Pony laten dekken door paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mysticism

Pony laten dekken door paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-11 23:35

Hallo,

Ik ben van plan om rond de zomer een veulen te kopen, nu stelde mijn zusje iets voor wat mij ook wel een leuk idee lijkt.

Mijn zusje heeft een grote D / kleine E pony. Ik zou toch het liefst een grote E richting paard "hebben". Mijn zusje stelde voor om haar merrie te laten dekken door een paarden hengst, dit klinkt allemaal leuk en aardig. Aangezien zij een keer een veulentje wil en de merrie goede afstamming heeft zouden we graag een keer een veulentje voor ons zelf willen fokken. Maar ik zit toch met een terechte vraag vind ik zelf. Heeft het consequenties als we een pony door een paardenhengst laten dekken? Of kan het wel als er maar niet meer dan +- 20cm tussen zit? Als het een te groot risico is doen we het natuurlijk niet en kopen we gewoon een leuk veulentje :j

Alvast bedankt!

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Re: Pony laten dekken door paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 23:38

Veulentje past zich aan aan de merrie en ruimte, maar zal na de geboorte in eens gaan groeien. Als het verschil niet te groot is maakt het dus helemaal niets uit. Je moet alleen opletten dat het veulentje goed kan blijven drinken.

Is de merrie paard gefokt?

loonew

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 23:39

Ik weet t niet zeker , zelf ben ik er ook benieuwd naar hoor! Maar een goede kennis der vriendin, jaja, heeft een pony c welsh en die was ook gedekt ,door een fries! Veulen is nu een heel mooie e pony!

Mysticism

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-11 23:41

Quir schreef:
Veulentje past zich aan aan de merrie en ruimte, maar zal na de geboorte in eens gaan groeien. Als het verschil niet te groot is maakt het dus helemaal niets uit. Je moet alleen opletten dat het veulentje goed kan blijven drinken.

Is de merrie paard gefokt?

Dat durf ik zo een, twee, drie niet te zeggen. Het is namelijk het paard van mijn zusje en heb hier de papieren van haar niet bij de hand.

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 23:54

ik denk dat het ook wel kan,, vooral voor eigen gebruik is papier ook niet zo een issue,,
als jullie de voors en tegens goed tegen over elkaar hebben gezet en je zeker van je zaak bent zou ik zeggen ga ervoor :D

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 23:59

Hengst wil je max. 15cm groter hebben dan je merrie. Veulens passen zich meestal aan, maar heb je de uitzondering te pakken dan kan dat je de merrie en of veulen kosten.

Ik zou zeggen met de huidige prijzen dat er zat te koop is voor minder kosten dan je hebt aan zelf fokken, zeker als je op pension staat.

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 00:09

Mijn merrie van 1.51m laat ik meestal door 'grote' hengsten dekken (grootste is 1.75m). Veulen past zich idd aan aan de merrie, maar ik ben er wel altijd bij als het veulen geboren wordt, gewoon voor het geval dat ;)
Meestal help ik ook wel een handje, als de schouderpartij eruit komt (dit ongeacht of het vaderdier groot of kleiner is), dan heeft de merrie het wat minder zwaar.

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 11:09

Kan prima het hoogte verschil is minimaal.
Bij het lezen van de titel dacht ik neeeee niet weer iemand die een shet wil laten dekken door een veeeel groter ras, maar een e pony en een paard is geen probleem

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 11:16

Hangt er denk ik beetje van af, als het een eerste veulen is zou ik het niet zomaar doen.
Zelf heeft mijn vriend een new forest fokmerrie van 1.46 ongeveer laten dekken door een hengst van 1.75.
Is een heel gaaf paard uitgekomen, ik denk dat deze nu ongeveer 1.57 ofzo is, maar wel met dat superstoere van New Forest!!
Lijkt bijna een Andalusier maar dan met supermooie gangen en niet dat " voorbeentje" ..... Kan ook nog eens abnormaal springen.
Dus het is zeker mogelijk om een pony te laten dekken met een paard, zou alleen bij een eerste veulen wel uitkijken.

Ympi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 12:10

Wij hebben ons eerste eigen veulen uit een 1m50 merrie van een brede hengst van 1m80. Veulen is ondertussen vier en inderdaad zijn moeder overgroeid, dat was hij al op zijn 1 jaar. Bevalling enz. is erg goed verlopen, hebben hengstje wel iets vroeger moeten weghalen bij de moeder (hij was net geen 3 maand en dat vind ik persoonlijk redelijk vroeg) omdat de moeder er begon onder te lijden. Het spenen op zich is eigenlijk zeer vlot verlopen, was redelijk stressloos voor moeder en zoon.

Al bij al zou ik het zo opnieuw doen.

Dat vroeger moeten spenen uit noodzaak hebben we trouwens ook al voorgehad met een paardenmerrie en haar veulen.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 12:12

Onze pony is 1.20 en is onbedoeld gedekt door een hengst van bijna 1.70. We wisten dit ook niet, kwamen er pas achter toen ze al ver in de dracht was. We hebben haar uiteraard goed in de gaten gehouden, maar ze heeft zonder problemen een prachtig veulen gekregen.