Friese merrie, welke prijs?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anna_R

Friese merrie, welke prijs?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-11 13:09

Hallo allemaal!

Dit is mijn verzorgfriesje (ivm privacy ff zonder naam). Merrie van 4,5 jaar oud, dochter van Brandus 345 x Abe 346. Schat van een dier! Eerlijk, knuffelig karakter, soms een beetje eigenwijs, maar super lief. Toen ik haar leerde kennen was ze nog helemaal groen, inmiddels ben ik zelf voorzichtig bezig met longeren, aan de hand stappen, etc. Heb er nog niet opgezeten, maar tot zover pikt ze alles best snel op.

Afbeelding

Afbeelding

De eigenaar wil haar eigenlijk wel verkopen en heeft een prijs in gedachten, maar ik weet niet of dit helemaal reëel is. (Ook aangezien de huidige situatie in de paardenhandel.) Zit te overwegen om haar nu zelf te kopen, maar twijfel ernstig. Nu is mijn vraag: wat zou een eerlijke prijs zijn voor dit paard? Weet dat het misschien wat summiere informatie is en foto's zeggen natuurlijk ook niet alles, maar... enig idee??

Anna_R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-11 14:20

Echt helemaal niemand??? ;(

brendalevita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 14:30

Ik zou zeggen max 1500 euro,merrie heeft niet een geweldige bouw ,kent verder niks en de prijzen zijn om te huilen momenteel.

Een beleerde merrie onder het zadel en voor de kar met volpapier levert 2500/3000 op als je mazzel hebt.

Valencia2002

Re: Friese merrie, welke prijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 14:33

Hangt er ook vanaf of ze een vol papier heeft. Voor de rest ga ik met mijn voorgangster mee...

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 14:34

Heeft de merrie een keuring gelopen?.

Als ik haar zo bekijk vind ik haar geen mooie merrie.

Vind haar niet sterwaardig,dus als je met haar naar de keuring gaat, dan word ze bijv, stamboek, dan is ze dus gekeurd zou ik voor haar onbeleerd..1500 voor geven MAX..

Tegenwoordig is het niet veel meer..
Vooral als ze met 3 jaar niet naar de keuring zijn geweest..

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 14:37

Zoals je zelf zegt heeft de eigenaar een prijsindicatie in gedachten, ga er van uit dat dit een vraag prijs is. Ik weet niet wat hij voor deze merrie wil hebben en of het reeel is, want dat kan ik niet beoordelen alleen van een verhaal en een foto, en papier. Ik denk dat het het beste is om eens met de eigenaar om tefel te gaan zitten, en bied gewoon wat jij er voor wil geven.. Dan is het aan de eigenaar of die akkoord gaat of niet.

Anna_R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-11 14:45

Ze staat wel in het stamboek, maar heeft geen keuringen gelopen.
De eigenaar vraagt er €2500 - €3000 voor. Dat leek me ook al vrij veel inderdaad.
Op de manege had men het ook al over rond de 1500 max, maar dat was ongezien en gebaseerd op mijn verhaal hierboven.
Ik begrijp dat ze niet de mooiste merrie is die je ooit gezien hebt, maar mag ik vragen waar het hem dan precies in zit? Wat is er met haar bouw dat haar niet mooi maakt? Te korte rug misschien? (Ze is ook een beetje aan de dikke kant moet ik zeggen hoor.)

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 14:48

Veel te veel geld... De buren van mijn ouders verkopen een 11 jarige ster merrie 2e premie en betuigd, die krijgen niet eens 2000 euro voor het dier. De markt is helemaal verzadigd en de prijzen zijn enorm gedaald...

Dus met 1000 of 1500 euro mag hij al blij zijn! Het is niet zo'n hele mooie merrie (ze is niet sterwaardig denk ik en ze toont niet heel groot) onbeleerd en niet gekeurd. Dus ik zou er zo min mogelijk mee doen om je eigen investering niet te moeten betalen maar de merrie dan zo snel mogelijk kopen voor een klein prijsje en daarna weer keihard aan de slag gaan!

Succes!!

MiSsY_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 14:50

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 14:55

Ik heb totaal geen verstand van de handelswaarde van friese paarden.
Maar ik zag een hengstveulen zonder papieren voorbij komen met een vraagprijs van 1750 euro.
Ik vermoedde al dat dat aan de hoge kant is voor zo'n dier.

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 14:59

Boras schreef:
Ik heb totaal geen verstand van de handelswaarde van friese paarden.
Maar ik zag een hengstveulen zonder papieren voorbij komen met een vraagprijs van 1750 euro.
Ik vermoedde al dat dat aan de hoge kant is voor zo'n dier.

Dat is echt veel te duur... Een paar jaar geleden kon je de hoofdprijs vragen voor alles wat maar Fries leek (zelfs zonder papier als het een mooi dier was) nu is het echt ondenkbaar om voor een veulen nog meer dan 1000 euro te betalen. Het is totaal niet meer lucratief om te fokken omdat het dekgeld duurder is dan dat het veulen kan opbrengen. Veel fokkers laten hun merries nu gust.

Anna_R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-11 15:02

Ze is inderdaad niet zo groot. Ik gok zo rond de 1.55 en 1.60 m.

Dit is nog even een fotootje van haar. Niet dat het de zaak veel veranderd, denk ik, maar toch... ;)

Afbeelding

Iig bedankt iedereen voor de reacties!
Ik ga nu even snel omkleden en naar haar toe. Vind het ook gewoon heel erg leuk om met haar bezig te zijn. Dus ik snap je punt wel Fred_Kroket, dat het misschien niet zo handig is om er veel in te investeren wat je dan later terug moet kopen. En het is helemaal jammer natuurlijk als ze aan iemand anders verkocht wordt... Daar heb ik al over nagedacht en het er met anderen over gehad, maar ben tot de conclusie gekomen dat dat het risico is... Ik beleef er iig veel plezier van nu en doe ervaring op. Maar je hebt zeker wel een punt.

Edit: dat uitstulpsel bij haar kaak is een ander paard btw ;)
Laatst bijgewerkt door Anna_R op 15-11-11 15:04, in het totaal 1 keer bewerkt

stalmilagro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 15:03

Fred_Kroket schreef:
Veel te veel geld... De buren van mijn ouders verkopen een 11 jarige ster merrie 2e premie en betuigd, die krijgen niet eens 2000 euro voor het dier. De markt is helemaal verzadigd en de prijzen zijn enorm gedaald...

Dus met 1000 of 1500 euro mag hij al blij zijn! Het is niet zo'n hele mooie merrie (ze is niet sterwaardig denk ik en ze toont niet heel groot) onbeleerd en niet gekeurd. Dus ik zou er zo min mogelijk mee doen om je eigen investering niet te moeten betalen maar de merrie dan zo snel mogelijk kopen voor een klein prijsje en daarna weer keihard aan de slag gaan!

Succes!!

dat is toch wel vreemd hoor dat ze dat er niet voor krijgen ...

maar anna r wij zitten ook in de friezen en ik vind 1800 ongeveer echt het maximum aangezien het een veulenboek merrie is zonder vol papier
dat is sowieso het k*tte aan friezen ... vol papier ...
wij onze welshjes is dat niet zo erg van belang en ik vind het ook echt onzin
ik heb liever een paard van een goede veulenboek fokmerrie die misschien al wel eens dekhengsten heeft gefokt als een paard van een kroon merrie die allemaal 3e premie veulens fokt maar oke ik ga een beetje off topic

DaphneR93

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 15:06

Friezen met een goed papier zijn vrij waardevol. Stermerrie's met vol papier zullen door hun fokwaarde vaak niet veel goedkoper dan 6000/7000 aangeboden worden. Maar ik vind dit paardje een ontzettend lieve snoet hebben, maar denk niet dat ze vooraan staat bij het uitdelen van premies. Vanaf een foto is het zowiezo moeilijk te beoordelen. Ik vind 2000/3000 niet echt schokbarend om eerlijk te zijn. Bedragen als €1000 die ik hiervoorbij zie komen zijn niet realistich want alleen het dekgeld van Brandus is al € 800,-

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 15:06

stalmiracle schreef:
Fred_Kroket schreef:

Succes!!

dat is toch wel vreemd hoor dat ze dat er niet voor krijgen ...

maar anna r wij zitten ook in de friezen en ik vind 1800 ongeveer echt het maximum aangezien het een veulenboek merrie is zonder vol papier
dat is sowieso het k*tte aan friezen ... vol papier ...
wij onze welshjes is dat niet zo erg van belang en ik vind het ook echt onzin
ik heb liever een paard van een goede veulenboek fokmerrie die misschien al wel eens dekhengsten heeft gefokt als een paard van een kroon merrie die allemaal 3e premie veulens fokt maar oke ik ga een beetje off topic

Ja, ik heb ook liever een goede merrie die goed fokt... maar weet je er zijn al heel veel, zeker wat oudere, stermerries die wat veulens hebben gehad die het redelijk doen in de wijde wereld. Iedereen zoekt die ene uitzonderlijke merrie die mooi is en mooi fokt en ook nog eens M loopt met winst...

De gewone paarden die niet zo mooi zijn of aansprekend zijn nou eenmaal niet meer zo gewild denk ik. Maar das idd beetje off topic!

Anna_R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-11 15:10

DaphneR93 schreef:
Maar ik vind dit paardje een ontzettend lieve snoet hebben, maar denk niet dat ze vooraan staat bij het uitdelen van premies. Bedragen als €1000 die ik hiervoorbij zie komen zijn niet realistich want alleen het dekgeld van Brandus is al € 800,-

Haha, wat een tactische manier om dat te zeggen :)
En idd dekgeld Brandus is al €800,-, maar hoe zat het met de paardenhandel 5 jaar geleden? (Ze is nu 4). Lag dat toen ook al op z'n gat? Denk dat de eigenaar misschien toen nog wel dacht dat ze het er uit zou halen, maar dat gaat dus niet meer tegenwoordig.

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 15:13

DaphneR93 schreef:
Friezen met een goed papier zijn vrij waardevol. Stermerrie's met vol papier zullen door hun fokwaarde vaak niet veel goedkoper dan 6000/7000 aangeboden worden. Maar ik vind dit paardje een ontzettend lieve snoet hebben, maar denk niet dat ze vooraan staat bij het uitdelen van premies. Vanaf een foto is het zowiezo moeilijk te beoordelen. Ik vind 2000/3000 niet echt schokbarend om eerlijk te zijn. Bedragen als €1000 die ik hiervoorbij zie komen zijn niet realistich want alleen het dekgeld van Brandus is al € 800,-

Dat denk ik niet, daarom laten fokkers hun merries nu vaak gust omdat het dekgeld duurder is dan het eventuele veulen. Dat is niet alleen bij de de Friezen zo. Ook bij de KWPN veulens worden de kosten niet meer gedekt. In Tolbert gingen heel veel veulens weer terug naar huis of werden rond de 450 euro geveild.

De middenmoot paarden, zeker bij Friezen, leveren vrijwel niets meer op. Voor mijn paard (toen veulen 5 a 6 jaar geleden) betaalden we 2700 euro, een 2e premie merrieveulen uit een 1e premie stermerrie die M liep met winstpunten en een hengst die als sport was verklaard. En mijn veulen had een volpapier. Nu mag ik blij zijn als ik 3000 euro zou krijgen voor mijn paard...

Nu zijn de prijzen echt niet meer zo hoog, voor zo'n veulen krijg je nu misschien 1000 euro, dus dan is rond de 1500 euro voor een 4 jarige die niets kan en niet een heel interresant papier heeft en niet heel erg aansprekend eruit ziet een reële prijs. Helaas pindakaas voor de fokkers en voor de handelaar maar voor een eventuele koper natuurlijk wel erg fijn! Er staan op sporthorses 5 jarigen te koop die tussen de 1000 en 2000 kosten en al wel zadelmak zijn! Ga je naar de 2000 en 3000 categorie kunnen ze al L lopen!

Dus laat je niet in de luren leggen door teveel te betalen. Mijn vader zegt altijd je betaald altijd te veel voor iets wat je graag wilt hebben! ;-)

DaphneR93

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 15:26

Fred_Kroket schreef:
DaphneR93 schreef:

Dat denk ik niet, daarom laten fokkers hun merries nu vaak gust omdat het dekgeld duurder is dan het eventuele veulen. Dat is niet alleen bij de de Friezen zo. Ook bij de KWPN veulens worden de kosten niet meer gedekt. In Tolbert gingen heel veel veulens weer terug naar huis of werden rond de 450 euro geveild.

De middenmoot paarden, zeker bij Friezen, leveren vrijwel niets meer op. Voor mijn paard (toen veulen 5 a 6 jaar geleden) betaalden we 2700 euro, een 2e premie merrieveulen uit een 1e premie stermerrie die M liep met winstpunten en een hengst die als sport was verklaard. En mijn veulen had een volpapier. Nu mag ik blij zijn als ik 3000 euro zou krijgen voor mijn paard...

Nu zijn de prijzen echt niet meer zo hoog, voor zo'n veulen krijg je nu misschien 1000 euro, dus dan is rond de 1500 euro voor een 4 jarige die niets kan en niet een heel interresant papier heeft en niet heel erg aansprekend eruit ziet een reële prijs. Helaas pindakaas voor de fokkers en voor de handelaar maar voor een eventuele koper natuurlijk wel erg fijn! Er staan op sporthorses 5 jarigen te koop die tussen de 1000 en 2000 kosten en al wel zadelmak zijn! Ga je naar de 2000 en 3000 categorie kunnen ze al L lopen!

Dus laat je niet in de luren leggen door teveel te betalen. Mijn vader zegt altijd je betaald altijd te veel voor iets wat je graag wilt hebben! ;-)

Die laatste vind ik heel mooi gezegd van je vader!! Voel me ook gelijk aangesproken hahahha.

Verder sta ik op een stal waar niets onder de 10.000 weg gaat. Zijn allemaal van die dressuur cracks en veel gaan ook naar buitenland. Misschien als je in Friesland de weilanden intrekt je idd andere prijzen tegen komt.

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 15:29

Fred_Kroket schreef:
DaphneR93 schreef:

Die laatste vind ik heel mooi gezegd van je vader!! Voel me ook gelijk aangesproken hahahha.

Verder sta ik op een stal waar niets onder de 10.000 weg gaat. Zijn allemaal van die dressuur cracks en veel gaan ook naar buitenland. Misschien als je in Friesland de weilanden intrekt je idd andere prijzen tegen komt.[/quote]

Hahaha!!

Ja... eigenlijk overal hoor, kijk maar eens op sporthorses, zie een 1e premie stermerrie die L2 loopt en daar vragen ze 4000 euro voor, twee jaar geleden was dat wel anders! En ik denk dat de paarden rond de 10.000 euro wel hun waarde blijven houden maar de wat gewonere paarden zijn toch wat goedkoper geworden of het dan wel of niet een stermerrie is maakt eigenlijk niet meer zoveel uit.

DaphneR93

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 15:41

Hahaha!!

Ja... eigenlijk overal hoor, kijk maar eens op sporthorses, zie een 1e premie stermerrie die L2 loopt en daar vragen ze 4000 euro voor, twee jaar geleden was dat wel anders! En ik denk dat de paarden rond de 10.000 euro wel hun waarde blijven houden maar de wat gewonere paarden zijn toch wat goedkoper geworden of het dan wel of niet een stermerrie is maakt eigenlijk niet meer zoveel uit.[/quote]

Gelijk gedaan en idd! Ik loop achter merk ik al, zit dan ook al jaaaaaaaaren aan dezelfde Fries geplakt en hoop voorlopig ook niet te gaan zoeken :)

Maar TS, is het nou veulenboek waar de fries in staat? En ik vind overigens niet zoveel mis met het paard hoor, het gebeurd zelden daat ze los als een totilas de uitgestrekte draf voor de foto doen }:0 Die van mij zit vol in het papier en kan ook der best doen om als bambi op de foto te staan!

Belangrijk is je gevoel. Heb je de klik? ja/nee Is ze gezond ja/nee Wat wil je bereiken in de sport?? En past dit type paard dan bij je. Als je haar graag wilt hebben zou ik als ik jou was al mijn charmes in de strijd gooien en gewoon aangeven dat de prijs te hoog is voor je.

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 15:43

ik vind haar te kort in de rug, erg propperig gebouwd, beetje zware hals, en ze oogt klein.

de staat in het stamboek als wat?
veulen keuring?

tegenwoordig koop je een fries drachtig en wel voor 3000 of een ster merrie.

ik vind dat hij veel vraagt.

laat je emotie niet mee slepen.

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 15:49

Dat het dekgeld 80-0 was doet nu helemaal niet meer ter zake. Ook al was het dekgeld 2.000. Dit paard is (met de gevens die we nu hebben) niet meer waard dan 1250 tot hooguit 1500.
En die 1500 omdat je het paard en zijn verhaal kent.
Als ie de handel ingaat zullen ze er 750 of minder voor bieden.

stalmilagro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 18:54

@ daphner een ster merrie heeft niks met fokwaarde te maken!
preferentschap en dat is weer wat anders.
daarnaast is het je eigen keus om zoveel dekgeld te betalen en om een merrie te laten dekken die zelf geen eens een premie heeft of in ieder geval geen vol papier heeft of zelf geen ster is, dus voor het verdienen ga je niet met een stamboek merrie fokken.
en je weet als je met je veulen niet naar de keuring gaat dat het nog minder waard is.

daarnaast is de handel in friezen gewoon achteruit gegaan, de pony's doen het beter

Anna_R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-11 23:24

DaphneR93 schreef:
Maar TS, is het nou veulenboek waar de fries in staat? En ik vind overigens niet zoveel mis met het paard hoor, het gebeurd zelden daat ze los als een totilas de uitgestrekte draf voor de foto doen }:0 Die van mij zit vol in het papier en kan ook der best doen om als bambi op de foto te staan!

Belangrijk is je gevoel. Heb je de klik? ja/nee Is ze gezond ja/nee Wat wil je bereiken in de sport?? En past dit type paard dan bij je. Als je haar graag wilt hebben zou ik als ik jou was al mijn charmes in de strijd gooien en gewoon aangeven dat de prijs te hoog is voor je.

Ik weet eerlijk gezegd helemaal net precies als wat ze in het stamboek staat. Maar ze is nooit naar een keuring geweest ofzo, maar er zijn wel mensen van het stamboek langsgeweest. Dus het zal wel het minimale zijn (heb er niet zoveel verstand van hoor). Dat was volgens de eigenaar voornamelijk voor de verzekering en het feit dat je dan kunt aantonen dat het een raszuivere Fries is bij eventuele verkoop.
Gezond is ze, voor zover je dat zo kunt zeggen, ook. Geen vreemde kwaaltjes e.d., ook nooit gehad.
Heb haar vanmiddag weer even gelongeerd en vind persoonlijk dat ze wel echt leuk kan lopen hoor. Maar goed, ik ben dan natuurlijk ook niet helemaal objectief (en ook geen expert).
Maar ik heb zeker wel een klik! Ik ken haar nu bijna twee jaar. In het begin was het echt zo'n diertje dat gewoon op een weiland gegooid was en er was echt nooit wat mee gedaan. (Alleen een halstertje erom.) De eigenaar keek een beetje vreemd op als ik haar ging poetsen en zei dan iets van "je hebt de verkeerde hoor, pas op" (er stond ook een beleerde Fries bij.) Maar goed, langzaamaan een beetje vertrouwd gemaakt met het poetsen, vastzetten, voetjes geven etc. En toen aan het halstertouw lopen. Man, ze wist niet wat haar overkwam! En ik ook niet, dus daar heb ik het maar bij gelaten. Jaartje later, met wat meer zelfvertrouwen en wat poetskilometertjes toch maar weer geprobeerd, met een iets andere methode. Ging een stuk beter. Daarna longeren, wat ik nu dus nog steeds regelmatig doe. Af en toe longeer ik met zadel en hoofdstel en dat doet ze alsof het de normaalste zaak van de wereld is. Tuurlijk ziet ze wel eens een bakkabouter oid, en alles kan natuurlijk altijd beter, maar eigenlijk ben ik gewoon best wel trots op haar dat ze het zo goed oppakt. Dacht altijd dat jonge paarden aan een longe per definitie losgeslagen projectielen waren, maar dat hoeft dus niet. Er zit echt een lief karakter in, maar ook absoluut geen softie. Werkwillig (voor zover ik dat nu al kan beoordelen) en ze leert snel. Als ik eraan kom met de fiets ziet ze me al aankomen, gaan de oortjes naar voren (soms een hinnikje) en komt ze naar me toe. Het is echt een knuffelkont: lekker bij je staan, snuffen in je neus, beetje door je haar wriemelen... Nouja... voor zover het Penny-geneuzel. Maar de klik is er wel dus.

Edit: vind het wel een goede quote van de vader van Fred_Kroket trouwens. ("Je betaald altijd te veel voor iets wat je graag wilt hebben".) Dat is ook wel een beetje mijn bezwaar hoor. Maar ik ga er zeker geen €2500 voor neertellen, hoe lief ze ook is. Dat weet ik inmiddels al wel...

DaphneR93

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 00:58

Klinkt in ieder geval als een leuk dier! Als je echt besloten hebt dat je een paard wilt hebben kan je toch gewoon tegen de eigenaar zeggen wat je ervoor wilt/kan betalen. En het is makkelijk te zeggen voor anderen vanaf een foto wat ze waard is, maar het gaat er ook om wat jij het waard vindt toch! Ik zou persoonlijk me daar persoonlijk niet teveel van aantrekken.
Ik heb zelf een merrie die ik al lang heb, heeft helemaal geen super papier maar was wel een stukje duurder toen. Die was alleen wat verder doorgereden. Je kan er zien in het topic Friese Vamp fatale 18+ Maar goed was ook 13 jaar geleden. Ik rijdt nu ook een jonge ruin voor iemand anders, die is echt bloedmooi en kan lekker lopen en die was rond de 4000 geloof ik. Maar inderdaad als ik dankzij de tip van Fred Kroket kijk op sporthorses zie je ze ook veel goedkoper.
Ik zou gewoon eens eens gaan informeren bij Friezenfokkers. Eens gaan kijken bij paarden in jouw budget die ook te koop staan, dan kan je even goed inventariseren wat er op de markt te koop is. Waar je op kan letten en wat redelijk als vraagprijs is en nog veel belangrijker wat jij redelijk vindt. En als je zeker weet dat je dit paard wilt laten staan voor die prijs kan je natuurlijk ook een stukje harder de onderhandeling in want dan heb je niets te verliezen!