NRPS Merriekeuring 2012 ???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

KambiusH

NRPS Merriekeuring 2012 ???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-11 18:31

Hallo Bokkers,

Ik vraag mij af wanneer de merriekeuringen van het NRPS zijn. Ik heb een 4,5 jarige merrie die ik graag naar de keuring wil laten gaan :)
Weet iemand wanneer er een keuring is, hoe dat in zijn werk gaat en wat de kosten daarvan zijn?

Gr. Fleur

verana

Re: NRPS Merriekeuring 2012 ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 18:54

Bedoel je de ABOP?
Wat dat is de enigste "merriekeuring" die het NRPS heeft. Je merrie kan hier alleen heen als zij ster is. Dan krijg je vanzelf ook hier voor een uitnodiging

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 08:51

Ik denk dat ze gewoon de stamboekkeuring bedoelt. Misschien even op de site kijken wanneer de data dit jaar warn, meestal houden ze die dag/datum een volgend jaar ook wel aan (bv eerste vrijdag in juli)

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 19:16

verana schreef:
Bedoel je de ABOP?
Wat dat is de enigste "merriekeuring" die het NRPS heeft. Je merrie kan hier alleen heen als zij ster is. Dan krijg je vanzelf ook hier voor een uitnodiging

Dat is in zijn geheel onzin :D

NRPS heeft regionale stamboekkeuringen waaraan je met je merrie kunt deelnemen.
Doet ze het goed op de regionale, dan mag ze door naar de centrale keuring en daar zou ze ster kunnen worden.
Deze keuringen spelen zich af in juni en juli, centrale volgens mij standaard in augustus.

Verder is er begin november jaarlijks een ABOP, een rijtest voor met name merries. Als je merrie ster of voorlopig ster is, kun je haar daar presenteren en wellicht dat ze zo keur kan worden. Maar ook stamboekmerries mogen deelnemen aan de ABOP. Je kunt daar geen ster halen, maar de ABOP score kan wel interessant zijn.

Alleen de centrale keuring is op uitnodiging. Voor de regionale keuring en de ABOP kun je gewoon inschrijven.
Wel moet de merrie kwa afstamming in het NRPS passen (bloedvoering).

Deelname aan de regionale keuringen is nagenoeg kosteloos. Je moet wel lid zijn van het NRPS.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 22:02

KambiusH schreef:
Weet iemand wanneer er een keuring is, hoe dat in zijn werk gaat en wat de kosten daarvan zijn?

De keuringsdata's zijn nog niet officieel bekend gemaakt volgens mij, maar ze zijn wel zo ongeveer te voorspellen omdat ze ieder jaar in dezelfde tijd zijn.
Ik weet niet in welke regio je zit? Keuringen worden gehouden in Tolbert, Assendelft, Vrouwenpolder, De Mortel,Luenteren en Raalte! Volgens mij heb ik zo het hele lijstje.

Hoe gaat het in zijn werk... Je moet ten eerste lid zijn van het NRPS. Dan kun je je merrie heel makkelijk inschrijven op http://www.nrps.nl via het aanmeldingsformulier van de regionale keuringen en jij maakt dan zelf de keuze waar je heen wilt gaan. Dit is overigens gratis! Is het de eerste keer dat ze naar de keuring gaat sinds ze 3 is? Dan moet ze namelijk voor stamboekopname. Op de keuringingen lopen altijd genoeg voorbrengers die je dier kunnen voorstellen (als je er zelf niks van weet is het ook beter om het aan een ander over te laten :o )
Als ze op de regionale keuring een 1ste premie behaald krijg je een uitnodiging voor de nationale keuring in Ermelo. Daar zou ze evt. Ster kunnen worden en daar moet je dan wel voor betalen... (is volgens mij iets van 40 euro maar dan krijg je ook een stempel op de papieren van je dier!)
Mocht je niks behalen met je dier hoef je ook niks te betalen :)

Er zijn trouwens op bokt meerdere nrps topics waar ook veel mensen in zitten die al jarenlang naar keuringen gaan :) Misschien gezellig om daar mee te kletsen en al je vragen af te vuren? :D

Ik heb voor volgend jaar De mortel, Lunteren en Raalte op mijn lijstje staan als alles goed verloopt volgens onze planning :o
De dieren in mijn onderschrift zijn trouwens nrpsers :)

[Edit] even in je profiel gespiekt en is het het paard van je profiel? Vind het een erg aansprekend dier :j

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 11:49

Zoals Rianne het zegt is het inderdaad. De eerste keuring van het seizoen is altijd eind juni, de laatste zaterdag, in Vrouwenpolder. Een kleine keuring die graag door veel mensen uit andere regio's ook bezocht worden.

Ik wil wel als tip geven om een voorbrenger op tijd te regelen, over het algemeen op de grotere keuringen lopen er ruim voldoende mensen rond die voor kunnen brengen, maar ik zou het persoonlijk niet riskeren om zonder voorbrenger te zitten.

Kosten aan het opgeven voor de keuring zijn er niet, alleen de stamboekopname moet betaald worden. Daarna alleen de predikaten die behaald worden.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 11:42

excuus dat is de mini keuring die ik bedoelde, reactie is overbodig en al verwijderd

Theeglas

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 00:42

Ik heb vandaag een 13-jarige d merrie gekocht. Zij is in 2003 opgenomen in het stamboek. Kan ik haar nu gewoon weer inschrijven voor de keuring om te proberen haar ster te laten worden? Ik wil nl met haar fokken. En als het dit jaar niet lukt,kan het dan volgend jaar nog een keer of zit er een max.aan?

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 14:55

@Theeglas, je kan gewoon blijven proberen haar Ster te krijgen. Weet je misschien waarom ze toen niet sterwaardig is bevonden? Inschrijven voor de keuring is als je lid bent gratis. Er zit geen maximum aan om haar ster te laten worden, al kan je uit het commentaar van de juryleden vaak al wel opmaken of het zinvol is om het te blijven proberen.
Ik zou in elk geval zeggen, lid worden van het NRPS en gewoon dit jaar naar de keuring gaan!

Watvoor afstamming heeft ze precies? En heeft ze in de sport al wat gelopen?

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 15:05

KambiusH in welke regio zit je?

Officieel zijn de data nog niet bekend nee. Maar elke regio heeft de data al hoor. Dus misschien tref je iemand uit de betreffende regio.

Regio Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht is op 13 juli dit jaar.
Je bent overigens niet regio gebonden. Dus als een andere datum je beter uit komt mag je ook gewoon in een andere regio naar de keuring.

Ben je al lid van het NRPS? Want om deel te nemen moet je wel lid zijn van het NRPS. Dan kost de keuring helemaal niets.
Op veel keuringen is er naast het keuringsgedeelte ook nog mogelijk om deel te nemen aan andere dingen.
Soms zijn er wedstrijden of b.v het vrijspringen.

Dees schreef:
Verder is er begin november jaarlijks een ABOP, een rijtest voor met name merries. Als je merrie ster of voorlopig ster is, kun je haar daar presenteren en wellicht dat ze zo keur kan worden. Maar ook stamboekmerries mogen deelnemen aan de ABOP. Je kunt daar geen ster halen, maar de ABOP score kan wel interessant zijn.

Dat is niet helemaal waar. Op het moment dat de merrie een voorlopig predikaat (dus voorlopig ster of voorlopig keur) op de nationale keuring heeft gekregen worden ze bij het behalen van de ABOP direct ster of keur.

Theeglas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 17:00

chrisje_83 schreef:
@Theeglas, je kan gewoon blijven proberen haar Ster te krijgen. Weet je misschien waarom ze toen niet sterwaardig is bevonden? Inschrijven voor de keuring is als je lid bent gratis. Er zit geen maximum aan om haar ster te laten worden, al kan je uit het commentaar van de juryleden vaak al wel opmaken of het zinvol is om het te blijven proberen.
Ik zou in elk geval zeggen, lid worden van het NRPS en gewoon dit jaar naar de keuring gaan!

Watvoor afstamming heeft ze precies? En heeft ze in de sport al wat gelopen?

Ik ben al lid, ik ben vorig jaar met mijn ruintje geweest voor de lol (opname hulpstamboek en bestgaande).

Ik weet niet waarom ze niet sterwaardig is bevonden, het was is 2003 dus ze was toen nog jong. De eigenaresse van die tijd gaat mij wel een gele papier sturen dus dan kan ik het commentaar zien.

Dan ga ik kijken of ik dit of volgend jaar lekker heenga. Dank je wel!

Theeglas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 17:53

De merrie is overigens van Casper X El beauty

KambiusH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-12 18:42

ponyparadijs schreef:
KambiusH in welke regio zit je?

Officieel zijn de data nog niet bekend nee. Maar elke regio heeft de data al hoor. Dus misschien tref je iemand uit de betreffende regio.

Regio Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht is op 13 juli dit jaar.
Je bent overigens niet regio gebonden. Dus als een andere datum je beter uit komt mag je ook gewoon in een andere regio naar de keuring.

Ben je al lid van het NRPS? Want om deel te nemen moet je wel lid zijn van het NRPS. Dan kost de keuring helemaal niets.
Op veel keuringen is er naast het keuringsgedeelte ook nog mogelijk om deel te nemen aan andere dingen.
Soms zijn er wedstrijden of b.v het vrijspringen.

Dees schreef:

Dat is niet helemaal waar. Op het moment dat de merrie een voorlopig predikaat (dus voorlopig ster of voorlopig keur) op de nationale keuring heeft gekregen worden ze bij het behalen van de ABOP direct ster of keur.

Ik zit zelf in de Regio Utrecht, dus dan zou ik hier in de buurt eens moeten kijken!
Wel misschien handig om te weten: Merrie is 5 jaar, en heeft géén enkel predikaat en is lid van een "hulpstamboek".. Met blauw papier
Kan ik haar dan uberhaupt nog een predikaat laten verdienen? (Ben wel lid van NRPS)

Fredt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 10:53

Ik ben van plan om in juli naar de merriekeuring in Lunteren te gaan met mijn (dan) 3-jarige merrie.

Zijn er nog meer mensen die al weten of ze gaan?

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 11:00

Voor Utrecht is de keuring ook in Assendelft. Wij van de afdeling Noord-Holland doe dat namelijk samen met Zuid-Holland en Utrecht organiseren. Overigens mag je ook gewoon naar een andere regio hoor als je dat wil.

Met een hulpstamboek merrie kan je alleen voor het prestatie sport en voor het PROK predikaat gaan. Ster kan ze niet worden.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 12:34

ponyparadijs schreef:
Met een hulpstamboek merrie kan je alleen voor het prestatie sport en voor het PROK predikaat gaan. Ster kan ze niet worden.

Maar een hulpboeker kan toch ook echt in het stamboek worden opgenomen toch? Of ben ik nou van de wap?

chrisje_83 schreef:
Er zit geen maximum aan om haar ster te laten worden, al kan je uit het commentaar van de juryleden vaak al wel opmaken of het zinvol is om het te blijven proberen.

Mijn merrie werd ook niet de 1ste keer ster en snapte ook na de uitleg van de jury waarom ze haar toen geen 1ste premie gaven :j

Fredt schreef:
Ik ben van plan om in juli naar de merriekeuring in Lunteren te gaan met mijn (dan) 3-jarige merrie.

Leuk! Wil je wat meer vertellen over je merrie?
Als alles goed gaat gaan wij met onze d keurmerrie met veulen naar Lunteren :j

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 17:10

Stamboek opname is geen predikaat Rianne. En KambiusH vroeg naar mogelijke predikaten!

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 22:51

Ja maar na stamboekopname volgt de rest... Een dier moet eerst in het stamboek worden opgenomen wil die voor predikaten in aanmerking komen. Als een hulpboeker in het stamboek kan worden opgenomen kan die toch ook predikaten behalen? Of snap ik het nu niet meer? :o

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 23:01

Nope. In principe wordt een hulpboeker alleen opgenomen in het hulpboek. Daar kunnen ze dan wel het sport predikaat behalen en het prok predikaat. Maar geen exterieurmatige predikaten. Omdat ze bij het opname hulpstamboek wel geplaatst worden maar niet officieel geprimeerd worden. Zoiets is het.
Merrie zou dus in de toekomst ook bijvoorbeeld preferent op haar veulens kunnen worden.
De exterieurmatige predikaten (ster en keur) kan je alleen behalen als je een volledig papier erbij hebt. Of een register A waarbij je dus na stamboek opname een volledig papier hebt!

Fredt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 09:34

Rianneke schreef:
Fredt schreef:

Leuk! Wil je wat meer vertellen over je merrie?
Als alles goed gaat gaan wij met onze d keurmerrie met veulen naar Lunteren :j

Ze is een Don Jovi x Animo x Negro. Wordt in mei 3. Als ze zich de komende maanden nog goed ontwikkeld wil ik in juli met haar naar de keuring gaan. Blijft ze te jeugdig, dan wacht ik nog een jaartje :) . Ze meet nu 1.63 m. maar haar kont is nog ruim 5 cm hoger := ..

Afbeelding

Afbeelding

Paarden- en ponyrubrieken zullen wel gescheiden zijn toch?

mazzeltje

Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 09:39

Bij mijn merrie begint het nummer met HBRA weet iemand wat dat inhoud?
Ik wil eigenlijk ook naar de keuring dit jaar. Ze heeft vorig jaar het sportpredikaat gehaald en ik ben benieuwd wat men van haar exterieur vindt.
Foto,s in mijn profiel.
Er zijn toch ook zadel rubrieken?

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 09:53

HBRA is HulpBoekRegisterA dat wil zeggen dat als je voor stamboek opname gaat je merrie in het stamboek opgenomen kan worden en je dus een volledig papier krijgt, je kan daarmee dus alle predikaten behalen.
Op de keuringen zijn ook altijd zadelrubrieken ja!

mazzeltje

Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 10:00

Dus ze kan nu eerst alleen voor stamboekopname gaan?

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 10:53

Yep dat klopt. Maar wel zo dat ze ook direct ster zou kunnen worden. Daarna zou ze dan op kunnen gaan voor keur. En met een sport predikaat hoef je geen ABOP te rijden. Maar moet ze wel een eerste premie veulen hebben of hebben gehad.

mazzeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 14:04

Ze heeft geen veulen gehad.