De micro mini, waarom?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Authentic

De micro mini, waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-11 13:40

Ik was op internet aan het zoeken naar informatie over miniatuur dieren en op een website zag ik bij paarden naast de kopjes "Shetlandpony" en "Falabella" ook de "Micro mini", ik had hier werkelijk waar nog nooit van gehoord, dus ik ging zoeken en toen kwam ik hier uit:

http://www.lilbit.org/microminihorses.htm

Mijn vraag is dan, waarom zou je in vredesnaam streven naar een zo klein mogelijk paard? Uiteindelijk kán het toch niet kleiner én goed gaan? Ze zeggen zelf dat het moeilijker is om goede kleine paardjes te fokken, wat bedoelen ze met moeilijker? Bedoelen ze dat ze bijvoorbeeld op de koop toe moeten nemen dat een bepaald percentage van de veulens gewoonweg fysiek niet oké in elkaar zit? Bedoelen ze dat je 3 jaar moet puzzelen voordat je een bepaalde hengst op een bepaalde merrie moet zetten? Hoe zien ze dit voor zich? En op de website staan de 'gelukten' als bewijs, waar zijn de 'mislukten'? Is dit niet gewoon één groot experiment?

Er komen bij mij onwijs veel vragen naar boven als ik dit zie... Wat vinden jullie ervan? En hebben jullie ervaring met de fokkerij die bewust onder de 30" mikt?

Sammie

Re: De micro mini, waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 13:54

Ik dacht eerst dat je het over een nieuw auto had. Nu in de winkel de micro mini. :')

Ik denk dat ze dwerggroei bedoelen. Dat komt bij kleine paardjes meer voor dan bij grote en zal misschien genetisch bij dit soort paarden eerder voorkomen?

Ik zie het verschil niet tussen deze en de shetlanders, dus ongetwijfeld zal dit wel een allegaartje op stokmaat gekozen zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 14:01

De link doet het bij mij niet, maar ik denk dat je het kan vergelijken met de tea-cup chihuahua's of de tea-cup/ toy poedels?

Hoe kleiner, hoe schattiger mensen het vinden. Het zijn dan modeaccessoires geworden, hebbedingetjes.
Of het goed is voor de gezondheid/ welzijn van het dier maakt de mensen niet uit. Zolang ze maar zo klein mogelijk zijn. Je hoeft er niks mee te kunnen als je ze maar kan tillen. En als je ze dan het liefste ook nog kleertjes aan kan doen en mee om kan gaan alsof het speelgoed is is het helemaal goed!
Dat die dieren ver van gezond zijn, en dat die dieren puur voor en door de mens gefokt worden vinden ze alleen maar goed, want dat wil de consument toch? Ik vraag me af wat de gemiddelde leeftijdsverwachting is van zo'n klein dier..

ArroNnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 19:58

Brrr. Krijg daar bijna kippenvel van als ik die fotootjes en tekst zie. Ik denk zelf dat het gewoon niet gezond kan zijn om die paardjes alsmaar kleiner te blijven fokken. Net als wat Shanna zegt, het maar mensen niet uit of het goed is voor de gezondheid van de dieren. :n Dan doe mij maar liever gewoon een groot, gezond paard. (Nouja gezond, in ieder geval zonder klachten vanwege het alsmaar door-en door- en door-fokken.) ;)

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 21:32

Citaat:
You can see how tiny and correct these horses are... we are tired of people saying that the tiny ones can not be correct. Yes they can. Yes, it is harder to get them that way but it can be done and here is the proof!

Ik word er een beetje onpasselijk van. Ja het is moeilijk om ze correct te krijgen maar het kán wel en hier is het bewijs.
Oftewel, ja ach, er wordt wat misbaksels geboren en een aantal dwergen, maar ja, we hebben wel een klein paardje.
Jeuj. -O-

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 18:58

Weer van die onzin Amerikanen die in alles het beste en het uniekst willen zijn. Net van die 4 jarige meisjes die aan een miss world achtige verkiezing meedoen, ach het is niet goed voor het kind maar als ouders verdienen we er lekker aan zullen we maar denken

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 17:29

met zo klein mogelijk willen fokken is an sich niet zo heel veel mis, mits de diertjes maar correct zijn en dwerggroei zover mogelijk vermeden wordt.
Mensen die bewust met dwergen fokken hebben IMO niks met de minipaardenfokkerij van doen, maar bezorgen ze wel een slechte naam, helaas

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 17:51

Shanna schreef:
De link doet het bij mij niet, maar ik denk dat je het kan vergelijken met de tea-cup chihuahua's of de tea-cup/ toy poedels?

..

Jij zegt het al. De tea cup. De tea-cup chihuahua is geen ras, dat is juist een term waar broodfokkers mee gooien om maar meer geld te verdienen aan het formaat hondje (Te klein en ongezond dus). Zal bij deze paardjes net zo zijn.

Straks heb je ook nog paardjes op Barbiepaard formaat, kun je ze thuis in je huiskamer houden :roll:

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 18:25

Even voor het idee: Een correcte AMHA (American Miniature Horse Association)
Afbeelding

En een dwerg (Thumbelina, kleinste levende paardje ter wereld, 44 cm)
Afbeelding

Ik hoop dat dit e.a. duidelijk maakt.
http://www.bokt.nl/wiki/Dwerggroei

Ik heb de site uit de OP even doorgelezen. Ik zie hier niet állemaal dwergen, maar toch wel een aantal, en dat daar mee gefokt wordt is op zijn zachts jammer te noemen.
Bij een aantal paardjes ben ik benieuwd hoe ze er in show conditie uit zouden zien.

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 20:44

er zou bij de keuringen, althans in nederland , naar mijn idee meer op de nakomelingen van dekhengsten gelet moeten worden, als een hengst één keer een dwergveulen geeft is hij dus drager van het gen en zou uit de fokkerij genomen moeten worden. gelukkig maar dat er in nederland (en belgie) een boel serieuze fokkers bezig zijn, zodat er elk jaar weer een aantal prachtige mini's , met supercorrecte verhoudingen, worden geboren, het kan bést, zowel het paardje wat stef liet zien als die van dorien , zijn heel mooi en gezond, niks mis mee dacht ik zo

edit: dorien waar is je mooie paardje?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 20:50

tuurlijk, de gewone mini's wel, maar dit topic gaat over de Micro mini's dus nog een slag kleiner dan de mini's die we al kennen. En om die Micro mini's te fokken wordt er gewoon gefokt met paardjes waarvan ze denken dat er kleine paardjes uitkomen en daarvan komt er gewoon 9 van de 10 als dwerggroei uit. En dat is gewoon niet fair.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 22:00

Jolanda, want? Als die hengst al jaren perfecte veulens geeft? Ja, dan is ie drager, de merrie ook. Je spreekt over de hengst uitsluiten, en what about de merrie? Deze combinatie niet meer maken. Zolang er geen test is blijft het een hele lastige materie

helmoni, voor je zo'n uitspraak doet moet je je misschien eerst verdiepen in hoe dwerggroei werkt? Een paardje van bij wijze van spreke 50cm die géén drager is, zal nóóit een dwerg voorbrengen. Dus klein paardje x klein paardje = dwerg is onzin. Anders zou het niet ook bij friezen voorkomen of wel?

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 22:09

tja stef, je moet toch érgens beginnen he, ikzelf zou mijn hengst, maar ook de merrie niet meer gebruiken voor de fok als ik dwergveulens zou krijgen, maar dat is maar net hoe serieus je ermee bezig bent he, bij hele grote fokkers is volgens mij zoveel "fokmateriaal"wat niet goed is en de worst ingaat, die zie je nooit, alleen de "goedgelukte", als er bij mij een dwerg geboren zou worden , weet iedereen het

maar ik ken er een aantal die dwergen hebben gefokt en toch gewoon doorfokken met hun hengst, nou ja iedreeen moet het zelf weten antuurlijk, maar ik zou het niet doen, vind het sneu, zo''n dwerg

bovendien denk ik dat dwerggen erfelijk is , dus die "perfecte"veulens zouden ook best het gen kunnen dragen, héél jammer dat er nog niet op getest kan worden

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 22:15

Bij hele grote fokkers veel wat niet goed is en de worst in gaat is nogal een uitspraak....
Een dwerg is sneu, daar heb je helemaal gelijk in. Maar nogmaals, als ik die hengst op een andere merrie zet heb ik hele grote kans dat ik geen dwerg krijg. Vergeet niet dat het risico op een dwerg bij drager x drager "maar" 25% is. Dat is 25% te veel, absoluut, maar nogmaals zolang er geen test, is het heel lastig.
En met het uitsluiten van een hele goede hengst, die drager is, sluit je ook andere positieve eigenschappen uit natuurlijk. Het blijft dus heel dubbel

En jij denkt dat het erfelijk is?
Waarom zou je dat denken als dit allang bewezen is?

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 22:22

oh het is al bewezen? dan had ik dat vást al ergens gelezen, maar goed stef, jij weet heel goed wat ik bedoel :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 22:26

stef schreef:
Jolanda, want? Als die hengst al jaren perfecte veulens geeft? Ja, dan is ie drager, de merrie ook. Je spreekt over de hengst uitsluiten, en what about de merrie? Deze combinatie niet meer maken. Zolang er geen test is blijft het een hele lastige materie

helmoni, voor je zo'n uitspraak doet moet je je misschien eerst verdiepen in hoe dwerggroei werkt? Een paardje van bij wijze van spreke 50cm die géén drager is, zal nóóit een dwerg voorbrengen. Dus klein paardje x klein paardje = dwerg is onzin. Anders zou het niet ook bij friezen voorkomen of wel?

Je ziet mij niet zeggen dat hun fokken met kleine paardjes x kleine paardjes toch? Ik zeg alleen dat het hun erom gaat om extra klein te fokken. En dat DAAR zoveel dwerggroei, of ik moet me beter uitdrukken: "mislukte" of "misvormde" Paardjes uitkomen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 22:49

Maar dat is dus niet waar helmoni. Als ik nu bijv haflingers zo klein mogelijk ga fokken, krijg ik niet ineens dwergen, want het dwerggen komt, voor zover bekend, niet bij haflingers voor

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 22:52

stef schreef:
Even voor het idee: Een correcte AMHA (American Miniature Horse Association)
Afbeelding

En een dwerg (Thumbelina, kleinste levende paardje ter wereld, 44 cm)
Afbeelding

Ik hoop dat dit e.a. duidelijk maakt.
http://www.bokt.nl/wiki/Dwerggroei

Ik heb de site uit de OP even doorgelezen. Ik zie hier niet állemaal dwergen, maar toch wel een aantal, en dat daar mee gefokt wordt is op zijn zachts jammer te noemen.
Bij een aantal paardjes ben ik benieuwd hoe ze er in show conditie uit zouden zien.

ik vind die bovenste anders ook net op een giraffe lijken..

en die onderste... kun je dat nog een pony noemen... jemig..

jemig sommige zijn echt lelijke mini's die Alamos Snow Bunn bijvoorbeeld klopt van geen kant...

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 22:55

Het kan je smaak niet zijn, maar het gaat erom of een paard correct is ja of nee

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 23:33

Wed dat die bovenste er in het echie heel anders uitziet... Zonder giraffenhals. ;) Shoppen is ook een vak, en wat mij betreft is de AMHA voornamelijk een geshopt ras, niet een gefokt... Te veel dieren die zonder al dat zweten en macdonaldsdieten en glossy fotoreportages maar heel gewone minis zijn.

Wat betreft dwerggen: niet met AMHA fokken beperkt je kansen op dwerggenen verspreiden al rigoureus. Maar we weten allemaal dat AMHA's in hoofdzaak veredelde shetlandertjes zijn, dus...

@Harmoni: met kleine ponytjes fokken vergroot niet je kans op dwerggroei, dat is namelijk geen logisch bijproduct van steeds kleiner fokken. Knieproblemen, tandproblemen, conformatieproblemen en meer problemen in de reproductie zijn dat wel.

Maar als je, zoals bij AMHA gebeurd is, dwergen neemt als uitgangspunt om zo klein mogelijk te fokken (in die tijd wist men hoogstwaarschijnlijk niet wat men deed) is het wel logisch dat je de dwerggenen door je populatie verspreid.
De 'correcte' bonte op de foto kan dus best dwerggenen bij zich dragen.

Stef, ik zie geen dwergen, op die site hoor, niet ieder klein gedrongen paardje is namelijk een dwerg. ;)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 23:46

Dat hoef je mij niet te vertellen Adinda.... k zit nu op m'n tel, reageer morgen wel verder

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 11:56

Ik zie wel degelijk voor mijn gevoel dwergen op de site. Bijv CN Allegros Cutie, Alamos Snow Bunny en CN Im A Lil Hussler Too. En dan denk ik type 2: Achondroplasia. Maar goed, ik kan niet naar de genen kijken natuurlijk.

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 14:06

Dat is gewoon weer een verzamel clubje voor mensen die paardjes onder een bepaalde stokmaat hebben, tja dat doen ze nou eenmaal in amerika, clubje voor een bepaalde kleur, bepaalde hjoogte en bepaalde dikte. :P

Dwergen komen idd ook voor bij grotere maten, maar een paar van die ukkels kunnen wel wat kenmerken hebben, korte pootjes hoeft nog geen dwerg te zijn, alleen slecht fokbeleid, tenminste dat vind ik, er zijn ook mensen die teckelpony's leuk vinden dus ja als die dat graag willen...

Er is nog geen test voor, zolang dat er niet is, is de erfelijkheid nog een hypothese.
Is het erfelijk? Ja tuurlijk, maar de vererving is dus nog niet echt duidelijk en er zijn meerdere vormen van dus dat is lastiger.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 14:15

Ik zie niets bijzonders aan de verhouding romp/beenlengte. Ja, het zijn verrot kleine ponytjes en die hebben meestal geen ideale conformatie. Kortbenigheid is een eigenschap die je wel vaker ziet in heel kleine minis uit shetland(voor)ouders, niet verwonderlijk natuurlijk.
Als je fokt op romdiepte, fok je op een kort voorbeen, fok je automatisch ook een deel te korte voorbenen. Zo werkt fokken nou eenmaal.

Bij de AMHA zie je vaker heel lange ruggen en korte (voor)benen , kwestie van verkeerd selectieproces om tot klein te komen.... dat hoeft niet noodzakelijk dwerggroei te betekenen.

Ik vind ze zelfs voor de stokmaat nog redelijk in verhouding. :) Bij die snowbunny zou je nog kunnen zeggen dat ze een typische dwergenlook heeft, maar het dier is ouder, volledig correct op de benen, heeft een redelijke conformatie en die 'look' kan ook veroorzaakt worden de blauwe ogen.... Bovendien wordt AMHA ook gefokt op kenmerken die bepaalde dwergen hebben, deukneus, grote ogen, kleine oortjes, dus ik zou die uitspraak niet durven doen. ;)