Ervaringen en meningen i.v.m EPTM test KWPN

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Feelsoproud

Ervaringen en meningen i.v.m EPTM test KWPN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-11 21:50

Net het artikel in 'in de strengen' gelezen i.v.m de EPTM test.Klinkt allemaal best interessant aangezien ik een register A merrie heb,nu pas 1,5 jaar,maar ik ben erg vooruitdenkend :D ,die dus voor stamboekopname een verrichtingstest zal moeten afleggen(tenzij paps tegen dan GP is,kans is groot,maar er kan altijd wat mis gaan natuurlijk).
In theorie lijkt het ideaal:ik ben zelf bekwaam genoeg om een jong paard de beginselen te leren,en eens zadelmak door te rijden,maar de eerste keren erop besteed ik toch liever aan een professional uit.

Dus beestje wat aanlongeren,7 weekjes weg en je krijgt een fijn aangereden merrie terug waar je zo mee verder kan rijden...in theorie!

Ben dus wel benieuwd naar de praktijkervaringen met deze test.Worden de paarden fijn aangereden?Word er correct met hen gewerkt?Positieve en negatieve ervaringen zijn welkom.Springen én dressuur trouwens:merrie is als dressuurpaard ingeschreven maar mams was een fijne springer en paps komt ook uit een springgerichte moederlijn dus het kan maar zo zijn dat ik tegen dan besluit haar in de springrichting voor te stellen.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 08:56

reactie op je onderste alinea, de paarden worden wel correct aangereden maar het gaat wel heel snel allemaal. mijn ervaring is dat ze elke dag een kwartiertje gereden worden en dan weer snel op stal gezet worden. dus of ze echt rij technisch veel leren weet ik niet helemaal maar ze leren wel heel snel braaf met andere paarden door de baan te lopen op vreemd terrein. dat is een pluspunt! daarnaast vind ik 5 weken voor veel paarden te zwaar..

ik ben zelf meer van de ibop, dat is 1 dag, kan je hem zelf voor bereiden en zelf voorbrengen

eilander

Re: Ervaringen en meningen i.v.m EPTM test KWPN

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 12:07

Ik ben het helemaal met Essie eens.
Ik heb nu een paar keer mee gemaakt dat paarden heel goed begonnen aan de test maar steeds minder gingen omdat ze uitgeblusd waren en uiteindelijk zelfs naar huis gestuurd.
Bij een Ibop heb je zelf ook nog wat inspraak met de ruiter .
Als je paard niet in het systeem vd merrietest past is het moeilijk.

Jodyy93

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 12:19

Heb het allemaal gezien op deurne, en paarden komen er inderdaad niet veel uit. worden verder wel goed verzorgd, en rijtechnisch leren ze ook wel wat, maar vooral de ervaringen die ze opdoen is groot. voor veel paarden is dit inderdaad veel, maar ik zou er wel voor kiezen om na deze EPTM test ze een periode rust te geven, evt wat longeren en wandelen maar wel veel los, zodat ze even weer de tijd hebben om het te verwerken! veel succes!

DePaardenman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 15:20

essiesilly schreef:
ik ben zelf meer van de ibop, dat is 1 dag, kan je hem zelf voor bereiden en zelf voorbrengen

Moet je dat wel zelf kunnen, vele komen terug van een koude kermis.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 15:24

Ik zou ook kiezen voor de IBOP.
Ik weet ook hoe het eraan toe gaat in Deurne, veel te snel, en helaas te weinig goede ruiters.
De IBOP kun je ook door een ervaren ruiter hiervoor laten doen. Mits je zelf niet goed genoeg rijdt.
Maar zelf doen is ook zeker een optie. Paard moet alleen dan wel dus goed bij je uit de verf kunnen komen, zeker een reg A

ioontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 15:25

Het voordeel van de EPTM is dat de paarden op meerdere momenten worden beoordeeld. Bij de IBOP moet het in een paar minuten gebeuren, dus als je paard zn/dr dag niet heeft...........pech.
Daarentegen kun je wel heel vaak IBOP doen voor het bedrag wat je moet betalen voor de EPTM, maar je moet er dan wel zelf voor zorgen dat hij/zij zadelmak is en toch ook al redelijk ver doorgereden.

Feelsoproud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-11 22:19

Bedankt voor de reakties!!

De meesten zijn toch niet zo positief over de EPTM,via PB ook enkele negatieve berichten gekregen.

Het kost toch best wat geld,dus dan is het misschien inderdaad wel verstandiger om haar op een professionele stal zadelmak te laten maken en nadien zelf(of eventueel laten)IBOP rijden.

CM_ schreef:
Paard moet alleen dan wel dus goed bij je uit de verf kunnen komen, zeker een reg A

Word er bij een reg A strenger gekeurd dan bij een veulenboek merrie?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 00:02

Feelsoproud schreef:
Word er bij een reg A strenger gekeurd dan bij een veulenboek merrie?

Ik heb wel die ervaring
In de groep van 3 waar mijn nu 6 jarige merrie meedeed was zij duidelijk de meest correcte, maar daar krijg je geen punten voor
Ze haalde 72 punten is nu 6 en loopt in Zweden is daar nationaal reserve kampioen niveau Z2

Dus praat me niet van aanleg testen

ioontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 08:49

Mijn ervaring met de IBOP is ook niet zo super. Ons paard was door het vreselijk slechte weer die dag erg uit haar doen en daardoor niet echt goed te beoordelen, helaas werd daar geen rekening mee gehouden, maar vooruit dat is niet anders.
Een ander paard met (gevorderde amazone) kreeg aanwijzingen van de jury en mocht een aantal dingen nog eens proberen.
Ook heb ik gemerkt dat een eigenaar met bekende naam of een ruiter/amazone met klinkende naam de uitslag kan beinvloeden. Natuurlijk wordt gezegd dat dit niet zo is, maar bij mij is die indruk toch zeker blijven hangen...

Wat dat betreft is de EPTM wat onpersoonlijker en er zijn dus meerdere beoordelingsmomenten. Met het inrijden heb ik geen ervaring. De periode lijkt me wat kort, maar als je zelf het paard al goed hebt voorbereid en een goede basisconditie hebt gegeven lijkt me dat het moet kunnen.