Opfok??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Romyhorse6

Opfok??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-11 17:11

Ik wil over een paar jaar een veulen gaan kopen.
En nu ben ik vast beetje aan het rond kijken bij (lusitano) fokkers.
Maar ik wil ook vast beetje info gaan verzamelen over goede opfok adressen!
Dus bij deze wie weet er een aantal opfok adres liefst nederland maar stukje over de grens naar belgie of duitsland is ook goed!
Dus stuur me zo veel mogelijk websites dan kan ik vast beetje kijken wat me aan spreekt!
En zeg er graag even bij wat je ervaring er mee is!

En als er opfoks zijn waar van je weet dat ze niet goed zijn voor de jonge paarden zeg dat dan ook dan weet ik dat ik daar niet heen hoef!

Alvast bedankt!

Groetjes Romy

quintusgl

Re: Opfok??

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 19:10

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 13:24

Ik heb nu mijn veulen staan bij stal huusstede. Ben ik super tevreden over. Kleinschalige opfok met hart voor de dieren.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 13:26

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 18:18

spiritoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 07:54

http://www.devrijhoeve.nl

Een geweldige opfok , heb afgelopen week ons merrie veulen ( :-) Nu 2,5) opgehaald. zij heeft daar een paar jaar gestaan en ik kan alleen maar zeggen... Top!!

Romyhorse6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-11 15:50

InekeH87 schreef:
Ik heb nu mijn veulen staan bij stal huusstede. Ben ik super tevreden over. Kleinschalige opfok met hart voor de dieren.

Daar heb ik ook van gehoord ja!
Maar de site doet het steeds niet bij mij?!
Dus ik dacht dat ze er mee gesport waren?!

Romyhorse6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-11 15:51

MariekeA schreef:
http://www.eifelopfok.com
EDIT: Er zijn hier trouwens al tig topics over. FF zoek-functie gebruiken.

eifel opfok ging ook mijn voorkeur naar uit!
Maar dat is net wat te ver voor mij het is voor mij 4 uur rijden!

kyrtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 15:52

Je moet zelf ook goed kijken wat je te besteden hebt en wat je eisen zijn. En waar je zelf woont en of je het erg vind dat hij dan in Friesland staat en je zelf in Brabant woont, bijv.
Ik heb zelf nooit mijn paard in de professionele opfok gehad..

FerroSandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 15:54

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 16:02

Romyhorse6 schreef:
InekeH87 schreef:

Dus ik dacht dat ze er mee gesport waren?!

Ze zijn nog gewoon een open opfok :P. Ik weet niet of je op de juiste site kijkt? http://http://www.stalhuusstede.nl/
Mijn veulen is er dit jaar heen gegaan, volgende veulens gaan daar ook echt weer naartoe. Ze heeft niet veel plek, maar 10 merrie en 10 hengstveulens per jaar. Maar daardoor kennen ze wel alle veulens bij naam en de dieren die er staan zijn heel makkelijk.
Ik laat mijn veulen daar t.z.t. ook beleren, ik heb gewoon zo'n goed gevoel bij deze mensen dat ik ze dat ook toe durf te vertrouwen.

Romyhorse6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-11 16:11

InekeH87 schreef:

Dus ik dacht dat ze er mee gesport waren?![/quote]

Ze zijn nog gewoon een open opfok :P. Ik weet niet of je op de juiste site kijkt? http://http://www.stalhuusstede.nl/
Mijn veulen is er dit jaar heen gegaan, volgende veulens gaan daar ook echt weer naartoe. Ze heeft niet veel plek, maar 10 merrie en 10 hengstveulens per jaar. Maar daardoor kennen ze wel alle veulens bij naam en de dieren die er staan zijn heel makkelijk.
Ik laat mijn veulen daar t.z.t. ook beleren, ik heb gewoon zo'n goed gevoel bij deze mensen dat ik ze dat ook toe durf te vertrouwen.[/quote]

De site doet het nu wel!
Mijn lijkt het ook wel goede opfok!?
Maar worden de veulens wel aan de hand naar de paddocks gebracht?
Want ik hoorde dat ze op sommige stallen ook de paddocks in gejaagt worden dat wil ik niet!

Ik wil ook zeker een keer bij hun langs gaan!

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 16:26

Ja ze worden aan de hand naar de paddocks gebracht. Ik ben er een paar keer bij geweest. Ze kunnen ook afzonderlijke veulens uit de kudde halen en weer terug zetten zonder dat veulens daar moeilijk over doen.
Volgens mij is het met verweiden wel zo dat ze de paarden naar de andere weide drijven, maar ja dan zijn er 30 paarden die naar de weide ernaast moeten en het is dan makkelijker (en veiliger) om ze allemaal in één naar de andere weide te drijven dan ieder dier aan de hand.
Voor de hoefsmid komen de veulens ook in de hand. Ze worden dan gewoon aan een halster vastgehouden en niet vastgezet.
Wat ik het belangrijkste vond bij deze opfok was dat alle dieren rust uitstraalden en je allemaal graag wilden benaderen. Ook de jonge dieren die werden ingereden waren heel vriendelijk en kwamen op je afdraven zodra ze je zagen. Er hing een heel tevreden sfeer, de paarden waren rustig en ontspannen en absoluut niet bang of gestresst zoals je ook wel eens ziet bij andere opfoks.

Romyhorse6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-11 16:37

InekeH87 schreef:
Ja ze worden aan de hand naar de paddocks gebracht. Ik ben er een paar keer bij geweest. Ze kunnen ook afzonderlijke veulens uit de kudde halen en weer terug zetten zonder dat veulens daar moeilijk over doen.
Volgens mij is het met verweiden wel zo dat ze de paarden naar de andere weide drijven, maar ja dan zijn er 30 paarden die naar de weide ernaast moeten en het is dan makkelijker (en veiliger) om ze allemaal in één naar de andere weide te drijven dan ieder dier aan de hand.
Voor de hoefsmid komen de veulens ook in de hand. Ze worden dan gewoon aan een halster vastgehouden en niet vastgezet.
Wat ik het belangrijkste vond bij deze opfok was dat alle dieren rust uitstraalden en je allemaal graag wilden benaderen. Ook de jonge dieren die werden ingereden waren heel vriendelijk en kwamen op je afdraven zodra ze je zagen. Er hing een heel tevreden sfeer, de paarden waren rustig en ontspannen en absoluut niet bang of gestresst zoals je ook wel eens ziet bij andere opfoks.

Dat is idd erg belangrijk en ik snap dat het op het wieland zo word gedaan! maar als dat op het harden ook zo word gedaan vind ik dat wel gevaarlijk maar dit is niet het geval!
De kans is groot dat de opfok gaat worden voor mij het is wel 2 uur rijden maar dat heb ik er voor over!

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 16:49

Het is voor mij ruim een uur rijden, maar zelfs als het verder weg was geweest had ik het alsnog wel gedaan.
Tip: geef je vroeg op, omdat ze ieder jaar maar een paar veulens aannemen is er al snel geen plek meer. Ik heb in augustus gevraagd en toen was er eigenlijk al geen plek meer. Gelukkig konden ze nog wat schuiven, maar er is echt maar beperkt plaats.

Romyhorse6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-11 17:08

InekeH87 schreef:
Het is voor mij ruim een uur rijden, maar zelfs als het verder weg was geweest had ik het alsnog wel gedaan.
Tip: geef je vroeg op, omdat ze ieder jaar maar een paar veulens aannemen is er al snel geen plek meer. Ik heb in augustus gevraagd en toen was er eigenlijk al geen plek meer. Gelukkig konden ze nog wat schuiven, maar er is echt maar beperkt plaats.

Ja zal ik zeker doen zodra ik weet dat ik genoeg geld heb ga ik ze meteen bellen!

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 09:37

Romyhorse6 schreef:
Dus bij deze wie weet er een aantal opfok adres liefst nederland maar stukje over de grens naar belgie of duitsland is ook goed!
Dus stuur me zo veel mogelijk websites dan kan ik vast beetje kijken wat me aan spreekt!

En als er opfoks zijn waar van je weet dat ze niet goed zijn voor de jonge paarden zeg dat dan ook dan weet ik dat ik daar niet heen hoef!

Alvast bedankt!

Groetjes Romy

Ik snap je vraag niet helemaal. Je wil pas over een paar jaar een veulen gaan kopen? Dan heb je dus nog lang geen opfok adres nodig. De opfok adressen die nu genoemd worden bestaan dan misschien niet eens meer. Of er zijn goeie nieuwe adressen bij gekomen.
Lijkt me handiger als je zover bent dat je een veulen gaat kopen, dat je dan nog eens informeert?

Romyhorse6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-11 18:00

Scum schreef:
Romyhorse6 schreef:

Alvast bedankt!

Groetjes Romy

Ik snap je vraag niet helemaal. Je wil pas over een paar jaar een veulen gaan kopen? Dan heb je dus nog lang geen opfok adres nodig. De opfok adressen die nu genoemd worden bestaan dan misschien niet eens meer. Of er zijn goeie nieuwe adressen bij gekomen.
Lijkt me handiger als je zover bent dat je een veulen gaat kopen, dat je dan nog eens informeert?

Ik vind het juist verstandig om van te voren vast onder zoek te doen in plaats van op het laatste moment!
En dat er nieuwe bij gekomen zijn dat kan en dat er op foks gestopt zijn dan dat kan ook maar als ik meerderen opfoks heb die mij goed lijken zal er vast nog wel een zijn die nog steeds opfokt!
En ik denk dat meer mensen wat meer onder zoek zouden moeten doen voor ze een paard komen want dat is niet zo maar even iets!
Dus ik denk dat ik er verstandig aan doe om nu vast te kijken waar mijn voor keurens naar uit gaan!

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 08:44

Over 3 jaar is mijn opfok er waarschijnlijk nog wel :P. Ik heb in ieder geval de afspraak gemaakt dat mijn veulen er tot 2014 mag blijven staan.

Jennifer8

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 18:17

Ik kan je paardendal niet aanbevelen maar die bestaat vast niet meer tegen de tijd dat je een opfok nodig hebt. Een goeie tip van mijn kant: zorg ervoor dat je de opfok kiest die helemaal voldoet aan je eisen zodat je in de 3 jaar dat je veulen er opgroeit niet hoeft te wisselen. Het is juist goed dat je nu al aan het onderzoeken bent, zo kom je erachter wat je belangrijk vindt aan een opfok. Of er bijvoorbeeld netjes optijd bekapt wordt, bijgevoerd wordt indien nodig, of je je paard mag bezoeken en hoe ze met je paard en vooral ook met jou als klant omgaan. Allemaal dingen die als ze niet in orde zijn heel vervelend kunnen worden als je er al staat met je veulen.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 18:23

als je een lusitano gaat kopen weet natuurlijk niet waar jij hem haalt,maar sommige fokkers,daar kun je ook je velen laten staan en dat hij daar in de opfok komt samen met andere lusitano veulens.

FuegoJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 18:28

weliswaar alleen voor hengstveulens www.stalmerodia.nl
bestaat ook nog wel over 2,3,4 jaar
Zeer kleinschallig max 4 hengsten per jaargang en gemengde leeftijdsgroepen.
Peuters/kleuters/pubers en een aantal volwassen ruinen bij elkaar in een groep.

Romyhorse6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-11 19:50

keona schreef:
als je een lusitano gaat kopen weet natuurlijk niet waar jij hem haalt,maar sommige fokkers,daar kun je ook je velen laten staan en dat hij daar in de opfok komt samen met andere lusitano veulens.

De fokker bij wie ik mijn veulen vandaan ga halen heeft jammer genoeg geen opfok!

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 20:15

Magic_Ice

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 23:16

InekeH87 schreef:
Ik laat mijn veulen daar t.z.t. ook beleren, ik heb gewoon zo'n goed gevoel bij deze mensen dat ik ze dat ook toe durf te vertrouwen.

Hier ook zeer goede ervaringen met deze opfok, onze hengst heeft er ruim een jaar gestaan en is net verkocht, onze merrie gaat er dit voorjaar heen!
Ze zijn zeer betrokken en hebben veel kennis, ze zijn rustig met alle dieren en de paarden die er staan zijn zonder uitzondering vriendelijk en op hun gemak!