Grote neusgaten.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Njoee

Grote neusgaten.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-11 01:13

Hee,

ik heb een Spaanse Arabier genaamd Safira. En ik had een vraagje,
Hebben jullie arabieren ook bijna altijd grote neusgaten? Heel veel mensen denken namelijk op foto's dat ik mijn paard dus uitput enzo, maar ze heeft altijd grote neusgaten!
Hebben jullie ook dit soort problemen of is mijn paard nou raar haha xd..

sherif

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 17:30

nee hoor je paard is niet raar hoor, grote wijde neusgaten is een rasstandaard van een AV:

Hoofd:
Het hoofd van het Arabische Volbloedpaard vertoont de meest karakteristieke raskenmerken. Het hoofd is kort en wigvormig. Het voorhoofd kan enigszins bol zijn tussen de ogen; dit wordt duidelijk wanneer men het paard in profiel bekijkt: men ziet dan het voorhoofd in een bolle, gebogen lijn lopen tot op eenderde van het neusbeen en doorlopen in een holle lijn. De onderkaakbeenderen zijn opvallen groot en rond. De neusgaten liggen iets hoger; de neusvleugels eindigen niet naast maar op de rug van de neus. In actie of bij opwinding staan de neusgaten wijd open en krijgt het hoofd, ook door de grote ogen, een bijzonder fraaie expressie. De ogen zijn groot en vol uitdrukking; ze bevinden zich eerder laag in het hoofd en staan ver uit elkaar (breed voorhoofd).

Grote wijde neusgaten zorgen voor meer opname van zuurstof, ook heeft het te maken met het aantal rode bloedcellen in het bloed(een warmbloed heeft meer rode bloedcellen dan en koudbloed, de rode bloedcellen hebben als functie het transporteren van zuurstof naar de cellen. Hoe meer zuurstof er naar de cellen getransporteerd wordt, des te beter is het uithoudingsvermogen(en hier blinken de AV in uit).

Dilan1993

Re: Grote neusgaten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 21:42

Goh, dat heeft veel met het topic te maken :\

Maar TS, arabieren heben gewoon grote neusgaten ;) Zeker als ze zich een beetje opwinden, dan lijken ze echt enorm :wow:

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 23:10

Dilan1993 schreef:
Goh, dat heeft veel met het topic te maken :\

Maar TS, arabieren heben gewoon grote neusgaten ;) Zeker als ze zich een beetje opwinden, dan lijken ze echt enorm :wow:

oh, bovenstaande reactie is al verwijderd :+

HedwigO

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 16:35

mijn arab heeft ook altijd vrij opengesperde neusgaten bij het rijden, check mijn haw topic maar

babooska

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 19:44

Ja dat hoort bij het ras...de mijne had dit ook, klein koppie maar een enorm stopkontakt, ik vind dat juist zo mooi aan die arabiertjes. Heb je een foto?

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 14:38

TS Als ik de foto in je profiel zie vraag ik me af, heeft ze net gegaloppeerd of zich uitgesloofd? Want bij normaal werk krijgt mijn arabier lang niet zulke grote neusgaten als ik op die foto zie. Alleen bij erg warm weer of hoog tempo werk worden zijn neusgaten zo groot.

T_S_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 14:43

Echt typisch arabier!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 15:15

Djilna schreef:
TS Als ik de foto in je profiel zie vraag ik me af, heeft ze net gegaloppeerd of zich uitgesloofd? Want bij normaal werk krijgt mijn arabier lang niet zulke grote neusgaten als ik op die foto zie. Alleen bij erg warm weer of hoog tempo werk worden zijn neusgaten zo groot.

Aan de aderen gezien heeft ze net daarvoor flink gewerkt of lekker gek gedaan ;)