info gevr. over kruizing ijslander x arabier v.v.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gaitkeeper

Berichten: 517
Geregistreerd: 16-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-03 16:35

ponyzotje"]
[quote="Gaitkeeper"][quote="ponyzotje schreef:
dat is wel waar. maar je hebt wel meer zekerheid. oa over de bouw-verhoudingen-gangen-...
maar het is waar dat het bij elk ras zo is...


haha, gaan we weer.
De IJslander een delicaat ras Verward Haha! Verward Haha!

Was jij het niet die vertelde van die IJslandermerrie met amper tölt en zeer slecht gebouwd? Waar ze lustig mee fokten binnen het ras ??

Waarschijnlijk hebben die eigenaren nooit een poging gedaan informatie in te winnen over het laten dekken van deze merrie.
[/quote]

I rest my case. Hoewel jij vindt dat dit niet ter zake doet doet het dat wat mij betreft gewoon wel.

Laten we gewoon nou eens zeggen : 'hoe en wat je ook wil fokken, probeer het verantwoord te doen'.

jep, dat was ik.
trouwens over je laatste stukje: ken ook wel best gelukte aegidienbergers hoor, maar ik heb er gezien
dus over dit stukje. haar tölt is geloof ik supergoed, ze kan wel niet bereden worden en ze ziet er niet uit. MAAR
dit is expres. ze is enorm op inteelt gefokt. de eigenaren hebben haar laten invoeren, omdat ze zo'n mooie veulens gaf in combinatie met heel andere lijnen. zelf ziet ze er inderdaad niet uit. ik heb het zelf nooit goedgevonden, maar wie ben ik om dat te vinden.
overigens, hoewel ik het nu kan goedpraten, vind ik dat zo'n dingen in deze discussie absoluut niet ter zake doen, het is niet eens mijn eigen merrie.

en het enige wat ik hier deed was haar waarschuwen. omdat alles hier zo positief klonk, en ik het ook wel anders gezien heb. ik hoop dat je mijn berichten ook met andere ogen kan bekijken nu. er kan best wat heel moois uitkomen, maar waarom wil niemand dát partje lezen? Boos!
[/quote]

iedereen wil dat partje best lezen maar wij willen net zo goed dat gij u es realiseert dat het fokken bínnen een ras niks heiligs is.

Citaat:
trouwens over je laatste stukje: ken ook wel best gelukte aegidienbergers hoor, maar ik heb er gezien

Ik ken ook best goed gelukte IJslanders maar ik heb er ook wel vaker een aantal gezien... Lips are sealed


Citaat:
dus over dit stukje. haar tölt is geloof ik supergoed, ze kan wel niet bereden worden en ze ziet er niet uit. MAAR
dit is expres. ze is enorm op inteelt gefokt.


I rest my case.
Hoewel jij vindt dat dit er hier even niet toe doet vind ik dat dus wel.

Laten we het gewoon er op houden dat een ieder verantwoorde keuzes moet maken als ie wil gaan fokken. Binnen of buiten rassen maakt geen donder uit.

En om weer even een statement uit een vorige discussie te herhalen Haha! :
Een kruising mag nog zo lelijk zijn maar zal tien tegen één qua gestel heel wat sterker zijn dan doorgefokte raspaarden en zeker als er ingeteeld is ! En dit is bewezen.

kathy
Berichten: 114
Geregistreerd: 18-04-03
Woonplaats: Geetbets

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-03 15:08

Hoi
Bij de vorige eigenaar heeft mijn hengst, arabier een ijslandse merrie gedekt. Zeer mooie compacte kruising. De mensen gaan er later endureance mee rijden. De gangen zijn niet speciaal. Geen tolt maar ook geen echte arabieren gangen. Let wel: mooi beestje

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-03 17:15

fokken binnen het ras is niks heiligs, wel natuurlijk.
en idd, zoals die merrie bestaan er compleet mislukte ijslanders. maar dat is dat niet een kruisingsfout tussen rassen, maar eerder binnen het ras. overigens heb ik ook wel wat mislukte ijslanders gezien, maar zal het percentage daarvan binnen het ras vaak kleiner zijn. dit komt mede omdat de aegidienberger zoveel jonger is. geen aanval dus.
en natuurlijk moet iedereen verantwoorde keuzes maken. en dáárom waren mijn stukjes er. als je roept ik wil een shet en een shire kruisen en iedereen roept super, fantastisch, en er komt dan een creatuur van t zevenste knoopsgat uit, weetjewel. beetje extreem, maar gewoon om aan te tonen dat ik het niet slecht bedoel en zeker ook geen reacties als die van jouw uitlokte.

ik ga mich inderdaad eens moet realiseren dat het fokken binnen ras niet heilig is.... Verward waarom zou iedereen anders al die topics openen op FA over welke hengst bij welke merrie past binnen het kwpn? ok, dit is dan wel geen ras, maar wel al compleet zelfde type.

de topicstarter moet in ieder geval ook naar bouw kijken. niet de eerste de beste arabier of ijslander erop zetten. maar dat zal die zelf ook wel beseffen. op die manier hou je 'de eer van het kruisen' hoog.
niks tegen kruisingen, ik rijd er een paar tien en allemaal beresterk. echt niks op tegen, maar zoals jij al zei gaitkeeper, moet het verantwoord blijven.

Gaitkeeper

Berichten: 517
Geregistreerd: 16-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-03 10:54

Kowloon,

Ik had net de persoon aan de telefoon waarvan ik je het emailadres schreef. Kim heeft een stuk of 5 paardjes gezien van deze kruising.
Zij vond het best leuke paardjes. Wat grotere ponies met veel uithoudingsvermogen en looplust, zo beschreef ze ze.
Twee van zulke kruisingen kan je in Havelte bekijken maar als je meer wilt weten zou je haar eens kunnen mailen.

Succes !

byrklint
Berichten: 253
Geregistreerd: 17-05-03
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 23:21

Kijk mensen een IJslander x Arabier (En wat een toeval deze komt uit HAVELTE!!)

Is ze niet mooi?!

----->Princess<------

Afbeelding

byrklint
Berichten: 253
Geregistreerd: 17-05-03
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 23:38

En dit is die andere Buts Dotir

Buts dotir & Marleen
Afbeelding

Buts
Afbeelding

Princess weer
Afbeelding

byrklint
Berichten: 253
Geregistreerd: 17-05-03
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-03 20:24

Ik was vandaag ff naar de IJslanders geweest en er was een wedstrijd, was leuk Lachen Princess de drafren had gewonnen!! Was echt heel erg stoer!!

SuuZzZ
Berichten: 562
Geregistreerd: 28-10-03
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 21:24

Haha, echt wel mooie knollies hoor!!! Party!!