Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Lusitana schreef:Het lijkt me vrij logisch dat ze een extra gang hebben. Ze stammen uiteindelijk toch waarschijnlijk af van iberische paarden (waarbij aanleg tot extra gangen duidelijk aanwezig is en het makkelijk aan te leren is) en daarbij moeten ze ook nog eens in ruig terrein kunnen begeven. Ik zou daar niet van staan te kijken.
Meer dan 3 gangen hebben is niet exclusief weggelegd voor paarden die via selectie fok zijn ontstaan. Ze zijn immers ook bij selectiefok begonnen met paarden die het van nature hadden.
Ik durf bijna te wedden dat je het JUIST bij wilde (in het wild levende) paarden vindt en dat mensen het er een beetje uitgefokt hebben bij de moderne paarden.
Gewone draf is nl niet practisch in ruig terrein en galopperen redelijk vermoeiend, dus ook niet snel eerste keus voor grotere afstanden. Als je de geschiedenis induikt in het algemeen reden mensen als rond het jaar al voor Christus in andere gangen dan de bekende drie.
Ik zou die uitdager wel eens willen vragen waar het idee vandaan komt dat wilde paarden het niet zouden hebben....Het komt toch ergens vandaan?