Kunnen jullie mij helpen? Ik ben opzoek naar een fries hengst veulen, maar ik heb nog niet veel ervaring met het ras en probeer mij nu goed in te lezen en voor te bereiden. Ik heb een Arabisch volbloed hengstveulen (youel!) en deze krijgt er dus een vriendje bij. Het is leuker voor ze als ze samen kunnen opgroeien en lekker kunnen ravotten samen.
Maar ja waar moet ik opletten? Hoop dat jullie goede tips voor mij hebben!
Wat wil je ermee gaan doen? Als je er echt dressuur mee wil gaan rijden moet je vooral erop letten dat hij nu al makkelijk galoppeert. Verder gewoon over het algemeen de gangen, bouw, karakter uiteraard! En offie gezond is
Bedankt voor je reactie! Mijn doel is vooral recreatief en misschien een beetje dressuur... Ondertussen helemaal verliefd geworden op Jannes. Hij is het nieuwe vriendje van Youel geworden!
friesiszwart
waar je ook op moet letten is is of hij harde drogen benen heeft. En of er geen rare builtjes of iets op de benen zitten. Friezen hebben vaak last van hun benen omdat ze zo robust gebouwd zijn! Ook het spronggewricht mag geen bultjes hebben en geen vocht in zitten. Voor de knieschijf geld het zelfde. De stand van de benen zelf is ook belangrijk. Let op dat het veulen zijn benen recht naar voren beweegt en niet naar binnen of naar buiten. Kijk naar de stand van de benen, of deze frans is ofzow (hierover is genoeg info te vinden op internet) het is niet erg als ze iets franse stand hebben, maar dat betekend wel dat ze problemen er mee kunnen krijgen.
Onne is een goede vader die mooie veulens geeft. Ik heb zelf ook gekeken voor een veulen van hem, maar mij was hij toch iets te modern. Mijn friesje komt volgend jaar na de zomer!
Ook raad ik aan om iemand mee te nemen die wel verstand heeft van paarden kopen. Naast de nuttige kennis die hij/zij heeft is hij/zij ook niet emotioneel betrokken bij het veulen. Dus kan hij/zij een onpartijdig advies geven!
Suc6 met het vinden van de juiste man! Ik kan niet wachten tot de mijne komt!
kleinloesje
Geplaatst door de TopicStarter: 18-11-11 18:17
@frieske Bedankt voor je reactie! Ik kan geen gekke dingen vinden aan de benen van Jannes en hij loopt ook correct. Hij staat ondertussen al bij ons en doe het erg goed met zijn nieuwe maatje. Jij volgend jaar veel plezier met jouw knulletje!
Begrijp ik hieruit dat je al een Fries veulen gekocht hebt?
Anoniem
Geplaatst: 18-11-11 18:29
kleinloesje schreef:
Bedankt voor je reactie! Mijn doel is vooral recreatief en misschien een beetje dressuur... Ondertussen helemaal verliefd geworden op Jannes. Hij is het nieuwe vriendje van Youel geworden!
kleinloesje
Geplaatst door de TopicStarter: 18-11-11 18:29
Ja. Ik had dit bericht eind oktober gepost. En ben, na wat veulentjes bekeken te hebben, helemaal verliefd geworden op Jannes.
waarvoor heb je 2 veulens? ga je ze bij jouw op laten groeien en dan verkopen of ga je ze houden?
kleinloesje
Geplaatst door de TopicStarter: 22-11-11 11:53
Mijn (AV) hengstveulen had geen aansluiting binnen de kudde van mijn moeder(12 shetlandmerries van 6 maanden tot 17 jaar). Ik wilde hem graag laten opgroeien met een maatje. Ik ben ook erg gecharmeerd van Friezen dus vandaar dat ik viel voor een Fries hengstveulen. Nou kunnen ze samen opgroeien. In de toekomst is het de bedoeling dat mijn vriend op Jannes gaat rijden.
friesiszwart
Geplaatst: 23-11-11 07:39
Bizzybijtje schreef:
Geweldig! Pas op hoor, Friezen werken verslavend Veel plezier ermee!
inderdaad het begint bij een. Maar ik kan er gelukkig weer volop van genieten.