Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Lusitana schreef:Op evenementen heir vind je gewoonlijk meer dan 50% hengsten. Er werken zelfs maneges met hengsten in de lessen. Eerlijkheidshalve vind je herin de springsport best wel veel ruinen, maar dat komt omdat die al geruind in het buitenland worden aangekocht. Dat zijn dan ook meest geen Iberische paarden.
Ik denk dat in nederland een (ietwat absurde) angst bestaat voor hengsten en daardoor situaties gevaarlijker lijken dan ze zijn. Men schrikt al van een beetje brullerij.
Het etiket hengst is vaak zeer negatief. Hengsten worden bijna altijd onterecht met paniekerigheid en negativiteit omhult.
Daardoor reageren mensen soms ook verkeerd en juist daardoor komen er ongelukken die totaal te voorkomen waren.
Hier in Portugal is een hengst gewoon een mannetjes paard. Kinderen weten niet beter. Castreren moet je uitleggen en verantwoorden.
Ik zou willen dat men in nederland op zijn minst de iberische hengsten ook zo zouden kunnen zien. Als mannetjespaarden.
Lusitana schreef:Op evenementen heir vind je gewoonlijk meer dan 50% hengsten. Er werken zelfs maneges met hengsten in de lessen. Eerlijkheidshalve vind je herin de springsport best wel veel ruinen, maar dat komt omdat die al geruind in het buitenland worden aangekocht. Dat zijn dan ook meest geen Iberische paarden.
Ik denk dat in nederland een (ietwat absurde) angst bestaat voor hengsten en daardoor situaties gevaarlijker lijken dan ze zijn. Men schrikt al van een beetje brullerij.
Het etiket hengst is vaak zeer negatief. Hengsten worden bijna altijd onterecht met paniekerigheid en negativiteit omhult.
Daardoor reageren mensen soms ook verkeerd en juist daardoor komen er ongelukken die totaal te voorkomen waren.
Hier in Portugal is een hengst gewoon een mannetjes paard. Kinderen weten niet beter. Castreren moet je uitleggen en verantwoorden.
Ik zou willen dat men in nederland op zijn minst de iberische hengsten ook zo zouden kunnen zien. Als mannetjespaarden.
Zapata schreef:Lusitana schreef:Op evenementen heir vind je gewoonlijk meer dan 50% hengsten. Er werken zelfs maneges met hengsten in de lessen. Eerlijkheidshalve vind je herin de springsport best wel veel ruinen, maar dat komt omdat die al geruind in het buitenland worden aangekocht. Dat zijn dan ook meest geen Iberische paarden.
Ook IK ben het hier geheel me eens!!
Mensen hebben al heel snel een voor oordeel omdat ze hun "ballen"nog hebben...
Ik heb met mijn hengst ook veel problemen ondervonden om stalling te vinden, want je hoort op vele plaatsen: NEE WIJ WILLEN GEEN HENGSTEN OP STAL!! TE VEEL GEDOE MEE!!
Belachelijk!!
Het is inderdaad dat de mens niet weet hoe om te gaan met een hengst, omdat ze al een onderliggende gedachten of angst hebben..
Bij mij op stal is miss 40% hengst de rest merries en ruinen..
En ondervinden GEEN problemen ook niet op stal..
Dus als de mens eens gaat leren ze inderdaad gewoon als "mannetjes paarden" te zien, en geen vooroordelen te geven..dat er nauwelijks problemen hoeven te zijn..(op de enkele "echte" hengst na dan)
Zapata schreef:Dus als de mens eens gaat leren ze inderdaad gewoon als "mannetjes paarden" te zien, en geen vooroordelen te geven..dat er nauwelijks problemen hoeven te zijn..(op de enkele "echte" hengst na dan)