Veulen gallopeert veel overkruist, is dat normaal?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

manubres

Veulen gallopeert veel overkruist, is dat normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-11 12:13

Heb een veulen van 6 maanden oud en sinds kort staat hij bij mij thuis. Ik laat hem wel eens rondrennen in de paddock en dan valt mij op dat hij achter in de galop eigenlijk altijd overkruist galoppeert. Is dit normaal, of is het wijsheid om er eens naar te laten kijken. Als veulen is hij wel een aantal keer flink uitgegleden en een paar rare smakken gemaakt toen het land glad was, maar dacht dat veulens daar wel tegen konden.

JamieShanin

Re: Veulen gallopeert veel overkruist, is dat normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 12:14

Het kan best zijn dat er dan een paar wervels zitten geblokkeerd, daar kan je een osteopaat (Herleen Slebos) voor inlichten.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 12:18

Gewoon mooi buiten laten. Zolang diertje niet kreupel is komt het wel goed. Kan goed door overbouwdheid/groei komen dat hij gaat compenseren. Komende 2 jaar zul je nog wel meer rare dingen zien ;).

Adamootje

Woonplaats: Ik woon vlakbij de stad waar dit jaar de Sinterklaasintocht plaatsvond! ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 12:19

Je hoeft echt niet persé een osteopaat in te schakelen hoor. Het is normaal dat een veulen regelmatig overkruist galoppeert. Er zit gewoon nog niet genoeg balans in de galop. Je zult het de komende jaren nog vaker zien. Als je ze echt gaat beleren en rustig aan de galop werkt dan gaat het vanzelf wel weg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 12:24

JamieShanin schreef:
Het kan best zijn dat er dan een paar wervels zitten geblokkeerd, daar kan je een osteopaat (Herleen Slebos) voor inlichten.

:') Whahahah ...
Hij is aan het groeien dus het is hartstikke normaal dat ie dat doet..

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 12:27

Lijkt me overdreven om iemand gelijk uit te lachen ;)

Veulens galopperen wel vaker overkruist en dat is normaal geen probleem. Als het opvallend veel is of alleen in één galop dan kijk ik wel regelmatig de benen goed na. Overkruist galopperen kán een symptoom zijn bij OCD en als er zwelling in een bepaald gewricht komt dan kan het verstandig zijn om dit na te laten kijken.

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 12:30

Peanutbutter schreef:
JamieShanin schreef:

:') Whahahah ...
Hij is aan het groeien dus het is hartstikke normaal dat ie dat doet..

ik vind dit niet echt een normale reactie tegen over mij(zeker niet van een volwassene :? ) , terwijl ik probeer te helpen ...

Ik had hier voor een haffer die jong ook uitgegleden was en daarvan was wel de helft van zijn rug geblokkeerd dus tja...die galoppeerde ook veel overkruist.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 12:38

Een jong ding van 6 maanden een advies geven om een ostheo te laten komen.
Als je weet was een otheo doet weet je dat hij banden oprekt en spieren langer en korter maakt , en dat niet doet bij zulke jonge beestjes ( althans mijn ostheopaat )

Overkruist galloperen op die leeftijd is normaal.

Edit : typfout
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 04-11-11 12:42, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 12:40

Katja schreef:
Lijkt me overdreven om iemand gelijk uit te lachen ;)

Veulens galopperen wel vaker overkruist en dat is normaal geen probleem. Als het opvallend veel is of alleen in één galop dan kijk ik wel regelmatig de benen goed na. Overkruist galopperen kán een symptoom zijn bij OCD en als er zwelling in een bepaald gewricht komt dan kan het verstandig zijn om dit na te laten kijken.

Lach om haar opmerking.. lach haar niet persoonlijk uit :+ Kom op een Ostheopaat laten komen voor een baby van 6 maanden :x laat dan ook gelijk accupunctuur doen.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 12:45

Je kunt ook respectvol uitleggen waarom je iets onzin vindt.

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 12:51

Ik vind het helemaal niet raar hoor.. Er zijn zat baby's die veel baat hebben bij een behandeling en mocht er wel iets verkeerd zitten zorgt het op tijd oplossen van het probleem dat een paard zich correct kan ontwikkelen.

Als ik jou was zou ik er even op letten of hij beide kanten evenvaak overkruist zit. Als dit echt aan 1 kant is en zich na een paar sprongen of een bocht niet corrigeerd zou ik contact opnemen met een fysio of osteopaat en met hem/haar overleggen. Heleen is wel erg ver weg voor jou, maar Marleen Noordhof of Annemyke Kingma zitten hier wel in de buurt. Zij zullen ook wel eerlijk antwoord geven of je al naar dit veulen zou moeten laten kijken of niet. En bellen en even overleggen kost niks toch? Ze weten het beter dan wij ;)

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 12:51

Peanutbutter schreef:
Een jong ding van 6 maanden een advies geven om een ostheo te laten komen.
Als je weet was een otheo doet weet je dat hij banden oprekt en spieren langer en korter maakt , en dat niet doet bij zulke jonge beestjes ( althans mijn ostheopaat )

Overkruist galloperen op die leeftijd is normaal.

Edit : typfout

ik zij niet dat de ze osteo moest laten komen... LEZEN :D ik zei dat de de osteo moest informeren/inlichten dat is iets heeeeeel anders ;)

en ja ik weet wat een osteo doet...