Wat is nou het karakter van een IJslander?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Wat is nou het karakter van een IJslander?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 21:28

Hi Bokkers!

Bij mij op kamp heb je 5 ijslanders. Allemaal anders. De een stront eigenwijs, de ander echt voor een bange ruiter, en vervolgens eentje die het echt niet erg vind om een ommetje in het bos te maken zonder de groep :+

Ik weet dat je nooit voor een heel ras praat met het karakter, er zijn altijd uitzonderingen.
Haflingers staan vaak bekend als Maflingers en dat ze erg drammerig zijn.

Maar hoe zijn IJslanders in jullie ogen qua karakter?
In vind ze hun manier braaf :=

Wat denken/weten jullie? :D
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 29-10-11 21:31, in het totaal 1 keer bewerkt

MyLittleLove

Re: Wat is nou het karakter van een IJslander?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 21:29

Ik vind ze supergaaf! Verzorg er 3 en ze zijn zo knuffelig :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 21:31

MyLittleLove schreef:
Ik vind ze supergaaf! Verzorg er 3 en ze zijn zo knuffelig :P

Maar als je hun karakter beschrijft? :)

MyLittleLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 21:54

Nou, ze zijn alle 3 gewoon super aanhankelijk. Komen altijd bij je staan enzo, echt superpaarden. Pikken het allemaal snel op (ze hebben 2 jaar stilgestaan) en fijn om mee te werken.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 22:02

Wat is het karakter van een fries?
Wat is het karakter van een welshpony?
Wat is het karakter van een budyonny?

Paarden van hetzelfde ras hebben toch niet allemaal hetzelfde karakter? :+

Mijn ijs is erg lief, kan erg onzeker zijn wat dan op mensen die 'm minder goed kennen overkomt als opdringerig en irritant. Maar andere IJslanders zijn weer heel anders.

Wel vind ik alle IJslanders onafhankelijke paarden, in de zin van als de ruiter niet aangeeft wat hij verwacht dat de IJslander dan het voortouw neemt. Meer dan andere rassen. Ik denk dat daardoor ook niet iedereen geschikt is voor een IJslander.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 11:35

passieAppel schreef:
Hi Bokkers!

Bij mij op kamp heb je 5 ijslanders. Allemaal anders.

Grappig je stelt een vraag waar je zelf het antwoord boven schrijft.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 18:57

hestejente schreef:
Wat is het karakter van een fries?
Wat is het karakter van een welshpony?
Wat is het karakter van een budyonny?

Paarden van hetzelfde ras hebben toch niet allemaal hetzelfde karakter? :+

Helemaal mee eens! :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 19:23

Dat zei ik toch ook in mijn OP? :)
Ik bedoel dus dat Haflingers vaak wat drammerig zijn, en ja, er zijn uitzonderingen :j
of dat er qua IJslanders er ook is.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 19:39

Ja afgezien van het individuele karakter is het echt maar net wat je ermee doet. Iedere IJslander kun je verpesten, net als elk ander paard. En bij elk ras zijn introverte en opdringeriger types.
Als raseigenschap, voor zover je daarvan kunt spreken bij een ras waarbij je in de verschillende regios op IJsland natuurlijk verschillende types hebt, zou ik toch willen zeggen dat IJslanders erg onafhankelijke paarden zijn. Paarden die hun eigen gang gaan als jij dat niet aangeeft wat de bedoeling is en waar je dus nog net iets duidelijker tegen moet zijn dan tegen een niet-IJslander :+

Overigens vind ik haflingers nou niet lomp of drammerig. Juist niet, ken er maar één die zo is. Wat ik van fjorden niet kan zeggen. Als we toch gaan generaliseren ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 20:14

Oké, bedankt ;)
Zei ik ergens dat ze lomp zijn? :)

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 06:07

Ik ben nu bij mensen die er rond de 100 hebben en echt ieder paard is anders. Wel vind ik ze allemaal erg vriendelijk, de eerste zure ijslander moet ik eigenlijk nog tegen komen.

Kruimel13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 16:26

hestejente schreef:
Wel vind ik alle IJslanders onafhankelijke paarden, in de zin van als de ruiter niet aangeeft wat hij verwacht dat de IJslander dan het voortouw neemt. Meer dan andere rassen. Ik denk dat daardoor ook niet iedereen geschikt is voor een IJslander.

Dat ben ik eerlijk gezegd ook met je eens, ze willen soms zelf graag bepalen hoe en wat maar dat geldt wel voor meerdere rassen.
Al valt dat met een ijslander wel meer op ja.

Elza23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 13:06

Karakter is idd niet te zeggen, rasomschrijving natuurlijk wel!

Elza23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 13:07

Robuust, stoer, tepramentvol, werkwillig en ga zo maar door!

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 13:10

pluklief schreef:
Ik ben nu bij mensen die er rond de 100 hebben en echt ieder paard is anders. Wel vind ik ze allemaal erg vriendelijk, de eerste zure ijslander moet ik eigenlijk nog tegen komen.

Geloof mij: die bestaan! Ik heb leren rijden op een manege met nagenoeg alleen IJslanders en er was er 1 waar je op moest passen dat die niet het licht uit je ogen mepte als je opzadelde. Dan was ze flink zuur.

Ik rij al jaren niet meer op IJslanders, maar blijf een zwak voor ze houden. Wat ik mij in ieder geval kan herinneren is dat ze over het algemeen koel in de kop zijn. Ze laten zich niet snel gek maken.

Marye78

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 12:23

Heb een leuk stukje gekopieerd van bokker Glossi, heeft in de BIT gestaan. Beschrijft wel een beetje het IJslandse karakter :)
Citaat:
Zo koel als ijs
'Wil je daar wel even weggaan met die paraplu?', roept de overspannen dressuuramazone. En voor je het weet heb je als nietsvermoedende toeschouwer een hysterische moeder in je nek. 'Je ziet toch dat ons paard er niet tegen kan!'

Bekende situatie? Ja he? Ik dacht het ook. En let wel: ik rijd geen wedstrijden meer, maar toen ik het wel deed reed ik dressuur, ik ben in de ZZ-licht uitgekomen. En ik ben dressuurjury en - instructeur.

Maar afgelopen weekend was ik op het WK voor IJslanders. Een IJslander is, voor wie er nooit eentje gereden heeft, een extreem heet paard. Geen slome harige pony. Maar toch zie je de deelnemers van het WK op de camping staan, met hun paard in een prikweitje er achter.

Zie je het even voor je, Anky en Sjef in de caravan en Salinero in een prikweitje er achter? Nee he?

IJslanderruiters trainen veelal in het bos. Dat is namelijk léuker dan in de bak of op de ovaalbaan. En als ze op het WK iets winnen, dan pakken ze de vlag van hun land en rijden met die vlag een ereronde voor uitzinnig juichend en met vlaggen zwaaiend publiek.

Stel je een groep dressuurruiters voor die een ereronde kan rijden met vlag. Dat beeld wil maar niet op je netvlies komen.

Tijdens een prijsuitreiking op het WK voor IJslandse paarden schrok een paard omdat hij met een been achter een hekje bleef haken, waarop het hele zootje er vandoor ging. Húp, die ovaalbaan over. En IJslanders kunnen hard. Ze lopen harder dan hardlopers op het 100 meter sprint.

Maar wat gebeurde er? Alle ruiters een grote grijns, publiek lachen, jury lachen. Eén rondje paniek en daarna stelde het hele clubje paarden en ruiters zich weer rustig op voor de prijsuitreiking.

Wat mij betreft zijn de IJslanderruiters en - amazones nog echte kerels. En hun paarden zijn nog echte paarden. Ook op internationaal topniveau. De kleine, harige, töltende viervoeters zijn weliswaar heethoofden, desondanks zijn ze toch zo koel als ijs. Way to go!

Daar kunnen de immer aangelijnde, ingepakte en overspannen dressuurpaarden van tegenwoordig, nog wat van leren.

Marjan Tulp

Hoofdredacteur Bit en Horses.nl

cali

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 12:44

Wat een geweldig stuk Marye78!!

Natuurlijk is ieder paard anders, zie ook veel verschil tussen mijn twee ijslanders.
Wat ze wel overeen hebben is het temperamentvol zijn, onafhankelijk, dapper en koel in hun hoofd en de wil om te werken!

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 12:50

ijslanders spreken onderling een soort taal.

Wanneer ik met mijn ijslander met andere ijslanders samen in een bos ga rijden, dan kunnen alle ijslanders heel dicht op elkaar lopen zonder dat ze gaan schoppen of gillen. Dat is mij altijd opgevallen als zijde echt anders dan andere rassen.

Verder vind ik dat ijslanders echt eigen zijn, ze zijn op zichzelf. Authentiek, moeilijk te omschrijven.

Veel ijslanders zijn metaalpaarden, introvert ook.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 21:41

Dat zal het zijn, ik vind de omschrijving niet helemaal passen bij mijn IJslander. Dat onafhankelijke en dappere. 't Is er een die het liefst in je zou kruipen en die heeeel veel bevestiging nodig heeft. Maar 't is dan ook echt een vuurpaard. En daarom is hij ook mijn paard, ben blij dat ik een vuurijs heb :)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 21:46

BrankaZ schreef:
pluklief schreef:

Geloof mij: die bestaan! Ik heb leren rijden op een manege met nagenoeg alleen IJslanders en er was er 1 waar je op moest passen dat die niet het licht uit je ogen mepte als je opzadelde. Dan was ze flink zuur.

Ik rij al jaren niet meer op IJslanders, maar blijf een zwak voor ze houden. Wat ik mij in ieder geval kan herinneren is dat ze over het algemeen koel in de kop zijn. Ze laten zich niet snel gek maken.

Hoe werden deze IJslanders gehouden? Daar zit em vaak eerder de crux...
Ik denk dat IJslanders vaak iets gemoedelijker zijn omdat vrijwel alle IJslandereigenaren erop staan dat hun dieren zoveel mogelijk vrijheid hebben....

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 22:11

Pfff... is alweer even geleden hoor. Wat ik mij kan herinneren paddocks en het land. Zelden op stal.
En de dame die je graag het licht uit je ogen wilde meppen was vooral bij het opzadelen zuur. Tijdens het rijden niet meer.
En wat ik mij kan herinneren was het juist zo dat paarden die daar kwamen vrij snel hun draai vonden en niet meer de draken waren waar ze regelmatig voor werden versleten.

Zoals gezegd blijf ik een zwak voor IJslanders houden ondanks ik een totaal ander paard heb (Andalusiër). Moet eens gaan zoeken naar wedstrijden. Lijkt mij geweldig om daar eens een kijkje te gaan nemen.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 22:53

ik zie ze als heerlijke eigewijze beestjes en echt knuffelpaardjes, die -meestal- graag voor je werken :j

Rianne_Tuck

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 11:20

Koel in het hoofd. Zullen niet snel ergens helemaal van over de zeik raken. Willen graag werken en zijn meestal flink temperamentvol... Behalve de IJsjes op maneges enzo dan...

Verder verschilt het natuurlijk van paard tot paard.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 13:00

Ik rij en verzorg een Ijslander die is ontzettend knuffelig, zachtaardig en op lettent een meisje van 8 rijd vaak op hem. met rijden is hij wat eigenwijzer als ik links wil gaat hij rechts maar geeft zich snel over. Schrikt nauwelijks wat van

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 16:57

Ik vind die quote wel een erg mooi stukje ... maar wat al gezegd is, ze zijn allemaal heel anders. Die van mij kruipt het liefst in mij als er iets spannend is, die van een vriendin (zijn halfzusje) rent liever heel hard weg als iets spannend is tot ze weer bij stal is. Die zijn nog wel vrij jong, nog bezig met beleren .. maar dan nog zie je al een erg groot verschil. Ik zou iig nooit meer een ander ras willen :)