[WN] Paint- papieren aanvragen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kirrr

Paint- papieren aanvragen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-11 09:29

Help, ik heb al de zoekfunctie op 10 manieren gebruikt, maar nog niet echt concreet gevonden wat ik wil weten.

Is het haalbaar om papieren van een paint aan te vragen? Als moeder en vader beide papieren hebben, maar de vorige eigenaar van het veulen dit nog niet aangevraagd hebben?
Van wat ik gelezen heb, lijkt mij dit een dure grap? Hoeveel geld moet ik hiervoor rekenen?

En welke documenten moet ik hier zeker voor hebben?

Alvast bedankt!

Groetjes

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 10:37

Het ligt er een beetje aan hoe oud het paard in kwestie is. Bij de QH bijv. is het idd heel erg duur als het paard 3 jaar is, dacht (maar hang me er niet aan op) dat het bij de paints op latere leeftijd minder kostbaar was.
Je hebt in ieder geval een dekbewijs nodig met handtekening van de eigenaren van de merrie en van de hengst.

Voor meer info:
http://www.dphc.nl/apha-mainmenu/regist ... nmenu.html

zij kunnen je ook verder helpen.

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 11:02

Dit is het registratie document van de APHA
http://www.apha.com/forms/PDFFiles/regapp.pdf

Je hebt inderdaad handtekeningen nodig van zowel merrie- als hengsteigenaar. (hengsteigenaar vooraan, merrie vooraan+achteraan bij seller)

Verder moet de hengst ook bij de APHA geregistreerd staan als goedgekeurde dekhengst, anders kan je het al vergeten. (Je kan dit desnoods ook zelf doen, maar kost veel geld en tijd..)

Prijzen zijn 100$ als jaarling, 250$ als 2jaarse en 500$ als ze ouder zijn als 3jaar.
Komt nog een transfer fee van 15$ bovenop (als huidige eigenaar veulen niet dezelfde is als merrie-eigenaar)
En lidmaadschap (als je dit nog niet bent: 40$ voor 1 jaar, 90$ voor 3 jaar,...)

Dus inderdaad, een kostelijk grapje...

Kirrr

Re: Paint- papieren aanvragen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-11 13:11

Gaat over veule. 5 maand oud.
Moeder was van dezelfde eigenaar als het veulen, maar is recent overleden.
Ben nu aan het uitzoeke of de nodige papieren er zijn.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 13:16

Als paps en mams ingeschreven zijn is het dus een peace of cake en betaal je de normale fee.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 13:36

@Tinniie : De APHA kent geen goedgekeurde dekhengsten. Ik weet niet in hoeverre een Paint als dekhengst moet worden aangemeld bij de APHA, maar als je een quarterhengst een paintmerrie laat dekken moet dat wel gemeld worden.

@Kirrr : is de merrie overleden of de eigenaar van de merrie??

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-11 14:01

Merrie, sorry was mss ni duidelijk.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 14:25

Dat de merrie is overleden is minder een probleem als de eigenaar. Want nu kan die nog een handtekening zetten

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 15:19

De hengst moet bij de APHA zijn aangemeld als dekhengst en de dekking moet geregistreerd worden bij de APHA in het jaar van de dekking. Dan moet er ook nog een DNA test gedaan worden om aan te tonen dat het veulen inderdaad een kind van die 2 ouders kan zijn.

Geen idee of je "achteraf" een hengst kan registreren, voor het geval dit nog niet gedaan zou zijn. Dan zal het ook extra kosten geven om de hengst + dekking nu nog door te geven.

De dekking zou dus eigenlijk al bij de APHA bekend moeten zijn en de hengst zou dus een "breeding cerificate" moeten hebben.

De DPHC kan je daar meer over vertellen maar je kan ook rechtstreeks mailen met de APHA, die mailen altijd en heel snel terug!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 15:44

Als van de merrie geen DNA op file is c.q. dit is haar eerste veulen, dan heeft de TS daar dus een probleem.

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 15:56

DubbelDun schreef:
@Tinniie : De APHA kent geen goedgekeurde dekhengsten. Ik weet niet in hoeverre een Paint als dekhengst moet worden aangemeld bij de APHA, maar als je een quarterhengst een paintmerrie laat dekken moet dat wel gemeld worden.

@Kirrr : is de merrie overleden of de eigenaar van de merrie??

Als je een hengst paint merries wil laten dekken moet hij eerst dna-getest worden (dit bedoel ik met goedgekeurd).
Heb dit voor onze hengst zo gedaan en recentelijk nog voor een vriendin van me.
Eerst dna kit bestellen en opsturen (http://www.apha.com/forms/PDFFiles/fiel ... NAForm.pdf) 60$
Dan een Stallion Listing card invullen en opsturen (http://www.apha.com/forms/PDFFiles/HowT ... allion.pdf) 75$
En tenslotte kan je het Breeding Report invullen (http://www.apha.com/forms/PDFFiles/05sbr.pdf) 10$ + 5$ per mare

Dan krijg je zo'n mooi blauw papier aan 'to certify that *naam paard* has been listed as an eligible sire for breeding by the American Paint Horse Association.'

Dus als dit allemaal niet in orde is, kunnen er geen veulens van de hengst als Paint Horse geregistreerd worden.
Laatst bijgewerkt door Tinniie op 08-11-11 16:02, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 16:00

@Tinniie : dat klinkt als een correcte opsomming van de gang van zaken.
Over 'goedgekeurd' hebben we duidelijk een hele verschillende invulling :D

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 16:12

:)

Onze hengst is getest op hypp, herda, gbed, pssm, kleur en is röntgenologisch helemaal goedgekeurd.
Dus van mij mag er ook heeeel wat meer gekeurd worden en mag dit voor alle hengstenhouders verplicht worden. :)
Maar ik vrees dat dit er spijtig genoeg voor het eerst nog niet in zit...

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 16:57

Je kan ook contact opnemen met de Dutch Paint Horse Club, zij kunnen je helpen, kijk maar eens op www.dutchpainthorseclub.com
Dit is de Nederlandse afdeling van de APHA, in Belgie is er geen afdeling.