Afspenen of niet ?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

YWC

Afspenen of niet ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-11 09:23

Zit hier met een dilemma 'afspenen of niet'.

Ons veulen van dit jaar werd 3 weken te vroeg geboren. Ondertussen is het een "normaal" veulen. Ze wordt morgen 7 maanden en loopt nog steeds bij de merrie. De merrie ondervindt er geen last van (is wel wat vermagerd, maar dat is wel goed, want ze heeft nogal de neiging om vet te worden). De merrie is niet gedekt dit jaar. Nu heb ik zelf zoiets van "ik laat het veulen erbij lopen tot de merrie zelf aangeeft dat ze er genoeg van heeft", maar nu zijn er mensen, die zeggen dat het slecht is voor de karaktervorming van het veulen. Wat is jullie mening hieromtrent ?

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 10:28

mijn veulen is bijna 6 maanden en die laat ik er lekker van de winter nog bij lopen hoor. Ikz ie niet in waarom dit slecht zou zijn voor de karaktervorming. Ze worden er misschien ietsje brutaler door, maar zodra ze eraf gaan daarna, dan zingen ze gelijk wel weer een toontje lager. Je kan het veulen wel gewoon weg halen bij de moeder om er dingen mee te doen, dan leert hij al genoeg. Als het je merrie niet schaad, dan zie ik er geen probleem in. Zijn genoeg bokkers die hier op bokt hebben bewezen dat je ze makkelijk veel langer bij de merrie kan laten lopen en dat je dan nog steeds erg leuke paarden krijgt!

*edit* ik zie nu dat hij twee dagen geleden 6 maanden is geworden...

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 10:34

Mijn Cobmerrietje heb ik pas afgespeend toen ze een jaar was (en als het aan haar en moeders had gelegen, waren ze nog later gescheiden). Het veulen, inmiddels twee-en-een-half, heeft een super karakter - d.w.z.: heel rustig en vriendelijk naar mensen toe. Richting andere paarden is ze vrij dominant, wat ze geleerd heeft van haar moeder (maar dit dominante had ze al na 2 weken, en is i.m.o. niet vermeerderd doordat ze lang bij haar moeder heeft gelopen). Wel kent ze prima de regels van een kudde.

YWC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-11 11:46

LecyTinker schreef:

Je verwart mijn veulen waarschijnlijk met TiSento (is ook wel van mijn hengst, maar niet van mij).
Mijn merrieveulen Ysewyn Divine Primrose is geboren op 16 april en wordt dus morgen 7 maanden :)

YWC

Re: Afspenen of niet ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-11 11:47

Dank je voor jullie reacties.
Ze is inderdaad wel vrij dominant (net als haar mama). Zelfs haar 4 jaar oudere zus (die zelf ook vrij dominant is) gaat aan de kant voor haar.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 12:42

In principe kan het geen kwaad dat het veulen nog tot na de winter bij de merrie loopt. Wel moet de merrie flink bijgevoerd worden want vergis je niet de 'kleine' drinkt dan nog behoorlijk als is het meer suikerwater dan 'echte' melk ... meer zoiets van warme buik gevoel.
Je zit wel volgend jaar met een merrie die niet in tip-tip conditie is als je haar wilt gaan dekking, en het 'speen' moment wordt er niet makkelijker op met tijd.
Ook het karakter vorming, als die nu al vrij dominant is, wordt er niet beter op omdat zij blijft de bescherming van mama hebben en kan dus ongestraft (door de anderen) haar willetje doordramen.
Een oude en zeer bekwamen paardenman heeft mij altijd gezegt (en geleert) dan dominante veulens moet je op tijd spenen zodat zij zich moeten 'voegen' in de groep. Door dit zelf moeten aanpassen zijn ze dan niet meer de 'hoogste' en worden de dominante kantjes deels minder. Moet er wel bij zeggen dat bij deze man nooit en nimmer een veulen voor 6 maand werd gespeend!

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 13:01

YWC schreef:
LecyTinker schreef:

Je verwart mijn veulen waarschijnlijk met TiSento (is ook wel van mijn hengst, maar niet van mij).
Mijn merrieveulen Ysewyn Divine Primrose is geboren op 16 april en wordt dus morgen 7 maanden :)

_O- nee, ik had het over mijn eigen veulen... schaamde me dat ik niet wist dat hij al 6 maanden was.

sterre49

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 13:10

Lekker bij mama laten lopen.
Heb mijn veulen ook een jaar bij de merrie laten lopen.
Ze is nu 3/5jaar en een super lief karakter zit er in....

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 13:28

Ik breng mijn merries ook in de sport uit, dus meestal speen ik met een maand of 5 af. Beetje merrie en veulen afhankelijk. Als beide het toe laten neem ik ook rustig merrie hele dag mee op wedstrijd en blijft veulen thuis vanaf een maand of 3, dan kan een veulen er makkelijker bij blijven lopen zonder dat dat 'lastig' is.

Ook kijk ik naar de conditie van merrie en veulen. Schale merrie met een vet veulen is ook eerder mooi geweest dan andersom.

Mijn ene veulen dit jaar is met 5 maanden afgespeent, merrie was echt mager, veulen vet en brutaal. Veulen is in de groep blijven staan waar ze al lang stond, merrie is in een andere groep gegaan.
Andere veulen (5 dagen ouder) is ong 6,5 maand inmiddels en loopt nog bij mammie. Dat is ook echt nog een mama's kindje, ook wat klein en smal nog. Die merrie is puur fokmerrie dus veulen blijft er mooi nog even bij lopen.