Heey, Ik heb een aantal vragen over het fokken van het gelderse type paarden. metname over de merrie. Welke keuringen zijn er nodig om een merrie intressant te maken voor de fokkerij. Op het moment is onze 5 jarige merrie alleen naar de stamboek keuring geweest geloof ik (didam of ermelo? was nationaal 5de uit mijn hoofd) Momenteel is zij al gedekt door Sander. deze is uitgezocht door mijn schoonvader(eigenaar) maar niet op specifieke fokwaarde. gewoon omdat hij het een mooie hengst vond. hierdoor kwam ik op het idee mij er dus iets verder in te gaan verdiepen om een veulen staks ook wat verkoopbaarder te hebben
Het klinkt misschien niet zo slim maar ik begin mij hier net pas in te verdiepen. en weet niet zo goed waar ik moet beginnen met zoeken op verschillende punten er is zoveel info online!. daarom eerst maar eens de merries en zo steeds een stapje verder! alvast bedankt voor jullie hulp, dit wordt de eerste stap opweg;)
Ik zou beginnen met proberen om de merrie te prokken (rontgenfoto's). Wellicht wel na de dracht, ipv tijdens.
Verder zou je eens moeten uitzoeken of ze bijvoorbeeld ster geworden is op de keuring. Stamboek opname is in Didam. Is ze ook naar Hengelo geweest?? Is ze dan zelfs wellicht voorlopig keur??
Je zou verder aan de IBOP kunnen denken volgend jaar. Rijd je wedstrijden met haar?? Als je hoger rijdt dan M+ 5(uit het hoofd), kun je een sport-predikaat aanvragen.
Verder is er een huiskamertopic voor mensen met Gelderse paarden. Is wellicht leuk om te volgen: [HK] Gelderse paarden, deel 5!!
na de dracht zijn wij ook van plan om te gaan starten. de rontgenfoto's zijn ook een goed idee! super start. maar idd na de dracht. ik weet dat ze naar hengelo is geweest maar zal even uitzoek of ze ook ster geworden is!
Bij de stamboekopname in Didam kan de merrie ster worden. Om (voorlopig)Keur te worden moet ze naar Hengelo en als ze heel goed was/is mag ze door naar Ermelo. Zoals Marieke al aangeeft is het interessant om er een sportprestatie neer te zetten of een IBOP.
hey! het paard heet Beadine, en is een Ahoy x elegant ( zo uit mijn hoofd) volgends mij is ze dus in ermelo 5de geworden. dat is tocht tijdens die kwpn dagen daar in de zomer?
Ze is wel ster, en ook voorlopig keur. Ze stond zesde in Hengelo, en is doorverwezen naar Ermelo. Wat ze daar gedaan heeft weet ik niet.
Deze merrie moet je dus sport of IBOP zien te krijgen, dan is ze definitief keur. Als je haar sport en daarnaast ook PROK hebt krijg je het Elite predikaat.
Heey wat super leuk om te horen!! Ermelo is ze 5de geworden. en dat is haar inderdaad! echt leuk om terug te zien. Ik weet dat ze als reactie mee kreeg dat zij iets teveel van het ouderwetse type was.
Zij is nu dus gedekt door Sander, dus ik ben benieuwd wat dat veulen gaat doen. Ik zal proberen of ik een foto van haar nu kan uploaden.
Bij een Ibop, wat moet zij dan precies kunnen straks op 6 jarige leeftijd, ik heb gehoord dat de oefeningen leeftijd gebonden zijn namelijk, klopt dat?
MariekeA
Geplaatst: 16-11-11 17:08
Ik ben deze maand bij de IBOp Gelders paard geweest en alle paarden van verschillende leeftijd liepen de zelfde proef.
Ik neem aan dat je de IBOP onder het zadel bedoelt (voor de wagen kan ook). In dat geval moet ze stap, draf, galop, voltes, gebroken lijnen en van hand veranderingen kunnen. Verder springen onder de man en vrijspringen.
Is een voorlopig keurschap eigenlijk altijd geldig?? Of moet je dan binnen een bepaalde periode het omzetten tot keurschap door een predicaat?
Heeft er iemand trouwens een idee van de kosten om prok te keuren? en wat houd dan precies in? gaat dat alleen om de botten enzo?
En als wij geen IBOP rijden maar wel boven de m2 in de sport, is dat sport predikaat dan meer waard als keur predikaat? aangezien de IBOP in didam is, en dan een enorm end rijden is. en zij sowieso de dressuuroefeningen van een m2 proef aan kan.
Prokken kost kwa DA-kosten tussen de 400 en 450 euro ongeveer incl. BTW. Dan rontgenen ze de benen op afvlakkingen, OCD en Artrose. Kan wel alleen door dierenartsen die het KWPN hiervoor heeft aangewezen. Staat een lijst van op de KWPN-website.
En dan nog iets van 65 euro voor het beoordelen bij het KWPN.
Sport is interessanter, IBOP sneller en veelal goedkoper. (Afhankelijk van of je haar zelf rijden gaat of een ruiter moet betalen.)