nog drachtig na hengstig spuiten??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

zaralover

nog drachtig na hengstig spuiten??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-11 16:54

hoihoi,
ik heb een merrie van 7 jaar oud en ik heb haar 21 mei gedekt, 4 en halve week later gescant (was op vakantie dus kon niet eerder) en toen zei de DA dat die 2 eieren zag en geen vruchten. Dus ik gewacht tot ze weer hengstig zou worden maar dat gebeurde niet dus ongeveer 2,5 maand later heb ik haar hengstig later spuiten en na de hengst gebracht. Maar ze werd niet hengstig dus weer opgehaald en ze was dus niet gedekt. nu 5 maanden na de eerste dekking. Is ze nog steeds niet hengstig geweest, en heb ik haar op dieet en toch is ze ongelofelijk dik. (haar buik alleen) , dus nu ga ik er toch aan twijfelen of ze toch drachtig is en ze is ook nog is heel sjagerijnig als ik aan haar buik kom terwijl dat eerst nooit zo was. Maar mijn vraag is kan het na een hengstigspuit dat ze dan nog drachtig is? Want ik heb gehoord dat je het er dan afspuit. Kan dit zijn dat de DA een fout heeft gemaakt en ze toch drachtig is ??
ik hoop op advies!!

paard89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 22:32

Als je hengstig spuit verwerpt de merrie de vrucht. Dit moet dus ook gebeurd zijn mocht ze drachtig zijn geweest. Meestal worden ze dan weer hengstig maar dat is dus bij jou merrie niet gebeurd. Hoeveel spuiten heeft ze gehad? Want bij onze merrie was de vrucht niet goed en moesten we twee keer spuiten om haar weer hengstig te krijgen.
Het beste is om even de dierenarts te bellen en die te laten opvoelen en scannen. Het kost vaak niet heel veel en geeft je in ieder geval zekerheid. Volgens mij is het ook nog mogelijk om een urinetest te halen. (Dit kan na 100 dagen, dus als je merrie ongeveer 5 maand is kan dat ook) Ik zou persoonlijk kiezen voor het scannen. Mocht ze wel drachtig zijn, kun je ook direct kijken of het veulen goed is. Succes! En laat even horen wat de uitslag is.

zaralover

Re: nog drachtig na hengstig spuiten??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-11 23:14

ik kijk nu een week aan of ze dunner word met trainen en minder eten. zoniet laat ik de DA komen. Alleen als ze naar een hengtig spuit verwerpt kan ze bijna niet drachtig zijn. Dus dan zou ze gewoon heel dik moeten zijn en moet ik der echt goed op dieet laten en trainen. Alleen snap ik niet goed hoe dit kan dat ze toch steeds dikker word na minder eten. mja ik kijk gewoon even week aan en dan laat ik de DA komen. Want dan is er nog een heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeele kleine kans dat mij jaarling erop heeft gezeten, maar dat geloof ik niet (1: niet hengstig geweest 2: jaarling heeft geen hengsten dingen, heb zelfs vandaag een merrie die erbij stond bij de rest gezet (merrie's) en ze werd spontaan hengstig van die merrie's en om de jaarling geven ze niks, en hij ook niet als ze hengstig zijn, dus dat is maar een zeer kleine kans)

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 23:36

Het kan wel, dat de dracht blijft na het hengstig spuiten.

zaralover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-11 10:22

marionblo schreef:
Het kan wel, dat de dracht blijft na het hengstig spuiten.

dat was mijn vraag dus , dus die mogelijk heid is er wel dat het er dan niet afkomt. Waar dan is er dus een kleine kans dat er wel wat opzit.
dankje

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 14:14

Het kan idd dat ze gewoon nog drachtig is,zou haar nu niet op dieet zetten maar gewoon meteen scannen.
Mocht ze drachtig zijn dan is dieeten erg slecht voor haar

zaralover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-11 14:30

dat dacht ik ook al morgen ga ik de DA bellen en laten komen

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 15:47

Prima idee,ben benieuwd wat de uitslag is

zaralover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-11 18:55

inowa schreef:
Prima idee,ben benieuwd wat de uitslag is

ik ook ! het is gewoon 50-50
ze ziet er wel zo uit en aan het gedrag zou je het ook zeggen , alleen is ze wel al gescant geweest en dan zou die dus fout moeten zijn geweest. Mja dan is het natuurlijk ook nog erg klein dus misshcien toch verkeerd gezien dan.
Dus ik ben benieuwd, en anders moet ik flink met der aan de slag om der te laten afvallen en niet zo'n beetje ook.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 17:31

en? al een uitslag?

zaralover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-11 17:52

morgen tussen 9 en 10 komt de DA, maar eerlijk gezegt heb ik nu mijn twijfels. Maar ik laat hem gewoon komen want dan kan ze ook keer ff goed worden nagekeken.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 17:56

idd,dan weet je het gewoon in een keer helemaal zeker en kun je dan stappen ondernemen.

ik had het voor dit jaar,merrie gedekt en met 3 weken drachtig gescand en op 3,5 maand weer gescand en alles nog steeds goed.
zat echt een veulentje op,maar op de uitgetelde datum nog steeds niks en had mijn twijfels dus gescand maar mooi dat er niks meer op zat he...erg banketstaaf was dat..zit je 11 maanden op te wachten

zaralover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-11 18:16

ja idd dat is erg balen, mja te vaak scannen is ook weer niet echt goed dusja het is maar afwachten dan he en hopen dat er wat opzit. Meer kun je eigelijk toch niet doen.

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 22:51

Het gebeurt wel vaker dat een DA een vruchtje mist tijdens het scannen, bv als het vruchtje net in een plooi ligt of net in de kromming van een van de baarmoederhoorns. Ook gebeurt het wel dat een drachtige merrie nog actieve eierstokken heeft (sommigen worden zelfs hengstig terwijl ze drachtig zijn).
Ook hengstig spuiten zorgt er niet altijd voor dat een drachtige merrie verwerpt.

Er is dus best een kans dat je merrie (nog) drachtig is. Zoals al aangegeven kan alleen een echo dit uitwijzen en ik ben ook erg benieuwd wat daaruit komt.

zaralover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-11 08:51

ze komen dalijk langs dus wie weet, ze is in iederen geval niet hengstig meer geweest, wat al iets raars is voor mijn merrie, want het is echt zo'n pismerrie zegmaar die van alles en iedereen hengstig word normaal.

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 08:57

Ben benieuwd wat er uit komt.

Het is inderdaad nog mogelijk.

zaralover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-11 09:22

wachten duurd lang

zaralover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-11 10:04

hij is waarschijnlijk dragend, hij heeft haar opgevoeld maar kon nie zo die waar het veulen dan zou moeten liggen maar hij heeft wel duidelijk een waterzak gevoeld. Hij zei je moet er wel gewoon rekening meehouden dat ze dragend is. Hij is niet gescant want dat ging niet meer. Maar dus is ze eindelijk toch drachtig (bijna zeker) :D :o

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 10:07

Je noemt je paard een hij moet denk ik een zij zijn?

In iedergeval: gefeliciteerd! Hoe ver zou ze nu ongeveer moeten zijn?

zaralover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-11 10:10

Jespri schreef:
Je noemt je paard een hij moet denk ik een zij zijn?

In iedergeval: gefeliciteerd! Hoe ver zou ze nu ongeveer moeten zijn?

owja hahah ik zie het, ik bedoel zij ja een ruin kan niet erg dragend zijn neem ik aan :9
maar dankje , ze zou dan iets meer als 5 maanden zijn

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 10:12

Leuk zeg, nogmaals gefeliciteerd!

Krijgen we nog foto's van de toekomstige mama te zien? O:)

zaralover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-11 10:16

ga ik regelen, met der mega vacht.
ik had al een scheerapparaat gekocht om der te scheren en had nog geen deken opgedaan omdat ik der zou scheren dus nu heeft ze een mega vacht :brr:

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 10:17

Haha dat maakt niet uit toch? Lekker teddy!

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 10:19

Waarom kon scannen niet meer dan?

Gefeliciteerd iig :)

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 10:20

Met 5 maanden dracht kan je nog steeds scannen ;)
ik laat mijn merries altijd vlak voor 1 okt nog scannen ivm gustverklaring (indien nodig) en sommigen zitten dan al ruim over de 5 maand..