[WN] Nakomelingen van Out Dunit hier?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Princeps

Nakomelingen van Out Dunit hier?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-11 20:02

Zijn er hier in NL nakomelingen van Out Dunit?
Hij was een buckskin hengst, een zoon van Hollywood Dun It. Stond in Duitsland.
Hij is een paar maanden geleden overleden, mijn merrie is nog een paar maanden daarvoor door hem gedekt, we verwachten het veulen begin maart.

Ben benieuwd of er hier op bokt nakomelingen van hem zijn :j en dan natuurlijk ook benieuwd naar karakter, foto´s etc.

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 16:49

Dacht al.. je weet toch welke hengst je gebruikt. 8-) . Maar ze was nog maar net drachtig toen je haar kocht?
Dan weet de verkoper wellicht meer? Die heeft voor de dekking gekozen. Wel apart dat je je merrie dan direct verkoopt.
Klopt de dekking wel? Heb je ook het dekbewijs in huis?

Princeps

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-11 17:33

He? Je snapt mijn berichtje totaal verkeerd volgens mij :)

Wij hebben onze merrie laten dekken door Out Dunit, omdat mijn moeder weer met een paard wil beginnen nadat de hare vorige december overleden is. Ze wou altijd al nog een keer een veulen zelf opvoeden en niet een al ingereden paard kopen.

Nu ben ik gewoon benieuwd of er andere nakomelingen van deze hengst op Bokt rondzwerven, gewoon om te kijken hoe ze zijn qua gedrag en uiterlijk, etc.

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 18:32

Ah OK... maar dat komt omdat er in je profiel staat dat je haar vanaf april hebt.. en een rekensom maakt april en maar 11mnd dracht. Vandaar dat ik er vanuit ging dat ze al gedekt was.
(Toevallig heb ik nu ook een veulen met opa Hollywood dun it..ook mijn paard vorig jaar verloren.)
Succes nog ;)

Princeps

Re: Nakomelingen van Out Dunit hier?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-11 19:01

Woeps, moest april vorig jaar zijn... ff aanpassen :')

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 15:09

Is je merrie getest op genetische ziekten? Zag dat er King(pssm vererver) en Poco Bueno(olws vererver) inzit. en ga je het veulen testen?
PSSM komt heeeel veeel voor bij Zantanon, en King, en aangezien die in de pedigree van Out Dunit ook voorkomen is de kans behoorlijk groot dat Out Dunit PSSM heeft,of doorgeeft aan je veulen.
PSSM is dominant, paarden zijn dus niet enkel drager hiervan.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 15:59

Poco Bueno is HERDA geen OLWS aangezien hij geen paint is ;)

Princeps

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-11 18:10

Ik heb eventjes vlug opgezocht wat PSSM is, maar je zegt dat de ziekte alleen dominant voorkomt. Dan moet het dus ofwel in mijn merrie ofwel in de hengst al te zien zijn geweest?

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 18:18

En King PSSM vererver???????????????? Ik denk dat je nog even een heeeeeel stuk moet gaan lezen op het internet. PSSM komt zover de heren en dames onderzoekers van al veel eerder voor dan de King tijd. PSSM is wrs ontstaan 30.000 jaar geleden in het oerpaard. Dus helemaal niks King en PSSM vererver!!! Is King of Zantanon helemaal niet aan te rekenen.

Wel is het zo dat er schijnbaar erg veel HDI en H86 paarden zijn die PSSM positief zijn. Ik zou er dus wel op laten testen. Maar dat heeft dus echt 0,0 te maken met King of Zantanon. Ik heb al meerdere paarden laten testen, om te kopen. En meer verschillendere lijnen zijn er niet te vinden (grote vriend King zat niet eens in de lijn) allemaal positief.

TS nee PSSM is niet altijd zichtbaar. Er lopen paarden genoeg rond die weinig tot geen tekenen laten zien. Maar die aangepaart met nog een positieve kan wel veel problemen geven. En dan heb ik het over PSSM/N paarden. Dus hetrozygote en niet homozygote, die laatste hebben altijd problemen.

Princeps

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-11 18:21

Ok, ik ga het er met mijn moeder over hebben. Weet iemand hoeveel zo'n test ong. kost? Niet dat we het er niet voor overhebben, maar een indicatie is altijd prettig :j
Bedankt voor je uitleg rina!

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 23:19

voor 150 euro is je paard op alles getest kijk maar op:http://www.horsetesting.com/equine.asp

klopt crazycactus, veels te snel getypt, poco bueno is herda, niet olws.

@Rina: Ik zeg ook niet dat king en zantanon verantwoordelijk zijn, het komt notabene uit europa! zij hebben wel enorm veel pssm nakomelingen en hoe kom je erbij dat PSSM niet dominant is, less zelf effe verder op internet, op de juiste plaatsen graag!!!! HYPP en PSSM zijn allebei DOMINANT!
OLWS GBED EN HERDA zijn recessief, dus daarvan kan een paard drager zijn, maar verder gewoon gezond door het leven gaan, door uitspraken die jij nu doet over PSSM komt het dat onschuldige onwetende mensen straks veel problemen en verdriet hebben over een paard!

Princeps, als je meer wilt weten PB je me maar, ik kan je verwijzen naar zeer interessante correcte websites en fora over al deze ziekten.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 23:26

http://www.cvm.umn.edu/umec/lab/Advance ... /home.html

hieruit blijkt dat pssm wel degelijk dominant is, wil aub niemand zulke ernstige ziekten afdoen met praatjes zoals er zijn er zoveel die geen symptomen hebben, het is een Dominant gen, en heterozygoot of homozygoot maakt in dat geval niets uit.

@TS als je er 150 euro voor over hebt, ben je 100% zeker, en als er geen impressive in de lijnen voorkomt hoef je al niet op HYPP te testen,
zoek dan een hengst waarvan je de testresultaten kent, en kunt inzien, dan weet je zeker dat je er alles aan hebt gedaan om een gezond veulen te fokken en ben je veel verantwoordelijker bezig dan menig grote fokker:)

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 23:40

@Freeride en ik denk dat jij eens goed bij moet gaan lezen. PSSM is dan wel dominant maar dat wil niet zeggen dat elk paard die hetrozygote is er ook daadwerkelijk last van heeft!!!! En das een bewezen feit en geen fabel. Ik vind die fabel die jij op het net gooit, dat King een pssm vererver is veel kwalijker. Dat is nl imo het creeeren van paniek zonder reden. Het komt nu eenmaal niet bij hem weg. Het komt nl zelfs voor in het haflinger ras. Een kennis van me kent meerdere haflingers die positief zijn.

Daarbij hoor jij mij nergens zeggen dat PSSM niet dominant is. Het is alleen dat lang niet alle paarden die positief zijn (PSSM/N, hetrozygote) ook allemaal tekenen van de ziekte tonen. Als dat nl waar zou zijn zouden er nog veeeeeeeel meer bekend zijn over deze ziekte en massa paarden omvallen. Het is nl veel breder verspreid dan iemand ook maar kan denken. Ik ken er meerdere in Duitsland die positief zijn (hetrozygote) en geen tot weinig tekenen geven (waarvan 1 zelfs niet eens een speciaal dieet kreeg en vol gereden werd). En dat is overigens ook met HYPP zo, ook daar kunnen de symtomen erg uiteen lopen van weinig tot erg veel symtomen.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 00:06

@Rina, jij hebt duidelijk je eigen mening hierover, moet jij weten.
Ik weet inmiddels genoeg van HYPP en PSSM1 om te weten dat 85% van de paarden symptomen laten zien op een leeftijd van 5 tot 6 jaar, veel westernpaarden zijn dan al uitgereden, en dus merken de eigenaren er weinig of minder van, de symptomen zijn er wel degelijk.
( hoe vaak breng jij 24 upd door met je paard?).
Tuurlijk komt het ook in haflingers voor, PSSM2 dan welteverstaan, die is ook al gevonden bij engelse volbloeden, kwpn-ers, bwp-ers etc, en ook pssm2 komt voor bij de quartertypen.(PSSM2 is enkel te vinden via spierbiopt tot nu toe, helaas) De PSSM2 geeft wel een ander ziektebeeld dan de PSSM1, jij spreekt nu over een paard met type 2 dat zonder dieet toch zo fijn door het leven gaat neem ik aan?
Anders wil ik graag contact met de eigenaar, en meer info over het paard, ras, leeftijd, pedigree etc, ben wel heel benieuwd.
Wat is er kwalijk aan om te zeggen dat King een pssm vererver is? kijk de test-lijsten maar na en reken uit je winst, of in dit geval verlies.... Dreamfinder is ook een belangrijke vererver, zo zijn er nog een groot aantal, wat is er kwalijker, dit nu hier te vermelden, of de informatie achterhouden ????

Juist omdat er zo weinig over bekend wordt gemaakt zijn er zoveel paarden met deze ziekten!!! dat gaat over financieel belang van fokkers, niet over het belang van het paard of een ras op zich.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 00:10

PS Crazycactus:
OLWS zit zelfs in Quarters en Appaloosa's hoor, om OLWS te dragen moeten ze geen paint zijn ;)

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 01:54

freeride schreef:
( hoe vaak breng jij 24 upd door met je paard?).

365 dagen per jaar! Die vlieger gaat dus niet op. Mijn 5 paarden staan thuis en daar ben ik ook altijd te vinden. Ik ken mijn paarden van haver tot gort, en elk mankementje (zelfs tot vervelens toe) vallen mij op. Zelfs mijn DA staat er bij tijden van te kijken wat mij allemaal opvalt, en ook voel in mijn paarden. Zo is er net bij mijn ene merrie een Birkeland fractuur gevonden omdat ik een hele onopvallende wisseling in beendikte opviel.

Je geeft overigens zelf toe dat PSSM ook in andere rassen voorkomt, waarom moet je er dan persee 1 lijn uitpikken en die het stempel geven???? Er zijn veel meer lijnen waarin het voorkomt. En het gewoon veel belangrijker is dat iedereen zijn/haar paard ongeacht welke lijn laat testen. En juist dat omdat er zo weinig bekend is over deze ziekte en het behoud van het ras an sich.

Daarbij kan ik je zo wel 4 paarden (Paints van ras) noemen die 100% zeker pssm1/N positief zijn (3 daarvan heb ik persoonlijk de testgegevens van, aangezien ik die tests betaald heb) en GEEN van die paarden heeft King in de lijn. En nee geen is van mij zelf, ik heb die paarden laten testen uit oog van aankoop. Ik ga nl geen risico aan met een positief PSSM paard.

Paard in kwestie van PSSM was een PSSM1 uitvoering. Een Paint uit 2004 die een waslijst aan plaatsingen heeft gehad op de wedstrijden. En nee ik ga niet zomaar gegevens van iemand geven uit welke reden dan ook. (de namen van de 3 die ik persoonlijk heb laten testen kan je van mij via PB krijgen.)

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 11:09

Onze twee paarden staan ook bij ons thuis, wij zien ook alles, ik bedoelde eigenlijk meer: een paard kan 's nachts een hypp aanvalletje krijgen, daar merken de meeste eigenaren niks van, er zijn mensen zoals jij en ik, maar ook veel die een stuk minder tijd doorbrengen met hun paard, begrijp je? het was niet persoonlijk bedoelt.
Ik gaf enkel King en Dreamfinder als voorbeelden, om aan te tonen dat het in de lijnen van DE GROTEN voorkomt, niet om een paard zwart te maken, ik heb hier op bokt zelfs al lijsten gepubliceert met positief geteste paarden, gewoon ter info, ik vind het ook jammer dat bepaalde hengsten niet geschikt zijn voor de fokkerij door gen.ziekten, maar nog erger vind ik het dat ze gewoon nog volop ingezet worden.
Ja het komt voor binnen andere rassen, maar wel veel beperkter, en kwpn bijv. accepteerd geen dekhengsten of fokmerries met een dergelijk defect.

Ik ben in ieder geval al heel blij dat er mensen zijn zoals jij, zonder testen geen paard aankopen, er moeten er veel meer zo zijn!

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 21:41

@freerider, maar ze moeten wel een frame overo zijn... die heb ik nog nooit gezien in een verstopte versie... (zoals een sliped tobiano)

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 23:54

Jawel hoor, ik heb een SPB merrie die OLWS N/O getest is:

Afbeelding

kimmylee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 14:05

Jeetje, zat net op internet even wat te lezen over PSSM en bij de symptomen herken ik voor 100% mijn paard. Iemand enig idee of dit zou kunnen bij een frame overo paint van RP?

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 14:42

@TS Y;( Y;( Y;( Y;( we gaan hier wel heeeeel erg off topic ondertussen. Maar het lijkt me dus duidelijk dat het verstandig is te testen.
Freeride en ik hebben via PB gecommuniseerd en zijn tot de conclusie gekomen dat gewoon iedereen moet testen ongeacht de bloedlijn.

Kimmylee, er is maar 1 manier om daar zekerheid over te krijgen, en das testen!!
Er zijn GEEN duidelijk aanwijsbare bloedlijnen waar het specifiek in voorkomt (zoals Impressive en HYPP). Dus kan je van elke lijn zeggen "ja het zou kunnen" maar er is niemand die het zeker weet zonder test.

Testlaboratoriums zijn oa: Laboklin in Duitsland en Animal Genetics in de USA voor de PSSM1 test.

Princeps

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-11 15:27

Geen probleem hoor, ik vind het hartstikke interessant! Was natuurlijk informatie die we eigenlijk hadden weten voor we aan het hele avontuur begonnen, maargoed, beter laat dan nooit inlezen! :j

kimmylee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 16:09

tnx rina, ga maar eens ff erin verdiepen :-)

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 16:14

OLWS bij quarters en appaloosa's ? :n

Princeps

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-11 19:10

spicegirl schreef:
OLWS bij quarters en appaloosa's ? :n

Ik heb er wel eens over gelezen, maar weet niet meer of dat nou in de Western Horseman of het blad van de AQHA was. Volgens mij ging het wel over quarters? Weet het niet zeker hoor!!!