DaphneR93 schreef:Friezen met een goed papier zijn vrij waardevol. Stermerrie's met vol papier zullen door hun fokwaarde vaak niet veel goedkoper dan 6000/7000 aangeboden worden. Maar ik vind dit paardje een ontzettend lieve snoet hebben, maar denk niet dat ze vooraan staat bij het uitdelen van premies. Vanaf een foto is het zowiezo moeilijk te beoordelen. Ik vind 2000/3000 niet echt schokbarend om eerlijk te zijn. Bedragen als €1000 die ik hiervoorbij zie komen zijn niet realistich want alleen het dekgeld van Brandus is al € 800,-
Dat denk ik niet, daarom laten fokkers hun merries nu vaak gust omdat het dekgeld duurder is dan het eventuele veulen. Dat is niet alleen bij de de Friezen zo. Ook bij de KWPN veulens worden de kosten niet meer gedekt. In Tolbert gingen heel veel veulens weer terug naar huis of werden rond de 450 euro geveild.
De middenmoot paarden, zeker bij Friezen, leveren vrijwel niets meer op. Voor mijn paard (toen veulen 5 a 6 jaar geleden) betaalden we 2700 euro, een 2e premie merrieveulen uit een 1e premie stermerrie die M liep met winstpunten en een hengst die als sport was verklaard. En mijn veulen had een volpapier. Nu mag ik blij zijn als ik 3000 euro zou krijgen voor mijn paard...
Nu zijn de prijzen echt niet meer zo hoog, voor zo'n veulen krijg je nu misschien 1000 euro, dus dan is rond de 1500 euro voor een 4 jarige die niets kan en niet een heel interresant papier heeft en niet heel erg aansprekend eruit ziet een reële prijs. Helaas pindakaas voor de fokkers en voor de handelaar maar voor een eventuele koper natuurlijk wel erg fijn! Er staan op sporthorses 5 jarigen te koop die tussen de 1000 en 2000 kosten en al wel zadelmak zijn! Ga je naar de 2000 en 3000 categorie kunnen ze al L lopen!
Dus laat je niet in de luren leggen door teveel te betalen. Mijn vader zegt altijd je betaald altijd te veel voor iets wat je graag wilt hebben!