1,5 jarige shet merrie drinkt nog steeds bij der moeder

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Amigo20

1,5 jarige shet merrie drinkt nog steeds bij der moeder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-11 19:44

haai, mijn buurmeisje heeft een shetlander, die heeft ze samen met het veulen gekocht toen het veulen 3 maanden was, maar het veulen is nu al 1,5 jaar en drinkt nog steeds bij haar moeder, maar van de vader van me buurmeisje mogen ze niet uit elkaar omdat ze dan de hele nacht door hinneken, maar ik vroeg me af of het niet slecht is voor de merrie dat de 1,5 jarige merrie nog steeds drinkt, weten jullie of het kwaad kan ?
xxx Amigo20

LauraSaskia

Re: 1,5 jarige shet merrie drinkt nog steeds bij der moeder

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 19:45

Ik weet niet of het kwaad kan, maar ik zou sowieso de pony bij haar moeder vandaan halen denk ik. Na een paar nachtjes went het wel toch?

iklieftponys

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 19:49

Ik ken een paard dat tot de 3 jaar bij de moeder liep en daar ook bij heeft gedronken,
moeder was steeds kern gezond en mocht haar al haar energie in het veulen steken en werd bijgevoerd enz.
met de 3 jaar van het "veulen" hebben ze besloten dat het genoeg was geweest voor de moeder,
toen hebben ze het paard gespeend dmv wat op de uiers smeren van de moeder en paard was zo van het drinken af. zelf begon de merrie vanaf dat moment ook meer afstand te doen van het "veulen" en uit eindelijk is het paard gespeend.
voordeel is dat de spieren en botten enz helemaal perfect ontwikkeld zijn doordat hij zo lang heeft kunnen drinken.
het is niet echt heel slecht maar ontzettend zwaar kan het zijn voor de moeder, dus ik hoop niet dat deze moeder shet veel gereden oid wordt want dan zou ik toch aan spenen denken.

enne; spenen is een ingrijpende gebeurtenis, voor moeder&veulen, maar als het goed gebeurt is het helemaal niet erg. en dat gehinnik is omdat ze elkaar nog kunnen horen en dus terug blijven hinniken enz.
laat je buren zich eens in het spenen verdiepen of als je zelf verstand van het spenen hebt; vertel ze goed alles.

ik hoop dat je er wat aan hebt

Amigo20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-11 19:54

bedankt voor de tips allemaal :)
maar wat smeerde jullie dan precies op de uiers, en als je het op de uiers smeert kan het veulen dan gewoon bij de moeder blijven staan en drinkt ie dan gewoon niet meer :)

Thomas5

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 20:35

Ik heb destijds merrie en veulen naast elkaar gezet op stal, en in de wei ook met draad ertussen. Zo zijn ze nog 'samen' maar kan het toch niet meer gaan drinken. Na een week terug samen gezet en ze had totaal geen interesse meer in melk :)

DaiskeLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 20:39

ik snpa je probleem, maar het is niet heel slecht, maar ook niet goed, want dan moet je ze uiteindelijk altijd bij elkaar houden en dat is niet handig, want als er 1 overlijd dan is de kans groot dat de andere dan ook snel overleid.
Ik had ook een verzorgponys en die is volgens mij al 3,5 jaar en die drinkt nu nog steets en die iegenaar doet er ook nix aan

AapjeAstrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 20:39

Waar ik vroeger reed hadden ze het veulen wel geprobeerd af te spenen maar dat was mislukt. Hij was 3 weken weg geweest en toen hij terug was begon hij toch weer te drinken. Moeders gaf ook nog melk/is weer melk gaan geven. Uiteindelijk heeft hij gedronken tot hij 4 was ofzo. Dan had je gereden, zette je je pony in de wei en het eerste wat hij deed was even bijtanken :') Moeders had er totaal geen last van, vond het ook totaal niet erg allemaal en zag er heel goed uit.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 20:42

Gewoon afspenen.............
dit is voor beiden eigenlijk niet goed, veulen blijft teveel aan de moeder 'hangen' en moeders produceert nog constant melk en daar gaan dus ook veel voedingsstoffen en energie in zitten.

Hier enkele jaren geleden een merrieveulen die niet goed genoeg afgespeend was, en na 2 weken meteen weer bij de moeder is gezet. Die was maar 'half' afgespeend, dronk nog af en toe bij haar moeder en voornamelijk in stress-situaties of als de moeder een tijdje was weggeweest en weer terug kwam. Dit was overigens niet mijn keuze.

Die is dus uiteindelijk opnieuw afgespeend, maar nu voor een echt langere tijd uit elkaar gehaald.

Sorry maar wat een onzinreden; niet afspenen 'omdat ze anders de hele nacht staan te hinniken' := Ja en? Dan slaap je 1 nachtje minder goed.....
Daarnaast; als je het goed doet, valt dat hinniken heel erg mee. Gewoon apart zetten (liefst niet alleen met een draadje er tussen maar met een weiland er tussen of een hele strook, als het kan zelfs uit het zicht) en het veulen samen zetten met een andere pony, liefst leeftijdgenootje. En liefst merrie ook met een ander paardje samen zetten.

Als ze die faciliteiten niet hebben of ze willen er helemaal geen 'last' van hebben (wat heet last := ) dan moeten ze het veulen of de merrie maar ergens anders naar toe brengen voor een tijdje. ong. 6 weken uit elkaar houden en dan is het meestal wel klaar; veulen zal dan niet meer bij de moeder proberen te drinken, doet ze dat toch dan zal moeders het veulen afslaan.

Dat spul wat je op de uier (merrie heeft 1 uier en 2 spenen, geen uiers) smeert geloof ik persoonlijk niet zo in. 't kan er ook zo weer af gaan en als ze écht willen drinken, doen ze het toch wel. Daarnaast moeten ze ook gewoon leren af en toe eens gescheiden van elkaar te zijn.
Dat is iets wat je ze normaal gesproken als veulen al dus leert.

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 20:43

Toen ik mijn tinker kocht dronk haar veulen (toen 4 jaar oud) ook nog bij haar. Ze heeft een tijdje zere tietjes gehad, maar verder niets aan het handje..

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 20:44

Thomas5 schreef:
Ik heb destijds merrie en veulen naast elkaar gezet op stal, en in de wei ook met draad ertussen. Zo zijn ze nog 'samen' maar kan het toch niet meer gaan drinken. Na een week terug samen gezet en ze had totaal geen interesse meer in melk :)

Een week is over het algemeen zeker niet lang genoeg; veel veulens zullen het dan alsnog gaan proberen en uiteindelijk zal moeders het weer toestaan.
Zodoende zaten wij (tot grote verbazing van de boer toendertijd) ook met een pony van bijna 1 die nog steeds niet afgespeend was.
En dat moest wel, want merrie was alweer drachtig en wij zien graag dat ze toch wel van te voren afgespeend worden, zodat het veulen wat op komst is straks ook weer biest kan krijgen.

Amigo20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-11 21:13

dus als ze in het weilandje ernaast gezet zou worden, en dan daar ongeveer anderhalve maand blijft dan zou ze daarna gewoon weer bij de moeder kunnen staan in het weiland en als ze dan toch nog drinkt weer opnieuw alleen zetten, want het door het veulen wil de merrie niet aankomen, maar valt ze juist meer af.

Amigo20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-11 21:14

(ik bedoelde niet alleen zetten maar in het weilandje ernaast zetten) :P

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 21:21

Klopt. Al moet 1,5 maand wel echt voldoende zijn. Daarom; als je het doet, doe dan het dan meteen goed. 1, 2 (of soms 3) weken is écht vaak te kort, en dan krijg je dus dat gemieter dat je een paar maand later ineens ziet dat het veulen alsnog af en toe drinkt, en dan is het een stuk moeilijker om af te spenen.

Dus als je het in 1x goed wil doen, genoeg tijd er voor nemen en niet na een week of 2 weekjes denken 'kan wel weer', want 9 v/d 10 x is dat écht niet lang genoeg. Snap ook niet dat hier een week wordt geadviseerd door Thomas5, dan kan je op je vingers uit tellen dat dat niet gaat werken!

En als het 'veulen' (de bijna twenter inmiddels) de moeder leegdrinkt dan moet-ie er inderdaad absoluut vanaf; zogen kost een merrie veel energie en voedingsstoffen. Er gaat nu veel naar haar melk, en maar weinig naar haar zelf, en als ze zelf al te kort komt is dat dus niet handig. Ons laatste veulen van onze shetmerrie hebben wij ook vroeger moeten afspenen omdat die de merrie gewoon compleet leeg zoog; merrie was vreselijk schraal en ingevallen.

Dus vaderlief moet niet zeuren over hinnikende pony's, dat is zó over en vaak valt dat heel erg mee; welzijn en gezondheid van de dieren staat daarin dan voorop lijkt mij toch? 't is voor de merrie niet goed als het 'veulen' nog langer blijft drinken.

Amigo20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-11 21:41

oke, ik denk dat ik met mijn buurmeisje vanaf morgen of vrijdag ga beginnen, want misschien kan ze morgen niet :o

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 21:49

Maar als je het veulen dus in het weitje er naast zet, moet je er dus wel een écht goede omheining (4 stroomdraden, laagste nét boven de grond) met flink stroom hebben, anders zal 't veulen er misschien gewoon doorheen gaan.

En meest ideale is echt wel om er dus een ander paardje bij te zetten, hebben ze daar ook wat afleiding van....

Loran_Nolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 22:10

grote kans dat het wel lukt..
Wel een strook ertussen (dus ook geen poging tot contact middels de neuzen) laten..
Ook ivm. evt. poging op 'uitbreken' dan staan ze niet gelijk weer bij elkaar..
En indd.. evt. een maatje zoeken, waar de jaarling mee kan spelen.. en dus afleiding heeft

Loran_Nolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 22:10

trouwens allemaal dezelfde idee/gedachten hierover :D
Best bijzonder :) ..
Bedoel ipv. discussie etc.. :)

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 22:14

ja de merrie blijft dus energie geven aan het veulen en das niet goed voor de merrie ze moet dan toch wel de juiste dingen blijven binnen krijgen ze kan toch niet haar leven blijven drinken. een periode afwennen spenen en dan kan ze geen melk meer geven.

Thomas5

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 23:56

JoyCiej007 schreef:
Thomas5 schreef:

Een week is over het algemeen zeker niet lang genoeg; veel veulens zullen het dan alsnog gaan proberen en uiteindelijk zal moeders het weer toestaan.
Zodoende zaten wij (tot grote verbazing van de boer toendertijd) ook met een pony van bijna 1 die nog steeds niet afgespeend was.
En dat moest wel, want merrie was alweer drachtig en wij zien graag dat ze toch wel van te voren afgespeend worden, zodat het veulen wat op komst is straks ook weer biest kan krijgen.

Dan heb ik gewoon geluk gehad :+ Mijn merrie was het veulen ook wel zo'n beetje zat hoor... Heb ze ook pas op 6 maand gespeend en dan dronk ze al niet zo heel veel meer (was meer bezig met m'n haflinger te pesten :Y) )

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 13:30

:j Als de merrie 't zelf ook zat is en het veulen drinkt toch niet zo veel/vaak meer, kan ik me voorstellen dat een weekje misschien genoeg zal zijn. Maar in de meeste gevallen als je écht goed wil afspenen, volstaat een week echt niet. Vandaar mijn reactie. Want in veel gevallen krijg je dan dus idd een veulen die dan nog steeds blijft drinken en een merrie die het nog steeds blijft toestaan, alleen dan minder veel en frequent. En daar schiet je natuurlijk nog niets mee op. ;)

jSophiaF

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 23:21

SMP --> KS

kimberly135

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 14:29

Komt best bekend voor ...
Ik heb m,n veulen uiteindelijk gwn voor een weekje laten afspenen.
(ergens anders brengen).
Toen ze weer terug kwam wou ze niet meer drinken :)