Hoe vaak per jaar is een merrie ongeveer hengstig en wat zijn eventuele kenmerken van een hengstige merrie?
Misschien een stomme vraag, maar heb dus niet veel ervaring met merries.
Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Maar verder merk ik het niet aan haar gedrag wanneer ik met haar bezig ben. Volgens mij verschilt het ook per paard hoevaak ze hengstig worden..
tot dit voorjaar is ze nooit zichtbaar hengstig geweest, op een chagerijnige bui na. Maar helaas is het dit jaar de hele zomer pappen en nat houden geweest. Gelukkig hebben we het inmiddels onder controle met Regumate maar man wat een drama. Ik ben erg blij dat de winterperiode zich weer aandient en ik kan alleen maar hopen dat het volgend jaar weer niet opnieuw begint. Tootz schreef:Ik heb er dus 1 staan die echt met flinke koliekverschijnselen staat elke 3 wekentot dit voorjaar is ze nooit zichtbaar hengstig geweest, op een chagerijnige bui na. Maar helaas is het dit jaar de hele zomer pappen en nat houden geweest. Gelukkig hebben we het inmiddels onder controle met Regumate maar man wat een drama. Ik ben erg blij dat de winterperiode zich weer aandient en ik kan alleen maar hopen dat het volgend jaar weer niet opnieuw begint.
mirka1994 schreef:Tootz schreef:Ik heb er dus 1 staan die echt met flinke koliekverschijnselen staat elke 3 wekentot dit voorjaar is ze nooit zichtbaar hengstig geweest, op een chagerijnige bui na. Maar helaas is het dit jaar de hele zomer pappen en nat houden geweest. Gelukkig hebben we het inmiddels onder controle met Regumate maar man wat een drama. Ik ben erg blij dat de winterperiode zich weer aandient en ik kan alleen maar hopen dat het volgend jaar weer niet opnieuw begint.
Joh, jeetje heftig! Hoe kan dat eigenlijk? Hoe kan het dat de hormoonshuishouding zo op hol slaat dat ze koliekverschijnselen krijgen?
Maar gelukkig is ze nu weer helemaal goed verklaard dus nu nog het laatste beetje afbouwen en fingers crossed voor volgend jaar. 
Ook vaak kleine plasjes doen, als ik haar borstel en ik kom in de buurt van haar poep direct die staart opzij. Ze is dan ook heel schrikkerig, weet geen weg met haar zelf en constant hysterisch crossen.. Poeky schreef:Bij mijn merrie is het erg onregelmatig, vaak 2 tot 3 maal per maand, ze is wel nog jong. Ze loopt dan constant met de staart de lucht in, erg aan de ruinen plakken in de wei. De ruinen kunnen dan ook wel eens vechten om haarOok vaak kleine plasjes doen, als ik haar borstel en ik kom in de buurt van haar poep direct die staart opzij. Ze is dan ook heel schrikkerig, weet geen weg met haar zelf en constant hysterisch crossen..
Peterina schreef:Poeky schreef:Bij mijn merrie is het erg onregelmatig, vaak 2 tot 3 maal per maand, ze is wel nog jong. Ze loopt dan constant met de staart de lucht in, erg aan de ruinen plakken in de wei. De ruinen kunnen dan ook wel eens vechten om haarOok vaak kleine plasjes doen, als ik haar borstel en ik kom in de buurt van haar poep direct die staart opzij. Ze is dan ook heel schrikkerig, weet geen weg met haar zelf en constant hysterisch crossen..
Weet niet hoe oud deze merrie is maar het is niet normaal dat een merrie, ongeacht de leeftijd!, 2-3 keer per maand hengstig is. Een jong merrie is eerder MINDER hengstig om dan te stabiliseren op een cyclus van 21-28 dagen.
Om de 10-14 dagen hengstig worden (= 2-3 keer/maand!) kan duiden op een ontsteking of een hormonale evenwicht storing. Het laatste kan ook de oorzaak zijn van de symptomen van schrikkerig zijn, geen weet weten met zichzelf en het hysterisch crossen.
Beiden oorzaken dringen op spoedig controle door een DA.
Ik wil ook niet zomaar mijn merrie volstoppen met weet ik veel wat allemaal, lijkt mij ook niet zo gezond. Zeker als het volgens gediplomeerde dierenartsen niet nodig is. anonymous1 schreef:Mijn merrie is duidelijk om de drie werken hengstig. Zodra er een ruin in de buurt is gaat ze plassen en een beetje plakken. Maar ze is daarin goed te corrigeren. En ze is juist erg fijn te rijden dan. Ze pikt meer zeg maar. Normaal gesproken kan ze nog welleens gepikeerd zijn met rijden, maar als ze hengstig is dan kan ik er juist goed aanzitten. Dus ik heb er helemaal geen last van. Vorige week was ze nog hengstig trouwens.