freeride schreef:( hoe vaak breng jij 24 upd door met je paard?).
365 dagen per jaar! Die vlieger gaat dus niet op. Mijn 5 paarden staan thuis en daar ben ik ook altijd te vinden. Ik ken mijn paarden van haver tot gort, en elk mankementje (zelfs tot vervelens toe) vallen mij op. Zelfs mijn DA staat er bij tijden van te kijken wat mij allemaal opvalt, en ook voel in mijn paarden. Zo is er net bij mijn ene merrie een Birkeland fractuur gevonden omdat ik een hele onopvallende wisseling in beendikte opviel.
Je geeft overigens zelf toe dat PSSM ook in andere rassen voorkomt, waarom moet je er dan persee 1 lijn uitpikken en die het stempel geven???? Er zijn veel meer lijnen waarin het voorkomt. En het gewoon veel belangrijker is dat iedereen zijn/haar paard ongeacht welke lijn laat testen. En juist dat omdat er zo weinig bekend is over deze ziekte en het behoud van het ras an sich.
Daarbij kan ik je zo wel 4 paarden (Paints van ras) noemen die 100% zeker pssm1/N positief zijn (3 daarvan heb ik persoonlijk de testgegevens van, aangezien ik die tests betaald heb) en GEEN van die paarden heeft King in de lijn. En nee geen is van mij zelf, ik heb die paarden laten testen uit oog van aankoop. Ik ga nl geen risico aan met een positief PSSM paard.
Paard in kwestie van PSSM was een PSSM1 uitvoering. Een Paint uit 2004 die een waslijst aan plaatsingen heeft gehad op de wedstrijden. En nee ik ga niet zomaar gegevens van iemand geven uit welke reden dan ook. (de namen van de 3 die ik persoonlijk heb laten testen kan je van mij via PB krijgen.)