Shetlander aanshaffen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Tirzaaaaaa

Shetlander aanshaffen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-11 19:15

Hallo,

Ik ben 13 jaar en ik heb 2 hele schattige shetjes gezien en ze zijn gratis.
Die kosten heb ik dus niet maar ik vroeg me af welke kosten ik dan wel heb?
Ze zijn ong. 90 cm dus ik denk niet dat ik erop kan rijden!

Mijn vragen zijn:

Moet zo'n shetje verzekerd zijn?

Wat heb ik allemaal nodig?

Tips?

Dingen die ik moet weten voordat ik ze aanschaf?

Enz. Enz.

Groetjes Tirza /3

Roos13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 19:23

Volgens mij zijn hier al wat meer topics over.
Maar zal de vragen beantwoorden...

Moet zo'n shetje verzekerd zijn?
Het moet niet, dat is aan je zelf om te beslissen of je dat doet.

Wat heb ik allemaal nodig?
Stal, weide, halsters, poetsspullen enz.

Tips? Dingen die ik moet weten voordat ik ze aanschaf?
Ga goed na waarom ze gratis weg gaan....
Zijn ze gezond. Hebben ze geen hoefbevangenheid gehad. Zijn ze lief, of misschien wel gemeen en niet mak.
Bedenk wel dat de aanschaf van de pony het goedkoopste deel is.
De pony's hebben onderdak nodig, dus stalling, voeding, ontworming, entingen, de hoefsmid komt om de 6 a 8 weken...
En als een pony ziek is, dus goed ziek, bedenk wel dat de veeartskosten op kunnen lopen in de honderen euro's.

Succes met de beslissing

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 19:25

Er zijn al heel veel topics over dit onderwerp, gebruik de zoekfunctie maar eens.

Maar goed, je zult ze ergens moeten stallen, wel handig om plek te hebben geregeld voordat ze komen. Ik heb ze thuis staan, dus die kosten heb ik niet. Dan moet je nog voer hebben, hooi (of ander ruwvoer) is het hoofdvoer, eventueel kun je een vitaminekorrel bijvoeren. Dat doe ik, omdat die van mij niet op het gras staan ivm gevoeligheid voor hoefbevangenheid. In hooi zit niet alles wat ze nodig hebben. Hooi is momenteel best duur. Voor een kleine baal van 20 kg betaal je zo 5 euro of meer. Op goed ruwvoer moet je ook niet bezuinigen, want als ze te weinig krijgen of van slechte kwaliteit gaat dat ten koste van de gezondheid.

Verder moet je de hoefsmid regelmatig laten komen, die van mij gaan om de 8 weken ongeveer. Kost 25 euro per pony.

Ontwormen is ook belangrijk, ik doe dat sowieso 2x per jaar, de rest werk ik met mestonderzoek. Kosten van zo'n onderzoek zijn 16 euro per testpakket.

Dan heb je nog entingskosten, tetanus en influenza is bij ons 25 euro per pony. De basisenting moet 2x gegegeven worden, daarna is 1x per jaar voldoende. Zijn ze al gechipt? En heb je een potje voor als ze ziek worden? Dat zijn vaak de hoogste kosten, ik heb bijv afgelopen jaar al ruim 1000 euro aan onkosten gehad toen mijn shet bevangen raakte aan dierenarts en medicijnen.

Rijden zal niet kunnen, tenzij je heeeel klein bent voor je leeftijd, maar er kunnen genoeg andere leuke dingen met een shet. Zou er wel even goed over nadenken over de kosten en of alles geregeld is.

Elinexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 21:51

Koop alsjeblieft geen paard omdat ze gratis zijn!!
Maargoed, ze hebben ongeveer hetzelfde nodig als een groot paard.
In de winter moet er genoeg hooi aanwezig zijn, rijden gaat op je 13e zeker niet meer op een shet van 90 cm. ;)
Verder is het voor shetlanders ook erg fijn als ze dag en nacht buiten kunnen met schuilplek.

Oja kijk wel even of ze echt gezond zijn! Vaak heb je bij gratis paarden / pony's dat er iets mis is met ze.

Anoniem

Re: Shetlander aanshaffen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 21:26

Ik hoop dat je 'm niet neemt omdat ze gratis zijn :)
Verzekeren is je eigen keuze.
Wat je moet weten: DA kosten zijn hoger dan een cavia! :))

Loran_Nolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 15:43

De dierenartskosten kun je zo onverwachts hebben..
Heb ik nu met mijn 2 hengsten ;)
Mijn hafje gezien hij mager was (door de wormen) en voor de basis-inenting.
De shet voor het hoesten (luchtweg infechtie/keelontsteking).

Verder heb je jarlijks de inenting.
De stal hebben wij onder onze schuilstal staan..
Heb voor hem speciaal een stal in elkaar gefabriceerd (moest snel snel, gezien inene een shet meenemen van zuidlaardermarkt ;) ), en dit moet nog aangepakt worden van het voorjaar, functioneerd nu nog gezien hij nog weinig kracht heeft (bijna 5 maanden nu).

Verder krijgt de shet bij mij 2x daags een flinke hand biks (heb kleine handen ;) ), handje muesli + zijn (nu nog) med. En onbeperkt hooi.
Dagelijks staat hij vanaf uur of 9 tot 17.00uur op de weide bij de andere 2 in.
Verder komen dus de hooi en stro erover heen..
Ik ben blij dat ik goedkoop aan mijn hooi (4,- per pakje) en stro (2,- per pakje) van zeer goede kwaliteit , ben gekomen. Maar denk erom dat de prijzen veelal hoger liggen, en zelfs jaarlijks stijgen (zoals de afgelope jaren).

Ook moet je aandacht besteden aan het borstelen, en dingen gaan ondernemen/leren.
de shet gaat hier 3-4x in de week met onze oudste mee een stuk door de buurt wandelen.
Gezien hij er op de achterhand er zichtbaar sterker op wordt.

Verzekeren is hier een bijzaak.
Staan bij huis, dus alles in en m het huis hebben wij standaard verzekerd.

Ook moet je denken: Stal je ze bij huis?
Of bij een stalling..
Stalling betekend : hogere kosten, en voor 2 pony's.. reken maar uit..

_Tirzaaaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-11 20:03

slotje graag!?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 20:13

Waarom? Meestal kun je niet zomaar om een slotje vragen.

_Tirzaaaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-11 20:29

Emie99

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 09:58

neem je de shets no uwel of niet?

en je kan niet zomaar om een slotje vragen én lees de regels eens door je mag niet een acc. aanmaken om te promoten.

peppert

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 13:53

* Waarom zijn de shets gratis?
* Je hebt een weitje met eventueel stalletje nodig (iniedergeval een schuilplaatsje), poetsspullen, halsters+touwen, wat wil je met de shets doen? menwagentje, longeerspulletjes e.d.

Voor mijn 2 shetties ben ik iedere 4 maanden 100 euro aan hooi kwijt, hoefsmid 2 x per jaar (65 euro per keer), brok/wortels e.d. rond de 10 euro per 2 maanden, weide/stal is van mijzelf dus daar heb ik geen kosten aan, en dat verschilt ook weer per wei/stal, sommige boeren vragen een tientje om het idee dat ze daar mogen staan.