Nokota horse?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Nokota horse?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-11 18:27

Wiiiiiiiieeeeeeeeee o wie kan mij meer vertellen over dit ras? Ik vind wel algemene informatie (type wiki) maar ben vooral op zoek naar wat uitgebreidere informatie over hoe deze paarden leven en wat je ermee kan.

Lusitana

Re: Nokota horse?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 20:38

Het is gewoon een groep mustangs uit Dakota. In de eerste plaats gedegenereerd (degenereren is het omgekeerde van ontwikkelen, dus achteruit gegaan) omdat ze in het wild leven. Dat uit zich vooral in klein blijven (onder de 1.50m). Er wordt geclaimed dat het nakomelingen zijn van Sitting Bull's paarden, maar ik weet niet hoe ze dat zijn nagegaan. Ze zijn pas in 1991 geregistreerd als ras.
Je kunt er alles mee wat je met een andere pony ook zou kunnen.
Paarden die afstammen van in het wild levende paarden of zelf nog in het wild geleefd hebben, kunnen wat afstandelijk en eenkennig zijn, en je moet hun vertrouwen winnen, maar dan zijn ze wel heel trouw en werkwillig. Ze zijn slim (overlevingsinstincten) en lijken daarom soms koppig. Van nokotas zegt men dat ze speels zijn, erg mak en snel leren en meedenken.
Over hoe ze leven kan ik niks zeggen behalve dat over het algemeen de Mustang in Amerika niet zo'n romantische bijsmaak heeft als in Europa. Ze worden door boeren gedood als ze op hun land komen. Ze worden meer "gered" door diverse stichtingen, dan werkelijk als iets waardevols gezien.
Ik weet wel dat ze ook gewoon op ranches gefokt worden.

Facebook pagina van een fokker: http://www.facebook.com/RockinBarH

Zij hebben ook een website die nog onder contructie is. http://www.rockinbarh.com/

Verder vond ik deze info:
http://www.theequinest.com/breeds/nokota/

Daar vind je ook links naar andere sites die met nokotapaarden te maken hebben.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-11 20:48

Ha, dank je wel! +:)+ Wat ik begrepen heb is dat deze paarden inderdaad min of meer verdelgd werden, er per ongeluk een paar in een reservaat terecht zijn gekomen en dat ze daar nu voor de vorm en omdat ze bij het landschap horen beschermd worden. Ook heb ik begrepen dat er ieder jaar een heel stel gevangen wordt en wordt verkocht als rij-/werkpaard.

Weet jij ook of er gericht wordt gefokt met nokotas Lusitana? Ik ga ook vanavond je links doorspitten :)

Nog wat anders: ik ben bij dit ras uitgekomen omdat ze een laterale, extra gang zouden hebben (indian shuffle) Nav een discussie met een drieganger-iemand ben ik de uitdaging aangegaan om een wild gangenpaard te vinden. Dus een paard met minimaal 1 extra gang dat in het wild leeft en waarmee niet gericht gefokt wordt (als in: geselecteerde hengst Y bij groepje merries X) en waarbij dus ook niet wordt geselecteerd op de gangen/extra gang zoals bij de meeste moderne gangenpaarden natuurlijk wel het geval is.

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 21:10

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 21:16

Het lijkt me vrij logisch dat ze een extra gang hebben. Ze stammen uiteindelijk toch waarschijnlijk af van iberische paarden (waarbij aanleg tot extra gangen duidelijk aanwezig is en het makkelijk aan te leren is) en daarbij moeten ze ook nog eens in ruig terrein kunnen begeven. Ik zou daar niet van staan te kijken.
Meer dan 3 gangen hebben is niet exclusief weggelegd voor paarden die via selectie fok zijn ontstaan. Ze zijn immers ook bij selectiefok begonnen met paarden die het van nature hadden.
Ik durf bijna te wedden dat je het JUIST bij wilde (in het wild levende) paarden vindt en dat mensen het er een beetje uitgefokt hebben bij de moderne paarden.
Gewone draf is nl niet practisch in ruig terrein en galopperen redelijk vermoeiend, dus ook niet snel eerste keus voor grotere afstanden. Als je de geschiedenis induikt in het algemeen reden mensen als rond het jaar al voor Christus in andere gangen dan de bekende drie.
Ik zou die uitdager wel eens willen vragen waar het idee vandaan komt dat wilde paarden het niet zouden hebben....Het komt toch ergens vandaan?

Aan de andere kant, gezien de naam, kun je natuurlijk ook de gang van een elk om het even paard "breken" als je er op zit en een tussengang creeren die helemaal niet van nature bestaat in zo'n paard. Als je genoeg gaat zitten houden, krijg je "geschuifel" .

Er wordt gericht met ze gefokt, een link is van een fokker (die RockinbarH)

*edit*, ik zie dat er al een ranch in frankrijk is toegevoegd, zij hebben de paarden van gebroeders Kuntz , die verantwoordelijke lijken voor het eerste behoud van de paarden.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-11 21:30

Jodi: gefeliciteerd! :D En thanks, ik wist niet dat er in Europa ook waren.

Lusitana schreef:
Het lijkt me vrij logisch dat ze een extra gang hebben. Ze stammen uiteindelijk toch waarschijnlijk af van iberische paarden (waarbij aanleg tot extra gangen duidelijk aanwezig is en het makkelijk aan te leren is) en daarbij moeten ze ook nog eens in ruig terrein kunnen begeven. Ik zou daar niet van staan te kijken.
Meer dan 3 gangen hebben is niet exclusief weggelegd voor paarden die via selectie fok zijn ontstaan. Ze zijn immers ook bij selectiefok begonnen met paarden die het van nature hadden.
Ik durf bijna te wedden dat je het JUIST bij wilde (in het wild levende) paarden vindt en dat mensen het er een beetje uitgefokt hebben bij de moderne paarden.
Gewone draf is nl niet practisch in ruig terrein en galopperen redelijk vermoeiend, dus ook niet snel eerste keus voor grotere afstanden. Als je de geschiedenis induikt in het algemeen reden mensen als rond het jaar al voor Christus in andere gangen dan de bekende drie.
Ik zou die uitdager wel eens willen vragen waar het idee vandaan komt dat wilde paarden het niet zouden hebben....Het komt toch ergens vandaan?

Ja dat lijkt mij ook allemaal logisch, inderdaad vanwege het terrein en de Iberische afkomst (zat gangenpaarden te vinden in Zuid-Amerika bijvoorbeeld) Het punt is dat de uitdager niet zonder meer van mij wil aannemen dat de extra gangen er op het Europese vasteland uit zijn gefokt voor praktische doeleinden (voor koetspaarden is draf handiger dan een laterale gang) Dit was overigens geheel nieuwe informatie voor mijn discussiepartner. Het is dus juist de bedoeling dat ik op de proppen kom met een in het wild levend paard met extra gangen dat niet op die gangen wordt geselecteerd en die de extra gang ook in vrijheid (= "in de wei") vertoont. De discussie ging over hoe wij, de mens, paarden manipuleren voor ons gebruik.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-11 23:37

Hmm, kan niet meer editen... inmiddels wel filmpjes gevonden van shufflende appaloosa, quarter en paint :P

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-11 02:18

Googlen, eindeloos googlen... doorklikken, weer andere, betere zoektermen... en ik heb een heuse, wetenschappelijke publicatie te pakken *\o/* *\o/* *\o/*

Heb net meteen maar mijn uitdager gemaild :D Meneer vraagt om artikel met onderzoeksresultaten, meneer krijgt een heel boek :))