[KG] hoe zit het met maanogen/blauwe ogen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

keona

[KG] hoe zit het met maanogen/blauwe ogen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-11 14:29

ik ben erg nieuwschierig hoe de vererving van maanogen/blauwe ogen is.
we hebben zelf een merrie die rechts een maanoog heeft,ze heeft 2 veulens gekregen van 2 verschillende hengsten,beide hengsten hadden normale donkere ogen.
het eerste veulen dat ze kreeg had 2 normale donkere ogen,het 2de veulen had donkere ogen maar wel mensenogen.
dus helaas heeft ze het niet door gegeven,maar hoe zit het vereven hier nu van,kan iemand mij hier meer over vertellen.ik vind dit zelf erg interessant en wil hier graag meer over leren
Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 17-10-11 17:05, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tag toegevoegd

Nicole288

Re: hoe zit het met maanogen/blauwe ogen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 17:05

Het moet in ieder geval recessief zijn, want hier werd vorig jaar een veulen geboren met 1 blauw oog (schetser noemde het bij deze een ringoog, geen maanoog) en geen van beide ouders had dit zelf ook.

Ik ben ook benieuwd of hier meer over bekend is.

AlexandraM

Re: [KG] hoe zit het met maanogen/blauwe ogen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 17:14

hier ook een nieuwsgierige. heb er zelf geen idee van...

keona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-11 19:12

maar een ring oog word geloof ik ook mensenoog genoemd,dit heeft een van onze veulens nu aan beide ogen alleen zijn ze wel bruin en niet blauw
Nicole288 schreef:
Het moet in ieder geval recessief zijn, want hier werd vorig jaar een veulen geboren met 1 blauw oog (schetser noemde het bij deze een ringoog, geen maanoog) en geen van beide ouders had dit zelf ook.

Ik ben ook benieuwd of hier meer over bekend is.

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 19:35

Er zijn maar 2 genen die blauwe ogen veroorzaken (met uitzondering van de dubbelverdunde maar dat lijkt me duidelijk).
Alleen Splashed White en Frame Overo zorgen voor blauwe ogen, en beide kunnen generaties lang onopgemerkt blijven. In de meeste gevallen is Splash de oorzaak, frame komt minder vaak voor en splash komt ontzettend vaak voor ook al wordt het vaak niet herkent.

edit:

Hier een schema van veelvoorkomende aftekeningen die splash veroorzaakt, van heel minimaal of geen aftekening tot bijna helemaal wit, allemaal kunnen met of zonder blauwe ogen voorkomen:
Afbeelding

Schema van frame heb ik nog niet helemaal af dus die staat nog niet online.
Laatst bijgewerkt door IcePrincess op 17-10-11 19:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Jilzet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 19:36

ik ben dr ook benieuwd naar..:D

keona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-11 19:59

dus dan zou mijn merrie een spalsh of een overo moeten zijn,maar ze heeft dit dus niet door gegeven(blauwe ogen) wel de witte aftekeningen.wel heeft een veulen weer mensenogen,kunnen zij dit nu wel weer vererven of moeten ze zelf echt blauwe ogen hebben.en hoe zit dat is het nu dominant of ressesief.ik wil hier heel veel van weten.

want bij kleuren als je een bruine merrie dekt met bv cremello krijg je zo wie zo verdunning en meestal op bruin een valk.dek je een bruine met een palomino of valk du met een verdunning dan kun je of een effe kleur krijgen of een met een verdunnig.dus daar kom ik nu wel redelijk uit,maar hoe zit dat met de blauwe ogen,hoe heb je dus de meeste kans om blauwe ogen te krijgen?

keona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-11 20:05

hier de paarden de familie.
rechts mijn merrie met aan de rechterkant dan een blauw oog,links staat haar zoon met 2 donkere ogen(de vader had ook gewone donkere ogen)de zoon heeft ook een zwart witte staart
Afbeelding
en dit is haar dochter en deze heeft 2 donker mensenogen,de vader had gewone donkere ogen(het veulen is nu donker bruin tegen het zwarte aan)
Afbeelding

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 20:18

De blauwe ogen worden niet veroorzaakt door een op zichzelfstaand gen maar door het witpatroon, de splash of frame, hoe zich dat uit is per paard verschillend, dat een van de ouders blauwe ogen heeft zegt alleen maar dat dit gen aanwezig is en dan heeft het 50% kans om doorgegeven te worden aan het veulen. Of het gen zich bij het veulen uit in enkel aftekenen, of ook met blauwe ogen is per paard verschillend en zonder foto's vanaf hier ook moeilijk te zeggen.

Splash is waarschijnlijk incompleet dominant, dus in hetrozygote vorm toont het een beetje, in homozygote vorm heel veel. Maar de aanwezigheid van andere witpatronen kan de hoeveelheid wit van splash wel weer versterken ookal is het hetrozygoot aanwezig.

Om meer kans op blauwe ogen te krijgen kun je het beste een hengst uitzoeken die ook splash draagt. Bij welsh pony's is er bijvoorbeeld door bepaalde fokkers gesellecteerd op blauwe ogen, twee ouders met blauwe ogen weet je zeker van dat deze splash dragen (frame komt niet voor binnen de welsh) dus hiermee hadden ze grotere kans op homozygote splash veulen, en idd, hieruit kwamen veulens met bijna meer wit (en blauwe ogen) terwijl de ouders qua aftekeningen in het bovenste rijtje van het schema pasten.

Maar als je je er goed in verdiept kun je het ook zonder blauwe ogen ontdekken en op hengsten sellecteren. Of je kiest natuurlijk een hengst die heel duidelijk splash is maar deze zijn moeilijker te vinden binnen bepaalde rassen.

Met Frame fokken is wat ingewikkelder, deze is dominant maar in homozygote vorm fataal, het veulen zal dan dus niet overleven. Daarom is het ten zeerste aan te raden je paard eerst op frame te laten testen als je niet zeker bent of dit gen wel of niet aanwezig is. Bij sommige rassen komt het helemaal niet voor dus dan is het niet noodzakelijk te testen maar om jezelf, merrie en veulen een hoop leed te besparen, doe die test.

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 20:24

Hoe loopt de bles van de merrie? Is niet te zien op deze foto. Ze draagt overduidelijk ook tobiano, wat haar 'tovero' zou maken (tobiano + een ander witgen)

Zwarte veulen heeft wit in de manen? dan ook tobiano, geen wit in de manen kan ook slipped tobiano zijn en/of splash.

Merrieveulen is ook tobiano, splash twijfelachtig, en sabino/dominant white (oplopende punten aan het wit van de achterbenen)

Mensogen zijn gewoon kleinere ogen in grote oogkassen/ ogen met kleine iris, kan genetisch aangelegd zijn maar heeft niet perse met de kleur te maken.

danique998

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 20:29

.
Laatst bijgewerkt door danique998 op 29-01-25 10:25, in het totaal 1 keer bewerkt

keona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-11 20:32

Afbeelding
hier een foto van de bles
ook hebben de merrie en het jongste veulen veel witte haren door de vacht heen
als ik haar laat testen moet ik haar dan op alle bont varianten laten testen?ze geeft het wel door aan beide veulens zou ze dan homozygoot zijn ? misschien allemaal stomme vragen!!!

IcePrincess schreef:
Hoe loopt de bles van de merrie? Is niet te zien op deze foto. Ze draagt overduidelijk ook tobiano, wat haar 'tovero' zou maken (tobiano + een ander witgen)

Zwarte veulen heeft wit in de manen? dan ook tobiano, geen wit in de manen kan ook slipped tobiano zijn en/of splash.

Merrieveulen is ook tobiano, splash twijfelachtig, en sabino/dominant white (oplopende punten aan het wit van de achterbenen)

Mensogen zijn gewoon kleinere ogen in grote oogkassen/ ogen met kleine iris, kan genetisch aangelegd zijn maar heeft niet perse met de kleur te maken.

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 20:42

Bles is twijfelachtig, de scheefheid ervan zegt splash, maar de wijde bovenkant zegt frame.
Merrie heeft ook sabino, daardoor is het moeilijker te bepalen omdat dit de aftekeningen van ander wit vervormt.

Edit: maar ik zie in je profiel tinkerxwelsh staan, is dat deze merrie? dan zou je frame wel uit kunnen sluiten, welsh komt geen frame voor en tinker ook niet dacht ik maar dat zou ik niet met 100% zekerheid durven zeggen.

Als je gaat fokken wil je dan echt puur de blauwe ogen of maakt wit erbij niet uit? Want als je alleen blauwe ogen zou willen is dat heel moeilijk te fokken.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-11 20:58

ja de merrie is inderdaad een tinker x welsh(dit is mij verteld toen ik haar kocht,ik weet van een foto dat moeder ook bont was,en de ader zou ook bont zijn).ik ben nu niet van plan om nog wat te gaan fokken binnen nu en een aantal jaar,maar ik wil me er wel in verdiepen,zou ik nog eens wat fokken met haar om te proberen er ook nog 1 of 2 blauwe ogen uit te kunnen fokken,dat ze wat meer wit zouden krijgen zou niet heel erg zijn maar veel wit en weinig zwart of bruin vind ik zelf wat minder(maar ja je weet nooit wat er uit komt).ik vind erg interessant wat je verteld
IcePrincess schreef:
Bles is twijfelachtig, de scheefheid ervan zegt splash, maar de wijde bovenkant zegt frame.
Merrie heeft ook sabino, daardoor is het moeilijker te bepalen omdat dit de aftekeningen van ander wit vervormt.

Edit: maar ik zie in je profiel tinkerxwelsh staan, is dat deze merrie? dan zou je frame wel uit kunnen sluiten, welsh komt geen frame voor en tinker ook niet dacht ik maar dat zou ik niet met 100% zekerheid durven zeggen.

Als je gaat fokken wil je dan echt puur de blauwe ogen of maakt wit erbij niet uit? Want als je alleen blauwe ogen zou willen is dat heel moeilijk te fokken.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 23:10

bij tinkers komt inderdaad ook geen frame voor

Hier dit jaar ook een veulen gefokt met 1 blauw oog uit twee ouders met 2 bruine ogen. Maar wel overduidelijk dragers van het splash-gen :) Ik hou er van!

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 23:29

Wij hebben op de stal ook een Welsh met 1 maanoog, zijn zoon heeft ook blauw oog maar mama had 2 donkere ogen. De vader heeft inderdaad apart kleurtje, apart blesje en zwarte vacht met rode puntjes, moeilijk uit te leggen := Kindjelief is een soort mini-Haflinger met normale bles :)) Ze lijken totaal niet op elkaar, alleen dat oogje. Bij papa verwacht je zo'n speciaal oogje, maar bij kindje niet dus ik snap dat dat gen ook vaak onopgemerkt blijft!

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 16:47

@ IcePrincess:
Kun je mij vertellen wat precies het verschil is tussen splash en sabino?

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 17:25

interresant...

ik heb ooit een veulen gefokt bij ponie van mn zusje...

veulen had grote kol en 2 witte achtevoetjes...en had 1 blauw oog( glasoog)

moeder had witte benen kol en witte buikvlek.....

welsh gefokt...

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 17:29

Splash komt toch ook voor in bepaalde welshlijnen?

keona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-11 19:57

ja geloof van wel
Iris82 schreef:
Splash komt toch ook voor in bepaalde welshlijnen?

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 22:44

Niet alleen bepaalde bloedlijnen maar gewoon heel erg veel. Van de afbeelding die ik plaatste de eerste rij het 3e plaatje zijn ontzettend gewilde aftekeningen bij de welsh, teveel daarmee fokken geeft steeds meer wit en bij homozygote vorm krijg je dan ineens een welsh zoals de laatste twee rijtjes. Maar dit is jarenlang (onbewust) in toom gehouden door met andere aftekeningen te kruizen als er teveel wit kwam.

Verschil tussen splash en sabino is vrij groot maar als je niet weet waar je op moet letten kan het moeilijk te onderscheiden zijn, zeker in minimale vorm.
Belangrijke kenmerken voor splash zijn:
- scherpe lijnen van de aftekeningen
- rechte scheiding van de beenaftekeningen
- 'bottom heavy' bles, dus een bles die naar benen toe breder uitloopt (ook een snep kan al een kenmerk zijn)
- bles die van het hoofd lijkt te vallen, dat kan varieren van een half wit hoofd en half donker gekleurd hoofd maar ook een bles die scheef over de neusbrug loopt naar 1 neusgat toe bijvoorbeeld
- witte buikvlek, bij grotere expressie langs de buik omhoog lopend, soms ook tussen de voorbenen door langs de half
- staartpunt kan wit zijn
- hoe expressiever uitgedrukt hoe groter en ronder de vormen worden
- blauwe ogen

Tegenhangende kenmerken van sabino:
- rafelige scheidingslijnen van wit en gekleurd
- wit aan de achterbenen loopt in een punt omhoog, aan de voorbenen vaak ook heel ongelijk, ene helft van het been gekleurd andere helft wit, hele rare lijnen en onregelmatig verdeeld terwijl splash veel gelijkmatiger is verdeeld
- meestal rechte bles maar dit punt is vaak wat moeilijker omdat het hierbij goed in in andere witpatronen immiteren dus je moet het in het totaalplaatje zien om beter over te kunnen oordelen. bles loopt op het voorhoofd meestal ook naar buiten uit, dus 'top heavy'
- kan ook witte buikvlekken geven maar niet vaak zuivere witte vlekken zoals bij splash, vlekken zijn rafelig en vaak gevlekt
- stekelhaar, over het hele lichaam en vooral langs de aftekeningen, ook witte haren door de staart en manen zijn hierbij mogelijk
- hoe expressiever hoe vlekkeriger, veel kleine witte en gekleurde vlekjes door elkaar, hele rafelige aftekeningen, in homozygote vorm is het paard voor minimaal 90% wit.
- geen blauwe ogen

Maar dit zijn geen specifieke kenmerken van sabino! Alleen de tegenhangers van de splash kenmerken waaraan je het verschil tussen de twee kan zien. Sabino kan hele rare en onverwachte dingen doen en daarom kun je beter testen als je wil weten of een paard sabino draagt of niet.

Wanneer sabino en splash samen zijn doet sabino een paar dingen, het geeft de aftekeningen de kenmerken van sabino, dus rafelig, ongelijk oplopende witte benen, stekelhaar, dat soort dingen, het versterkt het wit, de aftekeningen worden groter dan wanneer beide genen alleen aanwezig zouden zijn maar tegelijkertijd kan het het wit van splash ook terugdrukken, zo zal het wit de ogen weggedrukt worden, langs de zijkanten van het hoofd (lipvlekken en kinvlekken komen doorgaans hierdoor) wit aan de benen kan naar beneden gedrongen worden. Je blijft splash wel in grote lijnen herkennen maar zeker als je niet weet waar je dus op moet letten kan het moeilijk te zien zijn welke genen het paard zal dragen.

En om het even extra ingewikkeld te maken, naast sabino is er nog dominant white wat heel erg op sabino lijkt maar nóg rafeliger en expressiever wit geeft, het verschil tussen deze twee vind ik ook vaak moeilijk te onderscheiden. Maar tot dusver is er nog maar 1 vorm van sabino genetisch aantoonbaar en van dominant white staat de teller momenteel op 14 als ik me niet vergis.

Plaatjes zijn natuurlijk makkelijker.

Sabino getest:

Afbeelding
hetrozygoot sabino, let op de ongelijke verdeling van het wit aan de benen, bles is recht over de neusbrug en wijder op het voorhoofd, stekelhaar

Afbeelding
homozygoot sabino, (bijna) helemaal wit, donkere ogen

Splashed white:

Afbeelding
splash heel minimaal aanwezig, en mocht je hem herkennen, ja dit is Gribaldi :D en ook zijn zoon Totilas draagt splash :j . Splash komt ook bij de trakehner vrij veel voor en mede hierdoor werd duidelijk dat dit typische aftekeningen voor minimaal splash is, als je naar de nakomelingen van Gribaldi kijkt zul je zien dat er een flink aantal tussen zitten met veel wit, en/of blauwe ogen, vooral bij de vossen zie je hele hoge witte benen (vos en wit gaan beter samen dan zwart en wit)

Afbeelding
Mooi voorbeeldje van een bescheiden 'splashbles' breder en scheef uitlopend naar onderen, verder weinige tot geen wit op het lichaam en de benen, wel twee schitterende blauwe ogen <3

Afbeelding
Een heel mooi voorbeeld van een Trakehner met meer wit, wellicht de eerste met zóveel wit maar duidelijk splash. ouders kun je vinden via de fokker: http://www.trakehnerhof-mirbach.de/html ... ttalk.html , beide ook mooie splash voorbeelden, vader heeft al veel duidelijke splash veulen gegeven.

En nog wat verschillende dominant white:

Afbeelding
The White Fox, werd gedacht homozygoot sabino te zijn maar is 'W2' een van de dominant white vormen, tot nu toe is W2 enkel bij de Thoroughbred gevonden

Afbeelding
R Khasper, werd ook homozygoot sabino gedacht maar is ook een vorm van dominant white, deze is tot nu toe nog enkel bij arabieren gevonden, 'W3'

Afbeelding
ook dit werd lang voor sabino aangezien maar is ook dominant white, hier is verschil wel vrij duidelijk zichtbaar, nog vlekkeriger , onduidelijker en wijder verspreid dan sabino. Deze wordt aangeduid met W5 en is ook nog enkel bij de Thoroughbred gevonden

Afbeelding
ook W5 , kleindochter van de hengst hierboven, hele andere expressie (beide bruin, vertekent wat op de foto), lijkt wat op splash en frame overo maar de verschillen zijn ook duidelijk, veel rafeligere/slordige aftekeningen, ongelijk verdeeld,buikvlek heeft een andere vorm en plek

DW is homozygoot waarschijnlijk niet levensvatbaar en sabino wel, sabino kan bij alle rassen voorkomen, DW lijkt heel sterk rasgebonden per mutatie. Dit zijn de grootste verschillen tussen deze twee genen.

Een combinatie van splash en sabino/DW kun je in mijn profiel zien :Y) . Aangezien er nog geen aanwijzingen zijn dat sabino daadwerkelijk bij welshjes voorkomt is ook hier waarschijnlijk sprake van een nieuwe dominant white mutatie maar voor zover ik weet zijn ze nog niet actief naar DW aan het zoeken bij de welsh.

Zo dat is een heel lang verhaal, dus ik hoop dat het een beetje duidelijk is :') .

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 23:08

die bovenste foto is dus getest op SB1? Want de andere sabino's zijn niet te testen toch?
Is Splash te testen dat men weet dat Gribaldi en Totilas Splash dragen?

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 23:54

Bovenste is sb1 getest :j , of er echt andere sabinovormen zijn weten ze niet, tot nu toe blijken heel veel van de paarden waarvan gedacht werd dat ze sabino waren dominant white te zijn.

Splash is nog niet te testen maar is wel duidelijk aan de hand van de bloedlijnen volgen, je gaat een patroon herkennen, zowel in de aftekeningen als in de nakomelingen en hun wit verspreiding.

Het splash veulen wat ik hierboven poste is bijvoorbeeld een nakomeling van Hirtentanz, een hengst die al veel duidelijk splash veulens heeft gegeven, de vader van zijn moeder is ook de vader van Gribaldi, dus als je dan uitgaat van die hengst als eerste generatie, is Gribaldi de tweede en Hirtentanz derde generatie, veulens van Gribaldi zijn ook derde generatie en hebben ook al meer wit (niet allemaal natuurlijk want hij is wel hetrozygoot), veulens van Hirtentanz zijn dan vierde generatie en dragen ook weer veel meer wit.
Een zelfde patroon zie je ook bij andere rassen; welsh, paint/quarter, morgan, ijslanders.

Het zou kunnen dat er ook verschillende splash mutaties zijn, bij sommige rassen zie je meer been wit met minder hoofdwit en bij andere rassen zie je juist weer meer hoofdwit met minder beenwit. Maar allemaal met dezelfde kenmerken, vooral als je naar de voorouders en nakomelingen gaat kijken. Er is iig geen enkele rede om te denken dat er nog meer verschillende witgenen zijn, hooguit mutaties van een gen zoals de sabino en dw mutaties, zelfde gen, maar andere mutatie.

Ook zwart of rood basis lijkt een grote rol te spelen, op vos komt veel meer wit dan op zwart of bruin. Dit is ook iets wat je veel bij de nakomelingen van Gribaldi ziet, de vossen hebben veel meer wit, ongeacht de aftekeningen van de moeder. En Ook Totilas lijkt dit voort te zetten, de combinatie van zijn aftekeningen, afstamming en dit veulen: http://www.pferdezucht-brunken.de/filea ... otee_l.jpg
maakt dat heel veel mensen die met kleurengenetica bezig zijn ervan overtuigd zijn dat Totilas ook splash is, en ook ik ben daar dus van overtuigd :D .

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 16:23

ivm Sabino
Citaat:
- geen blauwe ogen

... dit is niet bewezen en niet juist om het te melden.
Een mening hierover is sterk afhankelijk van welke 'school' je volgt : de Engelse en Europese onderzoekers sluiten het niet uit; de Amerikaanse onderzoekers wel, maar dan hebben ze (USA) het over SB1.

Er zijn vermoedelijk tot nu 12 DW 'combinaties' gevonden en bij Sabino staan de onderzocht 'families' op 3 (families = verschillende familielijnen die niet aansluiten bij elkaar, geen Splash, Frame of DW zijn, en negatief zijn getest op SB1).

Omdat DW, Sabino, Splash en Roan op het KIT zitten EN deze laatste ook aan het Extension 'gelinkt' (interactief) blijkt te zijn is er een sterke vermoeden dat het tonen van een bepaald vorm van witte aftekening/patroon en kleur van het paard erg sterk verbonden zijn.
Heel simpel uitgelegt: stel dat Hirtentanz heterozygoot is voor zwart (weet niet of dit is, maar voor de voorbeeld stel dat) en dat het vos allel dat hij van zijn moeder Herzlani verbonden is met Splash en dat het zwart allel dat hij van zijn vader Axis verbonden is met Sabino ... dan bepaalde die specifieke kleur allel dat doorgegeven wordt ook welke witte 'aftekeningen' doorgegeven wordt, iaw geeft hij zijn vos allel door dan geeft hij geen Sabino door, geeft hij zijn zwart allel door dan geeft hij geen Splash door.

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 21:02

Juist omdat Sabino op KIT zit kun je wel aannemen dat het geen blauwe ogen geeft, bij paarden zijn ze dan misschien nog niet zo ver met het onderzoek maar bij andere dieren wel en daarbij zijn geen aanwijzingen voor verandering van oogkleur door KIT, daar waar de ogen wel van kleur veranderen is altijd een ander gen aanwezig wat hiervoor zorgt.

Frame overo geeft blauwe ogen en zit dan ook op een andere locatie, depigmentatie door Frame heeft een andere oorzaak dan KIT waardoor ook de ogen kunnen verkleuren, daarom wordt van Splash ook niet verwacht dat deze op KIT zit.

De link tussen wit en Extension is niet hetzelfde als dat van KIT en Extension.
Kit en extension heeft met de vererving te maken, dus idd als het paard zwart is dat het automatisch bepaalde kit allelen mee krijgt, is het vos krijgt hij ook dat wit niet mee (of andersom).
Maar de link met wit in het algemeen ligt anders maar hoe is niet helemaal duidelijk, dat witgen is wel aanwezig maar op ee toont het expressiever dan op EE of Ee en wordt onafhankelijk van extension vererft, dus als de hengst Ee is kan hij zowel zijn E met splash als zijn e met splash meegeven maar op het ee veulen toont het expressiever dan op het Ee of EE veulen.

Van DW zijn er 12 mutaties aantoonbaar in het dna waarvan 1 test beschikbaar voor het grote publiek, en heel veel andere lijnen worden nog onderzocht, waarvan de er 2 vrijwel zeker geïsoleerd zijn maar nog geen test beschikbaar. En onder die onderzochte bloedlijnen zitten er ook veel die als sabino zijnde aangeschreven staan maar tot nu toe is alles waarvan ze dachten dat het sabino was toch dominant white dus ik verwacht ook niet snel nog een nieuwe sabino mutatie te zien maar wel meer dominant, zeker als je kijkt naar de onderzoeken van KIT bij andere dieren.