Kosten DNA onderzoek?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Pippaa

Kosten DNA onderzoek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-11 11:53

Hallo,

Aangezien ik net een 14jarige Tinkermerrie heb gekocht zonder informatie over ouders, ben ik eigenlijk wel heel erg benieuwd of de ouders bekend/te achterhalen zijn. Eventuele broertjes/zusjes/kinderen zijn natuurlijk ook erg interessant :D

Maar ik kan nergens vinden wat het kost. Via http://www.gypsyhorse-dna.com/nlindex.html (Gypsy Horse DNA Databank) zag ik dat ze de voorkeur gaven aan het Van Haeringen Laboratorium in Wageningen om het DNA te laten onderzoeken. Weet iemand de kosten hiervan?

Alvast bedankt :)

cp112

Re: Kosten DNA onderzoek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 11:54

Ik heb toendertijd iets van 35 euro betaald geloof ik.
Anders moet je even Esmeralda (Nuage @ bokt) een pb doen. Ze is nu op vakantie dus het kan wel even duren voor je een berichtje terug krijgt.

cobfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 18:35

Ik weet dat het nu veel meer kost!.
Heb dit van Nuage € 99,00, maar ik dacht dat dit inclusief kleuren test was.
Apart zou ik het ook niet weten.

Heb je een foto van die merrie?.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 18:52

Incl kleurentesten heb ik toen 86 euro betaald dacht ik. Heb er ook 1 alleen DNA laten doen, dat was iets van 32 of 34 euro ofzo.

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-11 18:53

cobfan schreef:
Heb je een foto van die merrie?.

Ja, zie mijn profiel ;) Ze zijn niet echt duidelijk. Wacht ik voeg hier een oude bij.
Ik heb Nuage al een pb gestuurd hierover.

Afbeelding

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 18:59

wat leuk dat je haar wil laten opnemen in de DNA databank.

Dit is de prijs die ik gekregen heb bij van Haeringen voor het vaststellen van het DNA
P200 Afstammingsonderzoek Paard € 37,50
Hier zitten geen verzend en administratie kosten bij, uiteindelijk kwam ik op 44,63

daisyfloor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 12:46

miss en domme vraag maar wat is kleuren onderzoek

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-11 16:14

Ben ik eigenlijk ook wel benieuwd naar ;) Wat kan je ermee?
Ik heb trouwens de prijslijst ontvangen van het Van Haeringen Laboratorium. Klopte wel dat ze die niet op de site hebben staan. DNA onderzoek paard kost idd €37,50. Denk dat ik dat binnenkort maar eens ga doen :) Kijken of er wat leuks uitkomt.
Kleurenonderzoek is wel duur (€75,- of duurder).

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 16:54

Kleurenonderzoek kan bij of via meerdere instanties, kan dus echt vele malen goedkoper ook ;)
Kleurenonderzoek nav DNA is interessant als je wilt fokken en ook wilt weten wat je kan verwachten qua kleur. Kleurenonderzoek kan voornl bij veulens erg nuttig zijn voor een juiste vermelding van de kleur in het paspoort.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 16:59

Kleur onderzoek is gewoon om te zien welke kleuren je paard draagt. Zo kan een zwart (bonte) ook vos dragen maar hoeft niet. Wanneer het dus vos draagt kan het dit ook doorgeven. Net als bont, een bont paard kan effen dragen en dus effen veulens geven. Maar hoeft niet.

Bijv. Mijn merrie is homozygoot voor bont = geen effen aanwezig dus altijd bonte veulens (bont is dominant over effen).
Daarnaast draagt zij geen vos, alleen zwart.

Mijn hengst is heterozygoot voor bont = effen aanwezig en kan dus zowel bont als effen veulens geven.
Ook draagt hij het vos gen (is zelf zwart) dus zou vos kunnen geven (vos is recessief dus toont alleen wanneer beide ouder dieren het vos gen doorgeven).

Nu is mijn merrie drachtig van onze eigen hengst en is het heel makkelijk te zeggen wat er qua kleur uitkomt.
Sowieso bont, omdat mijn merrie homozygoot is. Nu draagt mijn hengst wel vos, maar, mijn merrie alleen zwart. dus geeft altijd zwart door, zwart = dominant over vos dus toont zwart.

Kortom, een veulen wordt zwart bont :)
Kan alleen het geslacht niet voorspellen :P

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-11 17:03

Haha, oké. Nou, dat is voor mij niet nodig. Mijn merrie heeft trouwens een effen veulen doorgegeven, was een beetje lastig te zeggen welke kleur hij was, het leek heel donkerbruin. Maar goed, ik zou alleen voor mezelf een veulentje willen, en het liefst een bonte dus dan zoek ik een homozygote bonte hengst :P
Alles wat eruit komt is mooi qua kleur :) groen of paars wordt het vast niet :')

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 17:05

Als jou merrie effen heeft gegeven en jij wilt een bont veulen moet je inderdaad kiezen voor een homozygoot bonte hengst :j
De verassing van de kleur vind ik altijd wel leuk. Alleen bij mijn merrie werkt dat dus niet :P Alhoewel het veulen van dit jaar bruin bont is :P dat kan dus wel. maar sowieso geen vos.

daisyfloor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 12:17

cp112
heel erg bedankt ben een heel stuk wijzer geworden vind het wel interessant

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 00:35

TI-->F-AM

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 00:50

Hoi balance, betreft het hier in dit topic niet hoofdzakelijk het DNA onderzoek op familiebanden binnen de Tinkers waar TS naar vraagt? Dat het een zijsprong naar kleuren maakt, wat imo eerder offtopic is vwb dit topic...., wilt toch niet meteen duiden op een onjuiste forakeuze voor dit onderwerp?
Lijkt mij in elk geval behoorlijk tinkerspecifiek.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 22:24

Hou ook rekening mee dat de DNA test kosten per dier is die getest moet worden, tenminste bij een ouderschaps test: dus veulen/paard, en vader, en moeder = 3x DNA tests = 3x kosten

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-11 22:46

Bedankt allemaal voor de reacties, fijn zeg, ben helemaal op de hoogte.

@Peterina, ik weet niks van mijn paard, alleen dat ze uit Engeland komt, dus ik hoef dan toch geen ouderschapstest te doen?

Is het eigenlijk zo dat wanneer de DNA gegevens van mijn paard in de databank staan, ze dan uitzoeken of er relaties zijn met andere paarden en me dat laten weten?
(tja, daar gaat het uiteindelijk om ;))

Edit: Heb het al gevonden :o

Veradressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 20:36

Eén van mijn paarden was als veulen niet ingeschreven in het stamboek. De fokker had wel een dekbewijs maar het paard had dus geen papier. Ik heb toen ook een DNA test laten doen om te checken of hij effectief nakomeling van die bepaalde hengst was. Ik kan niet meer exact zeggen hoeveel ik ervoor heb betaald maar weet wel nog dat het best goed meeviel. Ik denk iets rond de €100...