[NRPS] Meerwaarde stamboekopname?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

[NRPS] Meerwaarde stamboekopname?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-11 12:52

Ik ben in het bezit van een haflo arabier merrie. Nu een jaar oud, ingeschreven in het NRPS (reg A). Haar vader is de AVS Bas Safari, haar moeder is een haflinger, voormalig res. kampioen van Belgie.
Bij inschrijving wees het stamboek me erop dat ik als ze 3 was gewoon naar de stamboekopname kon gezien haar bloedvoering.
Nu ben ik helemaal niet thuis in het NRPS, maar ik verwacht niet dat ze het prototype sportpony wordt. Hoeft voor mij overigens ook niet, daar is ze helemaal niet voor aangeschaft.
Voorlopig heb ik ook geen fokplannen, zeker niet gezien de huidige markt. Maar ik kan niet in de toekomst kijken.

Hamvraag: Heeft stamboekopname meerwaarde voor mij of haar?

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 13:04

Mijn inziens, als je ooit wilt ermee gaan fokken, dan ja stamboekopname heeft meerwaarde.

Niemand zoekt een 'rasloze' paard als sportpaard. Papieren waarop afstamming bekend is geven altijd een meerwaarde, het is 'iets' dat je op kan bouwen. Niet alleen op afstamming maar op kennis van gezondheid, karakter, enz enz.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-11 13:15

Peterina schreef:
Mijn inziens, als je ooit wilt ermee gaan fokken, dan ja stamboekopname heeft meerwaarde.

Niemand zoekt een 'rasloze' paard als sportpaard
. Papieren waarop afstamming bekend is geven altijd een meerwaarde, het is 'iets' dat je op kan bouwen. Niet alleen op afstamming maar op kennis van gezondheid, karakter, enz enz.

Hoe bedoel je het vet gedrukte?

Qua fok: Ze is niet aangeschaft met de fokkerij als doel, maarja, ik kan niet in de toekomst kijken natuurlijk

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 13:27

Veel competities zijn voortaan alleen open aan stamboek geregistreerde paarden.
Heel vaak (maar niet altijd) zijn kruisingen niet opgewassen tegen de sportieve eisen van hogere competities.
Ik weet dat het heel veel 'in de hoofd' zit bij mensen maar veel 'sport' ruiters willen gewoon papieren ... of het iets meer geeft als ze kunnen zeggen 'mijn paard is een ....' weet ik niet maar ik kom het iedere week tegen.

Persoonlijk heb ik niets tegen kruisingen, alhoewel ik nooit het zelf zou kopen, geeft het NRPS wel een mogelijkheid vanwege het aanvaarden dankzij het arabierbloed om een stamboekopname te doen. Zoals je al aangeeft het toekomst is koffiedik kijken maar hoe vaak gebeurt het niet dat er achteraf toch plannen worden gesmeten ivm fokken.

LadyMadonna

Re: [NRPS] Meerwaarde stamboekopname?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-11 13:37

Maar goed, de enige competities die ik eventueel zou gaan rijden zullen via de DAWRA (western) zijn en daarvoor voldoet ze aan de eisen. Als dit uberhaubt al gebeurt, want ze is gewoon lekker als recreatie paard aangeschaft.
Zit er een max leeftijd aan stamboekopname? Want anders kan ik haar, mocht ik toch besluiten ooit een veulentje te willen, altijd nog aanbieden

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 13:57

Nee leeftijdsgebonden is het niet. je hebt stamboekopname voor 3 jarige merries maar stamboekopname voor 4 jaar en oudere merries. Verder kan je merrie dan eventueel meedingen voor predikaten als ze aan het beoogde NRPS model voldoet. Sportpredikaat kan je ook aanvragen dan. Dat laatste is ook vaak een meerwaarde bij een eventuele verkoop en interessant mocht je toch ooit besluiten om ermee te fokken. Het NRPS paard is actief in bijna alle takken van de paardesport. We hebben springpaarden, dresuurpaarden, eventing paarden, endurance paarden, zelfs een 2- en 4-span gekend maar ook in de westernsport zitten er al is dat nog niet in de topsport van de western. Daarvoor gebruiken ze toch nog altijd quarters.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-11 13:58

Ik heb het ook nergens over topsport :?

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 14:55

Ik wilde er alleen mee aanduiden dat NRPS'er erg veelzijdig ingezet worden.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-11 14:59

Ah ok ;)
Maar goed, NRPS kan ook allerlei bloed zijn natuurlijk

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 09:38

we hebben al halve welshhengsten. Zelfs eentje met Connemarabloed in ook. Zolang ze een pony aan het vereiste aantal bloed komt en aan het model voldoen kan ander bloed goed zijn.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 22:27

Los van eventuele meerwaarde is het ontzettend leuk om met je pony naar de keuring te gaan. Je hebt een leuke dag, je pony is weer een ervaring rijker en als het meezit wordt ze nog in het stamboek opgenomen ook.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-11 22:32

Zo zie jij het ;) als ik van te voren weet dat ze toch geen premie krijgt of niet opgenomen wordt, ga ik er ook geen moeite voor doen. Liever niet beoordeeld dan slecht beoordeeld ;)

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 09:06

De vraag was toch of er meerwaarde was, toch niet of ze wel of niet geprimeerd wordt? Ik ken je pony niet, dus daar kan ik niets zinnigs over zeggen. Wat ik bedoel is dat ik het leuk vind om met m'n pony naar de keuring te gaan, los van de eventuele meerwaarde die dat oplevert. Maar als jij het te veel moeite vindt om naar een keuring te gaan, zou ik het niet doen. Als je niet met je merrie fokt heeft een stamboekopname volgens mij weinig meerwaarde. Kan dan altijd nog als je toch van plan bent een veulen te fokken wat je bij het NRPS in kan gaan schrijven. Wellicht dan ook handig voor je hengstenkeuze (of niet fokken als je merrie dan slecht beoordeeld wordt).