welk zadel voor een PRE?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xFlyff

welk zadel voor een PRE?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-11 01:50

Ik weet niet of het hier goed staat..
Maar op het moment ben ik me aan het orienteren om een eigen PRE te kopen na jaren kwpners gereden te hebben. Nu begrijp ik dat deze spaanse schonen heel anders gebouwd zijn dan het standaard warmbloedpaard wat hier rondloopt. Daarnaast vertrouw ik ook niet meer blind op zadelpassers/ makers.
Wat me is opgevallen dat de meeste paarden een brede schouderpartij hebben in combinatie met een korte rug. Waar moet je verder nog op letten en wat voor zadel hebben jullie?
alvast heel erg bedankt! :)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 10:07

Toen ik 12 jaar geleden de overstap maakte naar de PRE
heb ik na het passen van verschillende zadels hier in nederland op de markt op een gegeven moment in paniek de fokker van mijn paarden in spanje gebeld, waar zij de paarden mee rijden.
Zaldi....als je daar rond dwaalt, gaat het je pas opvallen.
de dressuurzadels van zaldi liggen perfect op de rondgeribte pre's (en niet alleen op de pre)
reden voor mij, om zaldi hier in nederland te gaan verkopen, daar het toen nauwelijks te krijgen was in Nederland.
Ik heb ze inmiddels aangemeten aan friezen, kwpn ers, fjorden, haflingers, welsh cobs.
De zadels geven alle paarden mooie schoudervrijheid en de ruiter een onafhankelijke (niet gedwongen) zit.

En nog steeds....blijft het (na testen van heeeeeeeeeeeeeeel veel zadels) mijn favoriete zadel.

Ze hebben bij zaldi wel 20 verschillende modellen dressuurzadels. Dus voor elke ruiter wat ze willen.
en natuurlijk de spaanse zadels kan je daar ook krijgen.

Angela

Re: welk zadel voor een PRE?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 10:57

De Zaldi is inderdaad een zadel dat op veel PRE's past. Daarnaast hoor ik veel goede dingen over de Strada zadels, die wel echt een stuk duurder zijn als de Zaldi's.

Mijn eigen PRE rij ik met een Startrekk dressuur zadel. Dit is een boomlooszadel, maar ziet er uit als een gewoon engels zadel. Daar loopt hij echt heel lekker mee, en past hem goed. Fijne van dit zadel vind ik dat het gemakkelijk met hem mee kan groeien (hij is nog jong, en zijn bespiering veranderd volop).

xFlyff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-11 14:00

bedankt voor de antwoorden! :) Zaldi ken ik niet, ik zal eens gaan kijken.
Startrekk rijden ze hier op stal wel eens mee, moet je daar niet een speciaal dekje onder doen?

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 14:04

De startrekk is zo gemaakt dat een speciaal dekje niet nodig is. Ik gebruik zelf echter wel een lamswollenpad voor extra schokdemping en drukverdeling. Hierdoor gebruik is dus ook een breeder kopijzer om te zorgen dat het zadel goed past.

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 14:07

symbion zadel voor 1600 tot 1800 (2 modellen)
volledig op maat gemaakt ( ze meet met 2 losse bomen, een barokke boom of 'kwpn' boom)
volledig op maat gemaakt op jou wens

ook ik heb er een zadel van voor mijn PRE (kort,rondgeribt)

http://www.symbion-saddles.nl/

(de mijne, geen goede verlichting, hij lag hier in het magazijn van de winkel) maar hij is echt mooi zwart
http://img684.imageshack.us/img684/1626/cimg1529z.jpg

xFlyff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-11 14:26

Wauw dat symbion zadel ziet er wel heel sjiek uit zeg! voor 1600 euro heb je dus al een opmaat gemaakt zadel?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 14:36

xFlyff schreef:
Wauw dat symbion zadel ziet er wel heel sjiek uit zeg! voor 1600 euro heb je dus al een opmaat gemaakt zadel?

ik denk niet dat dat op maat gemaakt is
ze gaan meestal uit van verschillende type bomen (vormen) die past bij de rug van je paard.
de bomen van een zadel zijn het duurste om te ontwikkelen. Vandaar dat écht op maat gemaakte zadel (dus de boom op maat gemaakt op je paard) duur zijn.

Kamide

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 14:03

Ook ik rij met een zaldi!! ideaal zadel!! Alle zadels glijden bij mijn pre naar voren, behalve de zaldi.. en ik vind het heerlijk ongedwongen zitten! :D

Zapata

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 14:15

Ik heb er een Stockzadel op liggen, en moet zeggen dat rijd ook heerlijk..
Maar hij zelf loopt prettiger met dit zadel..
Voorheen had ik veelzijdigheid zadel, laatst nog eens opgelegd, ben na 5 min afgestapt en zadel gewisseld..haha..

Bullymonster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 22:00

Ook ik ben helemaal blij met zijn Zaldi zadels voor mijn PRE's. Ik heb de Lusitanus en de Sanjorge. De laatste heeft wel echt mijn voorkeur. Ze liggen heerlijk op mijn korte paardjes.

monya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 17:02

Ik gebruik een Jaguar en een Pegaso, naast twee Spaanse zadels (Een Monturas Lucas en een Jeanne d'arc). Ik weet uit ervaring hoe lastig het is een juist passend zadel op deze paarden te vinden.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 21:08

Een boomzadel moet wel perfect blijven passen anders geven ze niks dan ellende
en ik wil geen enkel risico nemen op mijn jonge PRE dus rij met een (lichtbruine) Barefoot Londen (boomloos)
Misschien als ze ooit is uitgegroeid ga ik voor een Schutte zadel http://www.zadelatelier.nl of een Spaans zadel

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 21:13

xFlyff schreef:

Dit is wel volledig opmaat !!!
Gemeten vanaf een kale boom :j

zazaza

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 22:17

hier ook zaldi.... na heel vele gedoe paste dit direct als gegoten.

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 21:40

Ik gebruik een Strada. Heerlijke zadels, ook een super pasvorm voor het paard en geeft je een ongedwongen zit.