Drachtige merrie, scheren?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

pittig_ding

Drachtige merrie, scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-11 09:19

Mijn merrie is nu zo'n 5 maanden drachtig en nog lekker aan het rijden. Ze wordt nu alleen wel wat dikker in haar vacht, waardoor het drogen allemaal wat langer duurt. Nu zit ik er aan te denken haar te scheren.
Maar is dit verstandig?
Wellicht als ze het koud krijgt, dat dit dan invloed heeft op het veulen?
Wat zouden jullie doen?

Wilawander

Re: Drachtige merrie, scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 10:56

Ik zou het niet doen en minder gaan rijden. Anders zit je straks met dekens en een veulen te knoeien. Mogelijk maar niet handig.

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 11:00

misschien alleen de hals scheren, maar zolang ze na het rijden zelf rond kan gaan stappen, stapt ze zich wel droog.

pittig_ding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-11 14:59

Het minder gaan rijden gaan we ook wel doen, maar goed, ik vind het nu met 5 maanden nog wel erg vroeg om al echt minder aan te gaan doen. Sowieso ben ik van mening haar wel echt te blijven rijden. Uiteraard zeker niet zo fanatiek als wat ik deed, maar ik ben van mening dat zolang ze lekker in beweging blijft, ze fitter is dan wanneer ik haar alleen op de wei zet.

Wat bedoel je met zelf rond kan stappen? vaak wordt ze pas in de avond gereden en gaat ze daarna op stal. Ik haal ze altijd iedere avond binnen.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 15:07

Wilawander schreef:
Ik zou het niet doen en minder gaan rijden. Anders zit je straks met dekens en een veulen te knoeien. Mogelijk maar niet handig.

Als TS haar merrie nu scheert dan heeft ze tegen de tijd dat het veulen komt echt wel weer genoeg haar opgebouwd om daar geen last van te hebben. Als ik goed reken komt het veulen niet eerder dan half april volgend jaar. Ik zou haar wel scheren en lekker in het werk laten tot ze zelf aangeeft er moeite mee te hebben. Bij de ene merrie is dat wat eerder dan bij de andere.