien niet eens doorfokken. OC is nu op bepaalde plekken toegestaan bij hengsten en dat wordt bij merries ook zo.
OCD is nog steeds not done en op de plekken waar dat veel voorkomt worden ze dus strenger.

Ze trekken het principe OC en OCD echt losser van elkaar. Voorheen was het 1 pot nat. Dat is niet meer zo.