Grote ruiter klein paard

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

yasmintje

Grote ruiter klein paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-11 16:36

Ik weet niet of het er hier al ergens over gaat maar ...
Ik heb nog geen ervaring met ijslanders, en vroeg me daarom ook af of ze geschikt zijn voor een groot/lang persoon?
Ik ben zelf 1m75 en heb lange smalle benen( weeg wel maar 52 kilo dus dat scheelt), recent gaf iemand mij het idee over te gaan op een ijslander :j (wegens enkele lichamelijke letsels/klachten), maar ik vraag me dan af of het bij een ijslander dan niet even lastig rijden is voor lange mensen dan op een ponytje of is dit anders ? :\
Eerder heb ik 5jaar een welsh cob hengst gehad, hij was ook maar 1m38, ik had helemaaaal geen problemen bij het rijden en zat er comfortabel op, ze zijn dan ook wel struizer en hebben een stevige nek.
Bij een klein smal ponytje heb je al vaak dat je over hun hals de grond ziet omda je zo ver boven uitsteekt en moeilijk contact kan maken met je benen, en als ze één schijn beweging maken steek je er dikwijls direct af! :=
Ik heb wel gezien dat er heel dikwijls grote mensen op ijslanders rijden dus moet dan best wel kunnen zeker, wat denken jullie hiervan?

Groetjes :wave:

Murthul

Re: Grote ruiter klein paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 16:41

ik ben zelf 1.73 en mijn ijse 1.35, merk nergens iets van, je ka m niet aansporen door je hakken in zn ribben te proppen, maar dat lijkt me sowieso nooit gezond, ik ben ook erg blij met ijslanders vanwege slechte knieen, ik zou zeggen probeer eens bij iemand een (kleine) ijslander uit en kijk hoe t je bevalt, je kunt natuurlijk ook altijd kijken naar de iets grotere ijslander..

NIV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 19:34

Ik ben 1,78 m en mijn ijslander 1.39, ook geen probleem.

BleikjA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 14:51

Als je genoeg evenwicht hebt en je een beetje kan rijden (neem aan van wel natuurlijk :P ) kan het prima. Mensen die uit balans zijn en niet met hun paard mee kunnen bewegen zitten hun paard in de weg (ongeacht groote trouwens )

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 17:01

Er zijn ook wat grotere gangenpaarden zoals de Rocky/Kentucky Mountain (Saddle) Horse, Tennessee Walker, Mangalarga etc :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 23:19

Hier zijn al meerdere topics over. Maar goed :Y)

Vriendin van mij, die in het bezit is van een Arabische merrie, zei toen ze mijn ijs zag: jeetje, hij heeft póten! Oftewel veel meer bot dan haar arabier. 't Is een schokbetonnen tank met zeer solide wegligging. Nou heb ik een tamelijk ouderwetsch model maar ook de elegantere IJslanders kunnen makkelijk gewicht dragen. Het is inderdaad maar net hoe je er op zit. Je hoort op elk paard het paard zo min mogelijk in de weg te zitten maar als je als ruiter aan de lange kant bent voor je rijdier dan helemaal. Ik ben 1,82 meter, mijn IJslander meet 1,35 meter. Overigens zit niet elke IJslander even comfortabel. Als je lange benen hebt zou ik een brede zoeken, zit je steviger op en je steekt er minder onderuit. Heb trouwens geen enkele moeite met drijven, aangezien ik dat met mijn kuit doe en niet met mijn voet ;)

Lange ruiter op klein, breed paard (oftewel ik en mijn ijs): http://www.mijnalbum.nl/Foto-4THVRXED-D.jpg

Elza23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 12:36

Lijkt me geen enkel probleem!

yasmintje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-11 00:33

bedankt voor de intressante antwoorden alvast! gts

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 00:44

Ik heb een flink brede ijslander van 1.41 en ben zelf 1.85 oid, erg lang dus.
Ik zit er echt prima op en zit hem niet in de weg met mijn lengte.
Dus ik denk zeker dat dat goed kan komen. En, met een beetje zoeken heb je soms wel een brede ijsco van boven de 1.40.