Ik heb een 13 jarige Fjordenmerrie Tatjana (Halldor x Doriena), ingeschreven bij het Nederlands Fjordenpaardenstamboek. Complete stamboom is dus bekend, maar ze heeft verder nooit aan keuringen meegedaan en heeft dus geen predikaten o.i.d. Ik heb er weinig verstand van, maar omdat het een mooie rastypische Fjord is die ook nog eens goed beweegt leek het me leuk om een keer aan een keuring mee te doen, gewoon om te kijken hoe ze scoort en voor de ervaring. Ik kan alleen nergens vinden hoe het zit met bijvoorbeeld haar leeftijd, kan een 13 jarig gewoon mee doe aan de Fjordenkeuring of is ze daar al te oud voor? Of kan dat alleen als ze op jongere leeftijd bepaalde predikaten behaald heeft? Ik hoor het graag!
Ik weet niet precies hoe het zit bij Fjorden maar voor andere stamboeken hoeft dat helemaal geen probleem te zijn. Gewoon het stamboekkantoor ff bellen, ze kunnen je er alles over vertellen
petraaken
Er zijn 3 voorwaarden waar je aan moet voldoen voordat je deel kunt nemen met je merrie aan de keuring. Die zijn: - je moet lid zijn van het stamboek - je paard moet op jouw naam staan - je paard moet DNA getest zijn Haar leeftijd maakt helemaal niets uit. Dit jaar was er bijv. op de keuring in Panningen een merrie uit 1993 die voor het eerst meedeed. Jouw paard is van 1998, dus geen enkele belemmering mits je aan bovengenoemde voorwaarden voldoet. Vanaf volgend jaar juni zullen er weer door het hele land Fjordenkeuringen worden gehouden. Deelname aan de keuring is gratis mits je voor de sluitingsdatum opgeeft.
Foss
Geplaatst: 21-10-11 10:12
Leeftijd maakt niet zoveel uit, mijn 26e jarige ruin is zelfs nog meegeweest naar de keuring.
nientje78
Geplaatst: 23-10-11 13:37
Leeftijd maakt idd niks uit, De oude merrie (25) van m'n schoonzus is ook nog voor een keuring geweest.
Oke bedankt! Dan gaan we deze winter lekker aan de slag zodat we ons komende zomer in kunnen schrijven. Nog één vraag over het testen van het DNA, als ze gechipt is en ingeschreven bij het stamboek, betekent dat dan dat haar DNA al een keer getest is? Of kan het zijn dat ik dat opnieuw moet doen? Kan het niet echt vinden..
Anita45
Geplaatst: 25-10-11 15:20
Chip en geregistreerd in het veulenstamboek hebben niks met DNA test te maken. Als jouw paard als veulen door het stamboek is gechipt (op de keuring of thuis bij de fokker) dan zijn er haren getrokken. Die worden bewaard totdat er een DNA test voor het bewuste paard wordt aangevraagd. Dan worden ze onderzocht of het paard wel echt van de ouders is die op papier staan. Dit haren trekken gebeurt in ieder geval al vanaf 1994 want de paarden uit 1994 waren de eersten die DNA getest moesten zijn voordat ze als 3-jarige of ouder in het hoofdstamboek konden worden opgenomen. Mocht ze toch al DNA getest zijn dan zit er vermoedelijk een oranje/rood papier in haar paspoort of als dat pas een paar jaar geleden gedaan is een sticker. Omdat ik weet wie de fokker is van jouw paard denk ik dat ze als veulen wel op de keuring is geweest, kun je wel terugvinden in het paspoort en ook wat het resultaat was (een A-, B-, of C-premie).
Nee dan is ze denk ik niet DNA getest, er zit in ieder geval geen formulier in haar paspoort. Ik denk zelfs dat ze helemaal niet op de keuring is geweest als veulen want er staat nergens iets over het behalen van een premie in haar paspoort en ook zijn bijvoorbeeld de aftekeningen niet ingevuld. Ze is op 2,5 jarige leeftijd verkocht dus misschien dat ze daarom niet naar de keuring is geweest, wellicht had de nieuwe eigenaar hier geen belangstelling voor? Maargoed, ik kan nu dus het beste het stamboek bellen en vragen of er haren getrokken zijn en zo ja, of ze die kunnen testen op DNA? En daarna zou ze dus mee mogen doen aan een eventuele keuring? In ieder geval heel erg bedankt voor de verduidelijking, ik doe m'n best maar ze is mijn eerste paard met stamboekpapieren en vind het toch nog vrij ingewikkeld in elkaar zitten als leek zijnde, haha.
Een mailtje of telefoontje naar het stamboek zal denk ik wel opheldering geven, dan kunnen ze je vertellen of ze wel of niet reeds DNA getest is en of ze haren op voorraad hebben om de test uit te voeren.
Doordat de aftekeningen niet zijn ingevuld gok ik dat ze nog een veulen paspoort heeft, dit wil zeggen dat ze nooit op de keuring verschenen is na haar 3e verjaardag. Mocht je nu naar de keuring gaan dan zal ze op de keuring gemeten worden en zullen de aftekeningen ingetekend worden, hiermee kan ze dan in het hoofd stamboek komen. (hier is die DNA test ook voor nodig)
Ze is in ieder geval van iemand geweest die haar op naam had en lid was van het stamboek want ze staat niet meer op naam van de fokker. Ik heb de boekjes van Oldeberkoop, Rolde, Onstwedde en Roden van 1998 even doorgekeken en daar staat ze in ieder geval niet in. Ze is dus in ieder geval niet voor de sluitingsdatum voor één van deze keuringen gemeld. Het boekje van Ruinen heb ik helaas niet, dus kan niet kijken of ze daar voor gemeld is. Ruinen is wel een keuring waar haar fokker geregeld kwam. Als jij nu zorgt dat die DNA test in orde komt, dat je lid wordt en haar op jouw naam laat overschrijven (hiervoor moet het paspoort naar het stamboekkantoor worden gestuurd in Hoenderloo) dan kun je daarna volgend jaar met haar naar een keuring.
Maar wie is nu de echte eigenaar van Tatjana (wil de echte eigenaar nu opstaan, haha) nu er ineens een ander account in dit topic voorbij komt.
Hoe bedoel je een ander account? Ik ben nu de echte eigenaar van Tatjana, haar paspoort gaat deze week nog richting Hoenderloo Nogmaals bedankt voor de info en ik houd je wel op de hoogte!
In mijn bestand staat als eigenaar tatjanalove en nu zag ik ineens een andere naam in dit topic. Maar nu ik nog even naar boven scroll in dit topic zie ik alleen jouw boktnaam voorbij komen. Was tatjanalove misschien de vorige eigenaar van haar?