Is het verstandig om een merrie met veulen 'alleen' te houden? Dus zonder andere merrie met veulen? Zou zo'n merrie bijvoorbeeld tussen andere jonge en speelse merrie's kunnen staan (gebeurt normaal ook) en zou dat genoeg zijn? Het gaat verder niet om de opfokperiode maar alleen als het veulen bij de moeder loopt.
Kayleigh__
Geplaatst: 06-11-11 09:50
Ik denk dat het beter is om de merrie met veulen bij de groep jonge merries te zetten. Veulen heeft dan toch wat meer contact en speelmaatjes. Een leeftijdsgenoot erbij is leuk, maar ik vind dat niet geheel noodzakelijk.
Judith_VB
Geplaatst: 06-11-11 10:00
Die van mij loopt gewoon in een gemengde groep. Een ruin van 9, een merrie van 2 en zijn moeder. Hij vindt altijd wel iemand om mee te spelen cq te pesten . Op deze manier wordt hij wel goed opgevoed door de groep Bij een opfok zou mijn voorkeur hier ook naar uitgaan, een gemengde groep. Een ouder paard kan toch beter orde houden dan een meute jonge dingen.
Voor het veulen lijkt het mij wel handig om een speel (pest ) maatje te hebben, a) Is gewoon leuk voor 'm b) Dan heb je een beter opgevoed veulen.
NatasjavE
Geplaatst: 06-11-11 10:06
Tja, ik denk dat het voor een veulen op z'n minst leuker is met andere veulens erbij. Als ik zie hoe er gedonderjaagd werd van de zomer. Rennen en vliegen achter elkaar aan.
Denk ook dat het voor moeders wel zo prettig is dat het veulen niet haar aan het pesten is maar zijn vriendjes.
Maar ja...als je maar een merrie drachtig hebt...dan heb je een veulen alleen.
Op dit moment hebben we er 2 drachtig, al kan er natuurlijk van alles mis gaan. Volgend jaar wil ik er maar 1 dekken. Paarden genoeg hier en de jongsten zijn dan 3 jaar of 1 jaar voor als er een merrie overblijft. Maar een 1 jaar oude dochter weer bij de moeder en een nieuwe nakomeling zetten lijkt mij ook niet zo verstandig.. Lastig. Dan moet ik al net een merrie + veulen van iemand anders vinden die ze hier neer willen zetten.
gr_roos
Geplaatst: 07-11-11 13:59
Als het dit jaar goed gaat dan heb ik ook 1 merrie met veulen. Wel 2 of 3 andere paarden in de groep maar geen veulens.