Al heel lang zit ik in de paarden en al heel lang ben ik aan het dromen van een eigen Pré-hengst. Alleen, hoe vind je een betrouwbare fokker in Spanje, om zelf je Pré te gaan selecteren in Spanje, en, je niet te laten misleiden, een vertaler mee of wat ? Heb niet echt zin om hier via een tussenpersoon te werken, maar naast het feit dat ik viertalig ben, Spaans spreek ik helaas niet, en of de meeste fokkers Engels spreken, tja, weet ik niet.
Enige wat ik op dit moment weet is dat ik liefst een Pré met Militar bloedlijnen zoek, max 18m-2jr, geen castagna, wél zw/dbruin, of een schimmeltje, en eerder het kleine type, max rond 160 mag zelfs nog ietsje kleiner zijn maar wel minimum 155cm, eerlijk karakter, en eerder het fijnere hoofdje, zeker geen ramshoofdje, zeg maar het "modernere" gefokte Pré-paardje, met zeer goede gangen. Budget is naar aangeboden kwaliteit en afstamming overéén te komen prijs. Kan iemand mij hier evtl wat raad ivm zelf zoeken en evtl aankopen in Spanje geven ?
Waarom wil je perse een PRE uit spanje?? In NL zitten ook hele goede fokkers hoor en dan bespaar je je paard een zeer vermoeiende lange reis. ER is dan misschien wel minder keus maar misschien is je droompaardje dichterbij dan je denkt!
Juist door wel gebruik te maken van een tussenpersoon is de kans groot dat je met een goede keuze terug komt. De fokkers willen de tussenpersonen immers graag te vriend houden, omdat deze vaak meerdere aankopen per jaar regelen voor ze. Ze zullen dus eerder eerlijk zijn, en je niet met een "fout" paard opzadelen.
Daarnaast zou ik ook zeker bij de fokkers in Nederland gaan kijken. Er zijn hier ook zeker hele mooie, goede hengsten te koop! Misschien zou Baroque Horses je ook kunnen helpen met je zoektocht. Ze kennen (aan het aantal leuke paarden dat ze uit Spanje halen te zien) goede fokkers, en kunnen je waarschijnlijk ook aangeven waar je gaat vinden wat je zoekt. Heb je meteen een connectie om je droompaard ook uit Spanje hier te krijgen
www.andalusieropmaat.nl is een nederlandse vrouw die in spanje woont. zij kent heel veel fokkers, en kan ook zeker een paardje naar je dromen vinden. op www.andalusitano.com staan paarden die ze ook doet dus als je daar een leuke ziet kan je haar daarover mailen. ik heb mijne daar vandaan en zou het niet willen ruilen, zou het zo nog een keer doen
Je zou Miriam Frenk eens om advies kunnen vragen (miramfrenk.net). Dit is een nederlandse dame die al 30 jaar in PRE's bemiddelt. Of via Catelijne (cortijodebracanas.com). Beiden zijn niet de eerste de beste die in PRE's bemiddelen en kunnen je van gedegen advies voorzien. Advies vragen staat vrij, als je echt een paard uit Spanje zelf wilt, is de kosten van bemiddeling opvragen niet echt een slecht idee. Je kan aan de hand daarvan kijken of je er gebruik van wil maken. Het is vaak beter dan zelf wat prutsen en je een kat in de zak laten verkopen, er zit namelijk nogal wat kwaliteitsverschil binnen de spaanse paarden. Of je moet zelf uitstekend spaans spreken en veel inzicht hebben in het ras.
PhiaBink
Geplaatst: 21-10-11 23:49
Den Rijthof of Woeste Hoeve bijv. Die hebben hengsten te koop met alle kloppende papieren. Scheelt transportkosten en een hoop gestress als je een paard uit Spanje laat komen. In NL zijn zat hengsten te koop. Je kan meerdere malen kijken en even een paar keer naar Spanje gaan is veel duurder! Ik heb alleen merries, kan je niet helpen. Bovenstaande adressen zijn betrouwbaar!
1 van onze merries is gedekt door Danzarin van Den Rijthof! Toffe lui, normaal en recht voor zn raap. Net als de Woestehoeve. We hebben met de keuringen in NL en B met hun opgetrokken. Dezelfde mooie paarden als in Spanje, maar dan heel wat dichterbij!
Als je in NL een paard koopt, kan je die door je eigen DA laten keuren. In Spanje gaat dat was moeilijker!