Ik heb mijn jaarling te koop staan, maar haar vader is niet gekeurd. Haar opa's wel. Dit zijn ook internationale springpaarden. Dit staat duidelijk in mijn advertentie, maar ik kreeg vandaag een reactie of ze wel stamboekpapieren heeft.
Naar mijn idee heeft een paard dat toch nooit als de vader niet is gekeurd? Als reactie kreeg ik dat zij wel een paard had waarvan de vader niet gekeurd is maar wel stamboekpapieren heeft.
Hoe werkt dat?
mirm
Geplaatst: 16-11-11 14:35
Je kan je jaarling dan laten registreren in het register B stamboek (kwpn). Wel moet dan een dna onderzoek gedaan worden van de moeder, de vader en het kind, zodat duidelijk is dat het idd een veulen van die beiden ouders is.
in het geval van mirm moeten op het moment van dekken zowel vader als moeder in bezit van dezelfde eigenaar zijn. Het is dan een eigen fok produkt. Vriend van me heeft hier heeeeel erg veel gesteggel mee gehad. maar goed, over welk stamboek praten we? Is wel zo handig
Sommige mensen vinden het fijn als ze weten wat de afkomst is van hun paard. B register papier voldoet daaraan. En als het een merrie is, waar later eventueel mee gefokt wordt, dan kan bij een goedgekeurde vader het veulen ook opgenomen worden in het stamboek.
Wij hebben ook een hoop eigen fokproducten, en idd, met DNA kun je papieren aanvragen, echter moet je je wel bedenken of het meerwaarde heeft, je bent namelijk zo tussen de 300 en de 500 euro kwijt voor je alles hebt geregeld. Wij hadden een eigen hengst, KWPN, en merries, al dan niet KWPN. Papier aanvragen gaat wel, maar is gewoon erg kostbaar. Ook hebben we nu nog een paard staan, helemaal geen papier, moeder heeft zelfs ook geen papier. Moeder weten we nog te staan, DNA van vader is ook te achterhalen (staat in Amerika).....maar ja, zolang het geen meerwaarde heeft doen wij het niet. Dus papier aanvragen is nog wel mogelijk. (in veel gevallen)
anneliesdj
Geplaatst: 16-11-11 17:48
Chris_Fire schreef:
Heeft het heel veel meer waarde als ze ingeschreven staat in het stamboek?
Ja, wel als de ouders int springpaarden zijn. Maar ik denk niet dat dat nu nog valt te regelen, tenzij de verkoper beide paarden nog steeds heeft en bereid is dna af te laten nemen. Kost je overigens wel een dikke duit dus of je dat ervoor over hebt is de vraag.