Competie enkelspan merrie's en ruinen bij NSPS

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

BenWLOVER

Competie enkelspan merrie's en ruinen bij NSPS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-11 22:18

Hallo,

Mijn shetlander is inmiddels beleerd voor de wagen en oud genoeg om te beginnen met de wedstrijden. Nu ben ik op zoek naar een nieuwe wagen.
Nu weet ik alleen niet met wat voor een wagen ik deel mag nemen aan de competitie enkelspan merrie's en ruinen bij het NSPS.
Ik heb de wedstrijdregelementen doorgelezen maar kom er toch nog niet helemaal uit.
Hierin stond dat je en 4wielige concourswagen of een 2 wieligewagen mocht gebruiken bij de wedstrijden. De 2 wieler begreep ik dat dat alleen bij de damesnummers mag
Nu wil ik er graag aan mee doen maar zou dit bijvoorbeeld ook mogen met een sulky cavalettie sport edition? Zo nee waar kan ik dan het beste een 4wiel concourswagen aanschaffen?
Graag zou ik als dat mogelijk is ook meer informatie over deze competitie willen krijgen omdat ik nog een leek ben op het gebied van wedstrijdmennen zoals leeftijd, optoming, klederdracht en het verloop van een wedstrijd.

Alvast heel erg bedankt!

BenWLOVER

PS: Sorry als het hier verkeerd staat :=

Thomas5

Re: Competie enkelspan merrie's en ruinen bij NSPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 23:47

Home >> Forum index >> informatief >> disciplines >> Aangespannen rijden ;-)

In deze 'rubriek' van bokt ga je wellicht op al jouw vragen antwoorden vinden! :j

BenWLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-11 12:12

Ok heel erg bedankt! Ik ben nu heel erg aan het zoeken en zie dat er ook veranderingen komen om ook met de kleintste in de regulier te mogen starten.
Weet niet of mijn topic verplaats kan worden?

Marive

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 14:06

Zelf rij ik al een tijdje mee in de competitie, dus ik zal proberen je vragen te beantwoorden :)

Weet niet precies wat voor sulky je bedoelt, maar met een sulky mag je niet meedoen. Voor de gewone rubrieken heb je echt een vierwielige concourswagen nodig. Bij het damesnummer mag je inderdaad met een tweewielige wagen meedoen, maar dan wordt er eigenlijk een authentiek damesrijtuig bedoelt, geen 'gewone' sulky.
(Betaalbare) concourswagens zijn niet zo makkelijk te vinden, daar zul je goed internet voor moeten afspeuren.

Qua tuig is het verder zo dat je er zo weinig mogelijk op moet leggen, weet niet of broek echt verboden is (moet je even de regelementen nakijken), maar het is wel de gewoonte om zonder te rijden. Zelf hebben we hackneytuigjes op de pony's liggen omdat die zo smal zijn, maar een beetje smalle shetlandtuigen kunnen natuurlijk ook gewoon.

Kleding is gewoon nette menkleding > Blouse, jasje, broek, schort, hoed en menhandschoenen. Als je in rijtenue komt (witterijbroek, wedstrijdjasje ed) hoef je geen schort voor.

Verder staat er natuurlijk ook nog een hoop informatie in de regelementen, eigenlijk zou je daar het meeste wel in moeten kunnen vinden. Als je verder nog vragen hebt dan hoor ik het wel :)

BenWLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-11 20:13

Heel erg bedankt! Heb de regelementen idd al bekeken kon ik al veel informatie uit halen maar had nog net niet die laatste puntjes die ik wilde weten.
Ik ben nu al een heel stuk verder. Ik ben blij iemand te spreken die zelf ook rijd bij het NSPS.(Ricky is heel mooi!)
De concourswagens zijn idd wel lastig te vinden := Nu vroeg ik me af of je met de concour travers van www.horseshopinternationel.nl ook mee mag rijden?

Als het mag dan kon ik als het allemaal zo ver is nog en ik heb nog vragen naar u toe!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 21:00

In vind de concours travers niet echt een nette concours wagen.

Ze zijn er wel te vinden hoor, ik rij nu inmiddels met mijn 2e concourswagen (deze gekocht omdat ik hem toch mooier vond dan de eerste). Ik rijd er ook dressuur en vaardigheid van de KNHS mee.

Marive

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 15:17

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 15:21

Maar wil je ook dressuur en vaardigheid rijden is het niets omdat die wagen bij de KNHS niet mag.

Marive

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 15:28

Ohja tis geen onderdoordraaier inderdaad :)*

BenWLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-11 21:24

Welke mag niet? De traver?
Die van marktplaats vond ik super mooi. Helaas zit er geen rem op.... en ik moet er toch 1 met rem hebben. aangezien hij soms van die irritante buien heeft en recht op het stroom draad af rent en stuurloos is. Goed aan een rem heb je niet veel als ie echt gaat rennen want dan trekken ze hem slippend mee maar vind het toch prettiger.

Ik denk dat ik een geremde sulky koop en doorspaar voor een 4wiel concourswagen. Ik kan voorlopig nog geen wedstrijden mennen ivm trailerloos te zijn. :+

Heel erg bedankt in ieder geval! ben veel te weten gekomen!
Bedankt!
Laatst bijgewerkt door BenWLOVER op 31-10-11 21:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 21:26

Een rem op zo'n lichte wagen heeft geen enkel nut, daar lopen ze zo doorheen.

De travers weet ik niet (dan zal ik er een plaatje van op moeten zoeken). Die op marktplaats mag niet voor de KNHS.

BenWLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-11 21:30

Ja verandere net mijn post. Had het er niet goed neergezet.
Ze trekken hem er idd doorheen maar vind dat prettiger ook voro heuvelafwaarts.

De traver weegt 82,... kg en heeft een rem.
Deze wagen kan ik dus liever niet gebruiken voor wedstrijden?

Ok dan weet ik dat van die van marktplaats. Ze moeten dus onderdoor draaien?

Deze wagen komt hier van bokt:

Fenny @ [EA-TK-AR] TK Marathonwagen voor shet/B ponies

Mogen dit soort wagen ook bij het NSPS? Of echt alleen bij KNHS?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 21:50

Dat is een marathon wagen, geen concours wagen en mag dus niet voor de competitie van het NSPS (wel de KNHS wedstrijden van het NSPS).

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 10:08

Ik heb een concourswagen van Hans v.d. Mee. Deze is iets zwaarder dan de wagentjes met de "fiets bandjes" om ze zo maar even te noemen (deze heb ik ook gehad, maar ik voelde me daar niet veilig op), maar nog steeds licht en voorzien van schijfremmen. Met deze wagen heb ik ook voor het NSPS concours gereden. Moet wel zeggen dat deze wagentjes een stuk duurder zijn.

BenWLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-11 20:08

Ok.

Wauw het is wel een gezoek om het precies te weten te komen. Maar ja dat is denk ik bij alles zo.

Zijn er misschien foto's van wagens die voor beide goed zijn? Dan kan ik die misschien vergelijken?
De prijs maakt daarbij niet zoveel uit.

Hans van der mee wagens vind ik erg mooi maar die zijn waarschijnlijk iets boven mijn budget en 4wiel kan ik niet binnen zetten en met zo'n dure wagen vind ik dat wel zonde. Heeft u misschien een foto van de wagen?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 20:16

BenWLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-11 22:20

Ok bedankt!
Zijn dat ook wagens van hans van der mee?

Deze wagens vind in erg mooi. Zou ik eventueel ook nog mee buiten kunnen rijden?
http://www.hansvandermee.nl/concour-2-g.JPG

Als het goed is zou deze wagen mogen? (dit lijkt mij een kleine wagen maar dat kan ik mis hebben)

Bedankt!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 22:26

Die van mij is zelf maak (niet door mij hoor ;) ). Palomino op de foto's is 103 cm, zwartje is 87 cm, voor de zelfde wagen dus.

Voor het concours rijden zou ik er iets sjiekere wielen onder willen hebben, dit staat wat lomp. Maar dit type wagen is allround te gebruiken.

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 09:20

Ik heb dezelfde wagen als in je link alleen met spaakwielen. (wel in die bredere velgen). Je kunt er heel goed mee buiten rijden, alleen marathons etc. raad ik af bij een forse botsing met een hindernis is het wiel krom. Het is absoluut een heel stevig wagentje!