voor het eerst een veulen fokken?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

xxieslady

voor het eerst een veulen fokken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-11 00:48

hallo bokkers :)

ik wil graag volgend jaar april/mei mijn eigen merrie laten dekken maar ik heb hier nog geen ervaring mee en heb dit nog nooit gedaan.
hoe hebben jullie dit aangepak?? het is een kwpn tuiger merrie van 1,75

Afbeelding

Afbeelding

Tammy_

Re: voor het eerst een veulen fokken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 00:57

waarom wil je haar laten dekken? :)

xxieslady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-11 01:03

wil graag een veulen van haar, ze heeft een top karakter en kan mooi lopen :) ik wil het veulen zelf gaan houden

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 01:15

er is al een ontzettend groot aanbod van mooie veulens/jaarlingen met een goede afstamming, die 'leuk lopen' en een leuk karakter hebben (wat ook voor een deel aan de opvoeding ligt natuurlijk) waarvoor je je merrie geen risico hoeft te laten lopen, én je ongeveer de helft aan uiteindelijke kosten scheelt, misschien is dit ook nog een optie?

als je echt per se wilt gaan dekken, moet je voordat je naar een hengst gaat zoeken kijken naar een aantal dingen: hoe oud is je merrie, wat is haar afstamming, heeft ze al eens eerder een veulentje gehad, is ze gekeurd voor het stamboek?
voor je hengstenkeuze kan je een topic openen op het forum, wat zoek je in een hengst, bij het KWPN blijven zoeken of iets totaal anders, wat wil je verbeteren aan haar, wil je groter, kleiner, grover, verfijnder, een gokje doen op een aparte kleur, meer been actie, en dan is er natuurlijk de prijs? en zo kan je nog eeuwen doorgaan met wat je zou willen, daar valt een hele tijd over na te denken, is nog best lastig! :')

Beeker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 01:23

Een veulen van je eigen merrie fokken is super leuk.
Het is alleen wel belangrijk dat je echt zeker weet of je hem of haar zelf gaat en kan houden. Voor verkoop is het nu niet echt een goede tijd (of je moet een veulen met super afstamming hebben), je fokt natuurlijk niet een veulen dat uiteindelijk bij een handelaar ofzo terecht moet komen..
Verder moet je weten dat het heel veel geld kost, je kan vaak veel beter een veulen kopen en je loopt altijd een risico voor merrie en ook veulen.

Ik heb ook een veulen gefokt van mijn merrie om zelf te houden. Het is bijzonder om mee te maken en ik vind het heel fijn dat ik een nakomeling van een paard heb waar ik zo gehecht aan ben. Natuurlijk blijft fokken gokken, je weet nooit wat je krijgt en hoe het zal gaan... Ondanks dat alles ben ik blij dat ik het gedaan heb :j .

Je moet je eerst eens goed inlezen wat de kosten zijn, eventuele risico's en als je het dan nog ziet zitten gaan zoeken naar een geschikte hengst. Succes ermee.

xxieslady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-11 01:38

ik wil niet te duur uit zijn met de kosten, dit weet je natuurlijk nooit van te voren ivm of het gaat lukken met insimineren, ik ben opzoek naar een vrijgoedkope hengst kua dekgeld dus kua bouw maakt het mij niet zo veel uit. ik denk dat er zoieso uit deze merrie een leuk en mooi veulen uitkomt, het liefst natuurlijk dat ook rond die lengte word. mijn vraag is hoe kan ik dit het beste gaan aanpakken? ze heeft nog nooit een veulen gehad en dit zal haar eerste veulen worden ze is nu bijna 4 jaar, ik wil het veulen zelf gaan houden :)

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 01:46

dan zou ik het je af raaden.
je hebt duidelijk geen inzicht in wat voor een keus je moet maken.
maar reken even duurdere dingen.
insimineren
schannen of ze drachtig is,
eventueel DA bij bavalling (als het mis gaat)
je merrie moet opden duur veulen brok krijgen.

en een goed koope hengst waar de bouw niet van uit maakt
leuk die vertrouwe in je merrie, maar ze moet hem toch echt samen met de hengst maken.
dus hoe mooi je merrie ook is het veullen kan wel spuuglelijk worden.
koop een veulen of jaarling die kun je nog zelf opvoeden
en scheelt een hoop in de kosten

Beeker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 01:53

Hmm het lijkt met toch niet zo slim nu al een veulen te fokken.

Je wilt het graag zo goedkoop mogelijk en de hengst maakt je verder niets uit.
Een veulen fokken is gewoon heel duur. Ook is het echt niet zo dat je met een leuke merrie automatisch een goed veulen krijgt. Je kan echt niet zomaar de eerste de beste goedkope hengst uitkiezen.

Waarom wil je nu al met je merrie gaan fokken? Vier jaar kan wel maar ik vind het nog vrij jong. Kan je niet beter eerst eens een paar jaar lekker van je merrie genieten en daarna misschien alsnog beslissen een veulen te fokken?? Ik denk dat je het allemaal maar eens super goed moet bekijken want heb het idee dat je er nu te makkelijk over denkt....

xxieslady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-11 01:59

ik moet me er natuurlijk eerst nog meer in gaan verdieppen van hoe en wat. aan hoeveel denken jullie waar ik rekening mee moet houden kua kosten aan insimineren schannen en evt dierenarts bij bevalling? het dekgeld van de hengst is 150 euro
een spuuglelijk veulen kan het natuurlijk nooit worden. alle veulens zijn voor mij even mooi :) belangrijker vind ik dat het gezond is

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 10:00

Een hengst die KI doet voor 150 euro? Zal wel natuurlijk zijn en de "hengst van de buurman". Weet je iets over zijn erfelijke gebreken? Is die hengst veterinair gekeurd voor dekdienst? Jij vindt het belangrijker dat het gezond is, pak dan een goedgekeurde hengst.
En een veulen fokken is duurder dan een 3-jarige kopen. Ook bij een dekgeld van 150 euro, alleen het opfokken in die 3 jaar is al duurder.

Het insemineren en scannen van mijn merrie kost me een 300 tot 400 euro per jaar.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 14:53

Het is een mooie Tuigpaard merrie? Is de merrie al op de stamboekopname geweest? Wat is haar afstamming?
Wat wil je fokken een Tuigpaard of een meer Rijtypische Gelderse?