[TI] gemiddelde leeftijd van tinkers

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Oona

gemiddelde leeftijd van tinkers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-11 07:39

Hoi,

Ik weet niet of er al zo'n topic bestaat, ik vind het niet meteen met de zoekfunctie...?

Ik vroeg me af hoe het zit met de gemiddelde leeftijdsverwachtingen van tinkers.
Ik ken niet zoveel van het ras en ik lees nogal vaak vroegtijdige overlijdens van tinkertjes.
Zijn er mensen met tinkers die ouder dan 20 of 30 worden?
Ik weet dat dit moeillijk te checken is, overlijden is niet gelinkt aan het ras. Maar je hoort bv vaak dat ijslanders of shetlanders erg oud kunnen worden, nog gezonde 30-ers soms.
Dus : wie kent oude (en gezonde) oudjes ?

CoRiNa1983

Re: gemiddelde leeftijd van tinkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 08:10

even een stipje ben ik toch ook erg benieuwd naar heb er al discussies over gehad met stalgenoot.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 08:11

Mijn merrie is inmiddels dik 20 en die loopt nog als een zonnetje, zie profiel. Ze wordt inmiddels wel behoorlijk grijs, maar ze moet nog wat jaren mee hoor, kan nog niet zonder haar!

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 08:18

Mijn oude paardje Bonita is bijna 19 en beleeft nu haar tweede jeugd bij haar nieuwe eigenaresse in België.. Ze is nog hartstikke vief. Had haar zelf gekocht toen ze 12 jaar oud was en we hebben samen vele kilometers afgelegd. Iedereen verklaarde me toen voor gek dat ik zon oud paard kocht, maar er zit een karakter in waar je u tegen zegt. Met kerst twee jaar geleden heeft ze 5 uur in een bevroren en dichtgesneeuwde sloot gelegen voor we haar met de brandweer eruit konden krijgen en al die tijd vocht zij mee. Ze heeft daarna bijna een maand in de kliniek gestaan, ernstig spierbevangen, vergiftigd van het slootwater en met een hartslag van 90 slagen per minuut, maar ze gaf niet op. De bloedwaardes gaven zulke extremen aan dat we er rekening mee moesten houden dat ze het niet zou overleven, maar zij overwon. Denk dat het oud worden niet alleen te maken heeft met leeftijd, maar ook deels met karakter. Ik ben er nog steeds van overtuigd dat geen enkel paard van mij dit zou hebben overleefd, puur omdat zij niet zulke extreme doorzetters zijn. Haar nieuwe baasje rijdt er nog steeds lekker mee buiten en ze heeft eindelijk rust, want de alphamerrie rol is eindelijk overgenomen door een ander.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 10:48

Hier is Lotus 17 en ook nog hartstikke fit!
Er zijn wel oudjes van verder boven de 20, je hoort er alleen niet zoveel over.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 12:54

Oona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-11 20:39

Amai wat een verhaal van Bonita! Die moet echt een karakterke hebben, wat een doorzettingsvermogen!

Cochise ziet er wel nog héél goed uit voor 25 te zijn, chique !

Bedankt al voor de reacties.

murness

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 23:34

Mijn Guinness is 17 en nog lang niet oud en bejaard. Hij oogt en voelt zich nog een jonge hengst ;) ik heb ooit met hem afgesproken dat hij 40 wordt en ik hoop dat hij zich daaraan houdt. Ik kan me niet voorstellen hoe het zal zijn zonder hem. We delen al 14 jaar lief en leed. Dat is al langer dan menig huwelijk duurt tegenwoordig. Hij weet alles van mij en ik alles van hem en ik hoop dat hij nog heel lang bij me blijft.

blondeyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 22:04

Ben ik zelf ook heel erg benieuwd naar :) mijn is inmiddels nog maar 5 en hoop dat ik nog vele jaartjes mag genieten van mn paardje :)